Показати скорочену інформацію

dc.contributor.authorГлушко, Т. В.uk
dc.contributor.authorHlushko, T.en
dc.date.accessioned2023-06-13T08:36:53Z
dc.date.available2023-06-13T08:36:53Z
dc.date.issued2022
dc.identifier.citationГлушко Т. В. Зарубіжний досвід розвитку компетентнісного підходу в системі HR- інжинірингу [Текст] / Т. В. Глушко // Innovation and Sustainability. – 2022. – № 2. – С. 107–111.uk
dc.identifier.issn2786-5940
dc.identifier.issn2786-5959
dc.identifier.urihttp://ir.lib.vntu.edu.ua//handle/123456789/37400
dc.description.abstractНайціннішим ресурсом є людина, тому від її розвитку, підготовки, знать, досвіду залежить ефективність забезпечення всіх сфер життєдіяльності. Тому, нами було вивчено питання компетентнісного підходу у теорії та практиці HR- інжинірингу на основі зарубіжних шкіл. У статті розглянуто та систематизовано закордонний досвід наукового обґрунтування використання компететнісного підходу у вирішенні проблеми підвищення ефективності діяльності персоналу різних організацій в умовах формування інформаційної економіки з адаптацією на практиці вітчизняних підприємств. В роботі проаналізовано зарубіжний досвід компетентісного підходу. А саме: наведено школи, які працювати над розвитком та поширенням компетентісного підходу в процесі управління персоналу. В результаті дослідження наведено 4 основні школи: американська, англійська, французька та німецька. Розглянуто основні завдання та принципи кожної з шкіл. Ця стаття продовжує цикл досліджень присвячених компетентісному підходу до управління персоналу на основі зарубіжного досвіду.uk
dc.description.abstractThe most valuable resource is man, so the effectiveness of all spheres of life depends on his development, training, knowledge, experience.Therefore, we studied the issue of competence approach in the theory and practice of HR-engineering based on foreign schools. The article considers and systematizes the foreign experience of scientific substantiation of the use of competence approach in solving the problem of improving the efficiency of personnel of various organizations in the formation of information economy with adaptation in practice of domestic enterprises. The foreign experience of the competence approach is analyzed in the work. Namely: there are schools that work on the development and dissemination of a competency-based approach in the process of personnel management. The study shows 4 main schools: American, English, French and German. The main tasks and principles of each of the schools are considered. The American model is based on a behavioral approach that is implemented in effective action and depends not only on organizational factors but also on the professional activities of the individual. The English school has launched a functional approach and believes that it is important that the work is done at the proper level. And due to what the employee will perform this work, it is not so important for them. The French school has proposed a multidimensional approach that combines all approaches and can be considered in three aspects: knowledge, experience and behavioral performance. The German school has proposed a holistic approach that includes the concepts of all other schools. The most common is the multidimensional approach, but all schools have made a significant contribution to the development of the theory of competence. Later approaches supplemented previous theories with new ideas and principles, making the competency-based approach increasingly popular. This article continues the cycle of research on the competency-based approach to personnel management based on foreign experience.en
dc.language.isouk_UAuk_UA
dc.publisherВНТУuk
dc.relation.ispartofInnovation and Sustainability. № 2 : 107–111.en
dc.subjectрозвитокuk
dc.subjectінжинірингuk
dc.subjectкомпетенціяuk
dc.subjectкомпетентісний підхідuk
dc.subjectHRen
dc.subjectdevelopmenten
dc.subjectengineeringen
dc.subjectcompetenceen
dc.subjectcompetence approachen
dc.titleЗарубіжний досвід розвитку компетентнісного підходу в системі HR- інжинірингуuk
dc.title.alternativeForeign experience in the development of a competence approach in the HR-engineering systemen
dc.typeArticle
dc.identifier.udc331.08
dc.relation.referencesWhite R.W. Motivation reconsidered: The concept of competence. Psychological review, 1959, №66.en
dc.relation.referencesBoyatzis R.E. The competent manager: A model for effective performance. New York: Wiley. 1982.en
dc.relation.referencesCheetham and Chivers. The reflective (and competent) practitioner: A model of professional competence which seeks to harmonise the reflective practitioner and competence-based approaches. URL: http://www.smithsrisca. demon.co.uk/PSYcheethametal1998.html.en
dc.relation.referencesFrancoise Delamare Le Deist & Jonathan Winterton. Human Resource Development International, 2005. Vol. 8, №. 1, p. 27 – 46.en
dc.relation.referencesКорольов Д. С. Компетентнісний підхід в управлінні персоналом компанії: термінологічні засади. БІЗНЕС-ІНФОРМ. 2019. №3. С. 399-405.uk
dc.relation.referencesСкляр Є. П. Розвиток персоналу підприємства із застосуванням моделей компетенцій. Вісник Східноукраїнського національного університету імені Володимира Даля. 2016. № 6. С. 151–154. URL: http://nbuv.gov.ua/UJRN/ VSUNU_2016_6_22uk
dc.relation.referencesКалюжна Н. Г. Потенціал системи управління підприємством: методологія, оцінювання та моделювання : монографія. Луганськ : СПД Рєзніков, 2013. 548 с.uk
dc.relation.referencesШвець Л. В., Гайдай Г. Г. Розвиток персоналу як основна передумова розвитку підприємства. Економіка та управління на транспорті. 2016. Вип. 2. С. 126-130. URL: http://nbuv.gov.ua/UJRN/ eut_2016_2_22/uk
dc.relation.referencesYepifanova I., Dzhedzhula V., Pankova V. Hierarchical classification of factors influencing the personnel management system of an industrial enterprise. Економіка і організація управління. 2021. №3. Р. 82-89.en
dc.identifier.doihttps://doi.org/10.31649/ins.2022.2.107.111
dc.identifier.orcidhttps://orcid.org/0000-0002-9747-686X


Файли в цьому документі

Thumbnail

Даний документ включений в наступну(і) колекцію(ї)

Показати скорочену інформацію