Current Approaches to Organizing the Educational Process in Primary School: a Neuroscientific Approach
Автор
Melnyk, O.
Petryk, O.
Lysohor, L.
Pavlyk, O.
Boiaryn, L.
Tykhonova, S.
Тихонова, С. В.
Дата
2022Metadata
Показати повну інформаціюCollections
- Наукові роботи каф. ФВ [157]
Анотації
The education system in the New Ukrainian School does not meet expectations, and therefore requires reforms and changes, involvement of modern approaches to organization of the educational process. This article analyzes various innovative neuropedagogical, neuropsychological and neurolinguistic techniques, proposed by scientists and educators-innovators and substantiates the importance of their implementation in the primary school learning process. The relevance of the topic is attributable to the need to solve pedagogical problems, using knowledge about individual characteristics of brain activity, higher mental functions and thinking strategies of primary school children. This study allows to make the educational process more effective and to ensure full self-realization of each child, as well as cognitive and personal development of primary school students. The article presents current provisions of research work of primary school teachers and psychologists the standpoint of related to pedagogy neurosciences, as well as introduction of modern neuropedagogical, neuropsychological and neurolinguistic approaches to the practice of educational process in the New Ukrainian school. Система образования в Новой украинской школе не оправдывает ожиданий, а потому требует реформ и изменений, привлечения современных подходов к организации образовательного процесса. В данной статье анализируются различные инновационные нейропедагогические, нейропсихологические и нейролингвистические методики, предложенные учеными и педагогами-новаторами, и обосновывается важность их внедрения в процесс обучения в начальной школе. Актуальность темы обусловлена необходимостью решения педагогических задач, используя знания об индивидуальных особенностях мозговой деятельности, высших психических функциях и стратегиях мышления младших школьников. Это исследование позволяет сделать образовательный процесс более эффективным и обеспечить полную самореализацию каждого ребенка, а также познавательное и личностное развитие учащихся начальных классов. В статье представлены современные положения научно-исследовательской работы учителей начальных классов и психологов с позиций смежных с педагогикой нейронаук, а также внедрения современных нейропедагогических, нейропсихологических и нейролингвистических подходов в практику образовательного процесса в Новой украинской школе.
URI:
http://ir.lib.vntu.edu.ua//handle/123456789/35759