Показати скорочену інформацію

dc.contributor.authorЛяшук, О. Л.uk
dc.contributor.authorРогатинський, Р. М.uk
dc.contributor.authorГевко, І. Б.uk
dc.contributor.authorХорошун, Р. В.uk
dc.contributor.authorКашканова, Г. Г.uk
dc.contributor.authorАнтонюк, О. П.uk
dc.contributor.authorLyashuk, Olegen
dc.contributor.authorRogatynskyi, Romanen
dc.contributor.authorHevko, Ivanen
dc.contributor.authorHoroshyn, Romanen
dc.contributor.authorKashkanova, Galynaen
dc.contributor.authorAntonyuk, Olegen
dc.date.accessioned2024-04-10T13:48:17Z
dc.date.available2024-04-10T13:48:17Z
dc.date.issued2023
dc.identifier.citationЛяшук О. Л., Рогатинський Р. М., Гевко І. Б., Хорошун Р. В., Кашканова Г. Г., Антонюк, О. П. Модель проходження повороту автомобілем. Вісник машинобудування та транспорту. 2023. № 2. С. 87–93.uk
dc.identifier.issn2415-3486
dc.identifier.urihttp://ir.lib.vntu.edu.ua//handle/123456789/41420
dc.description.abstractThe car turning model is considered, in particular at an X-shaped intersection with an arbitrary intersection angle of the tracks. The conditions and restrictions that are imposed when the car enters a turn are analyzed. It is shown that, when the car moves from straight to curved sections, angular accelerations acting relative to its vertical axis have a significant influence on the redistribution of the forces of interaction between the wheels and the road surface and, accordingly, on the stability and controllability of the car. The analysis of motion trajectories, which consist of conjugate rectilinear and curvilinear sections and are described by the equations of a circle, a parabola, and a hyperbolic cosine, is provided. It is shown that choosing a trajectory according to the law of parabola and hyperbolic cosine slightly reduces the turning radius of the car, but significantly reduces the curvature gradient in the conjugation zone and, accordingly, reduces angular accelerations and increases the resistance of the car to rotation relative to the vertical axis. For a smooth transition from a straight path to a curved one, a special logistic dependency was used to connect (stitch) different sections of the route. This made it possible to describe the trajectory of the car by a smooth function, the first and second derivatives of which are also smooth functions. For the selection of the trajectory of passing turns with a slight curvature of the route, a dependence in the form of a fourth-degree polynomial, the curvature of which at the point of conjugation is equal to zero, is proposed, which ensures a smooth transition from a straight to a curved section and ensures passing a turn with minimal dynamic loads. The developed model allows you to design the trajectory of turning for various types of intersections in real time and can be used to build dynamic models of car movement along given trajectories, as well as to build simulators for unmanned vehiclesen
dc.description.abstractРозглянуто модель повороту автомобіля, зокрема на Х-подібному перехресті із довільним кутом пересічення трас. Проаналізовано умови та обмеження, які накладаються при входженні автомобіля в поворот. Показано, що під час руху автомобіля від прямолінійних ділянок до криволінійних значний вплив мають кутові прискорення, які діють відносно його вертикальної осі і суттєво впливають на перерозподіл сил взаємодії коліс із дорожнім полотном та, відповідно, на стійкість і керованість автомобіля. Наведено аналіз траєкторій руху, які складаються зі спряжених прямолінійних та криволінійних дільниць і описуються рівняннями кола, параболи та гіперболічного косинуса. Показано, що вибір траєкторії за законом параболи та гіперболічного косинуса дещо зменшує радіус повороту автомобіля, проте суттєво знижує перепад кривини в зоні спряження і, відповідно, зменшує кутові прискорення та підвищує стійкість автомобіля крученню відносно вертикальної осі. Для плавного переходу від прямої траєкторії до криволінійної використано спеціальну логістичну залежність для спряження (зшивання) різних ділянок траси. Це дало змогу описати траєкторію руху автомобіля гладкою функцією, перша та друга похідні якої також є гладкими функціями. Для вибору траєкторії швидкісного проходження поворотів із незначною кривиною траси запропоновано залежність у виді полінома четвертого степеня, кривина якого в точці спряження дорівнює нулю, що забезпечує плавний перехід від прямолінійної до криволінійної ділянки та проходження повороту з мінімальними динамічними навантаженнями.Розроблена модель дає змогу проєктувати траєкторію проходження поворотів для різних видів перехресть у режимі реального часу та може бути використана для побудови динамічних моделей руху автомобіля за заданими траєкторіями, а також для побудови симуляторів для безпілотних автомобілівuk
dc.language.isouk_UAuk_UA
dc.publisherВНТУuk
dc.relation.ispartofВісник машинобудування та транспорту. № 2 : 87–93.uk
dc.relation.urihttps://vmt.vntu.edu.ua/index.php/vmt/article/view/359
dc.subjectкривина трасиuk
dc.subjectперехрестяuk
dc.subjectстійкість автомобіля на поворотахuk
dc.subjectкерованість автомобіляuk
dc.subjectcurve of the tracken
dc.subjectintersectionen
dc.subjectstability of the car in turnsen
dc.subjectcar controllabilityen
dc.titleМодель проходження повороту автомобілемuk
dc.title.alternativeModel of passing a turn by a vehicleen
dc.typeArticle
dc.identifier.udc629.113
dc.relation.referencesКашканов А. А., Кашканов В. А, Кашканова А. А. Моделювання траєкторії руху автомобіля при дослідженні дорожньо-транспортних пригод. Вісник машинобудування та транспорту. Вінниця: ВНТУ, 2019. URL: https://doi.org/10.31649/2413-4503-2019-9-1-53-65uk
dc.relation.referencesМакаров В. А., Волохов. А. С., Куплінов А. В. До питання вибору математичної моделі для дослідження курсової стійкості руху легкового автомобіля. Наукові нотатки: міжвузівський збірник. Луцьк, 2010. Вип. 28. С. 311–316uk
dc.relation.referencesРозвиток математичної моделі криволінійного руху двовісного автомобіля» / Кальченко Б. І. та ін. Вісник Нац. техн. ун-ту «ХПІ»": зб. наук. пр. Сер.: Автомобіле- та тракторобудування. Харків: НТУ «ХПІ». 2017. № 13(1235). С. 45–50uk
dc.relation.referencesВербицький В. Г., Макаров В. А., Костенко А В. До питання визначення та аналізу показників курсової стійкості руху легкового автомобіля. Вісті Автомобільно-дорожнього інституту. 2009. № 2(9). С. 21–25uk
dc.relation.referencesFedotov A. I., Tikhov-Tinnikov D. A., Ovchinnikova N. I., Lysenko A. V. Simulation of car movement along circular path, 2017. IOP Conf. Ser.: Earth Environ. Sci. 87 082018. DOI 10.1088/1755-1315/87/8/082018en
dc.relation.referencesXiaohui Zhang, Jie Sun, Xiao Qi, Jian Sun. Simultaneous modeling of car-following and lane-changing behaviors using deep learning. Transportation Research Part C: Emerging Technologies. Volume 104, July 2019. P. 287–304.en
dc.relation.referencesModeling Car-Following Behaviour of Turning Movements at Intersections with Consideration of Turning Radius / Fulu Wei et al. Journal of Advanced Transportation. 2020. Article ID 8884797, 9 pages. URL: https://doi.org/10.1155/2020/8884797en
dc.relation.referencesVehicle Motion Prediction at Intersections Based on the Turning Intention and Prior Trajectories Model IEEE/CAA / Ting Zhang et al. Journal of Automatica Sinica. October 2021. Vol. 8. P. 1657–1666. DOI: 10.1109/JAS.2021.1003952en
dc.relation.referencesМандрика В. Р., Шликова В. Г Керованість і стійкість руху автомобіля B-класу з системою ESP. Вісник Нац. техн. унту «ХПІ»: зб. наук. пр. Темат. вип.: Транспортне машинобудування. Харків: НТУ «ХПІ». 2013. № 31(1004). С. 60–65.uk
dc.relation.referencesДовжик М. Я., Калнагуз О. М., Сіренко Ю. В. Криволінійний рух чотириколісної машини з використанням супутникової навігаційної системи. Наукові горизонти. 2020. № 7(92). С. 126–135.uk
dc.relation.referencesМодель руху автомобіля при перебудові смугами / Р. М. Рогатинський та ін. Науково-прикладні аспекти автомобільної і транспортно-дорожньої галузей: матеріали VII міжнарод. наук.-прак. конф. (м. Луцьк, 14–16 черв. 2022 р.). Луцьк, 2022. С. 103–106.uk
dc.relation.referencesМодель обгону автомобілем на прямій трасі / Р. М. Рогатинський та ін. Підвищення надійності і ефективності машин, процесів і систем. Improving the reliability and efficiency of machines, processes and systems: Матеріали V Міжнародної науково-практичної конференції, 19–21 квітня 2023 р. Кропивницький: ЦНТУ, 2023. С. 17–19.uk
dc.identifier.doihttps://doi.org/10.31649/2413-4503-2023-18-2-87-93


Файли в цьому документі

Thumbnail

Даний документ включений в наступну(і) колекцію(ї)

Показати скорочену інформацію