Показати скорочену інформацію

dc.contributor.authorСирцова, О.uk
dc.contributor.authorSyrtsova, O.en
dc.date.accessioned2024-05-30T10:15:50Z
dc.date.available2024-05-30T10:15:50Z
dc.date.issued2022
dc.identifier.citationСирцова О. Corpus Areopagiticum: питання про залежність від Прокла, гіпотеза про авторство Синезія і філософська термінологія слов'янських перекладів [Текст] / О. Сирцова // Sententiae. – 2022. – № 2. – С. 6-23.uk
dc.identifier.issn2075-6461
dc.identifier.issn2308-8915
dc.identifier.urihttps://ir.lib.vntu.edu.ua//handle/123456789/42539
dc.description.abstractДослідження особливостей рецепції такого ключового поняття філософського корпусу Ареопагітик як гіперусіос в давньослов’янських перекладах дозволяє не лише краще зрозуміти внутрішню перспективу розвитку філософської термінології в Русі-Україні, де в ХV–XVІІ століття з’являється значна кількість списків корпусу, а й до певної міри посилити аргументацію на користь датування його появи саме в V столітті.За рядом концептуальних ознак, які наявні в грецькому тексті «De divinis nominibus», і знаходять підтвердження в дослідженнях зокрема слов’янських перекладів Ареопагітик, цей твір у складі відомого корпусу, що зберігся в ряді інших мовних версій, міг належати автору, який унікально поєднав свої християнські погляди і філософське бачення світу з неоплатонічною освітою в Александрійській філософській школі під керівництвом видатного неоплатонічного мислителя і математика Гіпатії, добре знайомої з ідеями Плотіна й усією александрійською інтелектуальною традицією. Таким автором, який виходячи з ідей Плотіна і Порфирія вперше розгорнув у своїх філософських гімнах і трактатах ідею християнського Бога як Надсущого (ὑπερούσιος) в аспекті Надсущої Тріади саме і міг бути Синезій Кіренський, єпископ Птолемаїди.uk
dc.description.abstractThe study of the peculiarities of the reception of such an essential concept of the philosoph-ical Corpus Dionysiacum Areopagiticum as ὑπερούσιος in ancient Slavic translations has is promising. It allows not only to understand better the internal perspective of the development of philosophical terminology in Rus’-Ukraine, where in the 15th–17th centuries, there existed a sig-nificant number of manuscripts of the corpus, but also to strengthen the argument in favor of its dating precisely in the 5th century. According to the conceptual features that are present in the Greek text of De divinis nominibus and are confirmed in the studies of Slavic translations of the Corpus Areopagiticum, this work, preserved also in other languages, could belong to an author, who uniquely combined his Christian views and a philosophical vision of the world that was inspired by his Neoplatonic education at the Alexandrian School of Philosophy under the guidance of the eminent Neoplatonic thinker and mathematician Hypatia, who was well acquainted with the ideas of Plotinus and the whole Alexandrian intellectual tradition. It is possible that this author, who used the ideas of Plotinus and Porphyry and for the first time unfolded the idea of the Christian God as the Hyperousios in the aspect of the Christian Triad in his philosophical hymns and treatises, could be Synesius of Cyrene, Bishop of Ptolemais.en
dc.language.isouk_UAuk_UA
dc.publisherВНТУuk
dc.relation.ispartofSententiae. № 2 : 6-23.en
dc.relation.urihttps://sententiae.vntu.edu.ua/index.php/sententiae/article/view/626
dc.subjectПроклuk
dc.subjectфілософські гімниuk
dc.subjectProclusen
dc.subjectphilosophical hymnsen
dc.titleCorpus Areopagiticum: питання про залежність від Прокла, гіпотеза про авторство Синезія і філософська термінологія слов'янських перекладівuk
dc.title.alternativeCorpus Areopagiticum: the question of its dependence from Proclus, the hypothesis of Synesius’ authorship, and philosophical terminology of Slavic translationsen
dc.typeArticle
dc.relation.referencesАндрушко, В. А. (1998). Ареопагитики в средневековой греко-славянской и западноевропейской традиции. Рукописна книжкова спадщина України, 4, 128-138.ru
dc.relation.referencesБодянский, О. М.(Изд.). (1877). Богословие св. Иоанна Дамаскина в переводе Иоaнна экзарха Болгарского. ЧОИДР, 4, 3-442.ru
dc.relation.referencesБудиловичь, А. (Изд.). (1875). ХІІІ словъ Григорія Богослова въ древнеславянскомъ переводѣ по рукописи Императорской публичной библиотеки ХI в. Санкт-Петербург: ИАН.ru
dc.relation.referencesГолышенко, В. С., & Дубровина, В. Ф. (Ред.). (1967). Синайский патерик. Москва: Наука.ru
dc.relation.referencesДенкова, Л. (1991). Към въпроса за проникването на идеите на Псевдо-Дионисий Ареопагит в старобългарската литература. Кирило-Методиевски студии, 8, 200-215.bg
dc.relation.referencesДионисий (Шленов), Иером., & Фомин, А. Р. (2001). Ареопагитики. In Алексий II (Ред.), Православная энциклопедия(Т. ІІІ, сс. 195-214). Москва: ЦНЦ Православная энциклопедия.ru
dc.relation.referencesДионисий Ареопагит. (1994). О божественных именах. О мистическом богословии. (Г. М. Прохоров, Изд .). Санкт-Петербург: Глаголъ.ru
dc.relation.referencesКиричок, О. (2021). «Філософ» і «філософія» в києворуських пам’ятках ХІ–ХIV ст.: необхідність по новому поставити «старе» питання. Sententiae, 40(1), 6-27. https://doi.org/10.31649/sent40.01.006uk
dc.relation.referencesКожушний, прот. О. (2012). Перший і другий гімни Синезія Киренського: зміст, метричні і стилістичні особливості, синонімічні теонімо-поетоніми. Studia Linguistica, 6.1, 246-253.uk
dc.relation.referencesМакаров, А. И., Мильков, В. В., & Смирнова, А. А. (2002). Древнерусские Ареопагитики. Москва: Кругъ.ru
dc.relation.referencesНиколаева, Н.Г. (2000). Трактат Дионисия Ареопагита «О божественных именах» в древ-неславянском переводе. Frankfurt am Main: Peter Lang.ru
dc.relation.referencesНиколаева, Н. Г. (2008).Богословские переводные памятники в истории русского литературного языка. Автореферат дисс. на соискание ученой степени доктора филол. н. Казань: КазГУ.ru
dc.relation.referencesПрохоров, Г. М. (1987). Памятники переводной и русской литературы ХIV-XVвеков. Ленин-град: Наука.ru
dc.relation.referencesПсевдо-Дионисий Ареопагит. (2014). О божественных именах (из 4-й главы). Глоссы как источник понимания материиславянскими переводчиками и русскими читателями. In А. В. Черняев (Ред.), История философии(сс. 37-43). (Н. Г. Николаева & В. В. Мильков, Изд.). Москва: ИФРАН.ru
dc.relation.referencesСоломоновская, А. Л. (2013). Особенности переводной техники славянских Ареопагитик. In H. Goltz et al. (Eds.), Das Corpus desDionysios Areopagites in der Slavischen Übersetzung von Starec Isaija (14 Jahrhundert) (SS. 503-524). Freiburg: Weiher.ru
dc.relation.referencesСрезневский, И. И. (1989). Словарь древнерусского языка: Репринтное издание (T. 3, Ч. 2). Москва: Книга.ru
dc.relation.referencesТахиаос, А.-Э. Н. (2005). Святые братья Кирилл и Мефодий, просветители славян. Сергиев Посад: Свято-Троицкая Сергиева Лавра.ru
dc.relation.referencesТимо, Т. (2018). П’ять слів про богослов’я: текст і контекст. In Т. Тимо (Уклад.), Григорій Богослов. П’ятьслів пробогослов’я (сс. i-xcviii). Львів: УКУ.uk
dc.relation.referencesФірігос, А. (2017). Вступ до історії патристичної та візантійської філософії (від початків християнства до іконоборства). Львів: УКУ.uk
dc.relation.referencesЧорноморець, Ю. П. (2010). Візантійський неоплатонізм від Діонісія Ареопагіта до Геннадія Схоларія. Київ: Дух і Лiтера.uk
dc.relation.referencesAfonasin, E. (2008). Corpus Areopagiticum Slavicum. ΣΧΟΛΗ, 2(1), 99-115.la
dc.relation.referencesAndia, Y. de. (1996).Henosis: L’union à Dieu chez Denys l’Aréopagite. Leiden: Brill. https://doi.org/10.1163/9789004320963fr
dc.relation.referencesBailly, A. (Ed.). (1950). Dictionnaire Grеc Français. Paris: Нachеttе.fr
dc.relation.referencesBirjukov, D. (2015). Hierarchies of Beings in the Patristic Thought. Gregory of Nyssa and Dionysius the Areopagite. In M. Knežević (Ed.), The Ways of Byzantine Philosophy (pp. 71-88). Alham-bra, California: Sebastian Press.en
dc.relation.referencesConstas, M. (2022). Dionysius the Areopagite and the New Testament. In M. Edwards et al . ( Eds.), The Oxford Handbook to Dionysius the Areopagite(рр. 48-63). Oxford: Oxford UP. https://doi.org/10.1093/oxfordhb/9780198810797.013.3en
dc.relation.referencesCuriello, G. (2013). Pseudo-Dionysius and Damascius: An Impossible Identification. Dionysius, 31, 101-116.en
dc.relation.referencesDarley, A. Ph. (2017). Hyperousios: 'Gоd Without Being', 'Superbeing' or 'Unlimited Being'? Nihil-istic reading of Pseudo Dionysius and the difference of Aquinas. Heythrор journal, 58(6), 865-888. https://doi.org/10.1111/heyj.12663en
dc.relation.referencesGiven, J. G. (2013). Anchoring the Areopagite: An Intertextual Approach to Pseudo-Dionysius. StudiaPatristica, 68(16), 155-171.en
dc.relation.referencesGolitzin, A. (1994). Et Introibo ad Altare Dei. The Mystagogy of Dionysius Areopagita with Special Reference to its Predecessors in the Eastern Christian Tradition. Thessaloniki: Patriarchal Institute of Patristic Studies.en
dc.relation.referencesHristova, Ts. (2013). Translation of Pseudo-Dionysius from Historical Perspective: the Excerpts in the Symeonic Florilegium from 1073 Compared to Isaija's Translation. In H. Goltz et al. (Eds.), Das Corpus des Dionysios Areopagites in der Slavischen Übersetzung (14. Jahrhundert) (SS. 525-535). Freiburg: Weiher.de
dc.relation.referencesIvánka, E. (1953). “Telhaben”, “Hervorgang” und “Hierarchie” bei Pseudo-Dionysius und bei Proclos (Der “Neoplatonismus” des Pseudo-Dionysius). In Actes du XIème Congrès international de philosophie (Bruxelles, 20-26 août 1953). Vol. XII, Histoire de la philosophie: méthodologie, antiquité et Moyen âge (pp. 153-158). Amsterdam: North Holland PC; Louvain: Nauwelaerts. https://doi.org/10.5840/wcp11195312397lb
dc.relation.referencesKappler, C. -C., & Kappler, R. (1997). Apocalypse de Paul. Introduction. In F. Bovon, & P. Geoltrain (Еds.), Écrits apocryphes chrétiens. (V. I, pp. 775-826). Paris: Gallimard.fr
dc.relation.referencesKharlamov, V. (2019). The Authorship of the Pseudo Dionysian Corpus: A Deliberate Forgery or Clever Literary Ploy? London: Routledge. https://doi.org/10.4324/9781003005971en
dc.relation.referencesKlitenic, W. S., & Dillon, J. (2007). Dionysius the Areopagite and the Neoplatonist Tradition: Dеsроіlіng the Hellenes. Аldеrshot: Ashgate.en
dc.relation.referencesKoch, H. (1895). Proclus als Quelle des Pseudo-Dionysius Areopagita in der Lehre von Bösen. Phi-lologus, 54(1 -4 ), 438-454. https://doi.org/10.1524/phil.1895.54.14.442de
dc.relation.referencesKoch, H. (1900). Pseudo-Dionysius Areopagita in seinen Beziehungen zum Neoplatonismus und Mysterinwesen. Mainz: Franz Kirchheim.de
dc.relation.referencesLambertz, E. (Ed.). (1975). Porphyrii sententiae ad intelligibilia ducentes. Lipsiae: Teubner.la
dc.relation.referencesLilla, S. (2005). Dionigi l’Areopogita e il platonismo cristiano. Brеscіа: Morcelliana.it
dc.relation.referencesLouth, A. (2011). Late Patristic Developments of the Trinity in the East. Іn G. Emery, & М. Levering (Eds.),The Oxford Handbook of the Trinity. Oxford: Oxford UP. https://doi.org/10.1093/oxfordhb/9780199557813.003.0011en
dc.relation.referencesMazzucchi, C. M. (2006). Damascio, autore del CorpusAreopagiticum e il dialogo “ΠερὶΠολιτικῆςἘπιστήμης”. Aevum, 80(2), 299-334.ln
dc.relation.referencesNuménius. (1973). Fragments. Paris: Les Belles Lettres.fr
dc.relation.referencesPachulia, D. (2019). Hymns of Synesius of Cyrene in Their Christian and Platonist Context[Master’s thesis, Central European University]. ETD CEU Library.https://si-erra.ceu.edu/search?/X%22CEU+Philosophy+Department+master+the-ses%22&b=&l=&Da=2019&Db=2019&p=&m=v&SORT=A/X%22CEU+Philosophy+Depart-ment+master+theses%22&b=&l=&Da=2019&Db=2019&p=&m=v&SORT=A&SUB-KEY=%22CEU+Philosophy+Department+master+theses%22/1%2C1en
dc.relation.referencesPaparella, F. (2004). Introduzione. In Proclo,Tria opuscula: Provvidenza, Libertà, Male (pp. 5-124). Milano: Bompani.it
dc.relation.referencesPerl, E. (2007). Theophany: The Neoplatonic Philosophy of Dionysius the Areopagite. Albany: State University of New-York.en
dc.relation.referencesPerzel, I. (2003). Dionysius the Areopagite and the Peri Archon of Origen. In L. Perrone et al . ( Eds.), Origeniana Octava: Origen and the Alexandrian Tradition - Origene e la tradizione alessandrina: Papers of the 8th International Origen Congress, Pisa, 27-31 August 2001(рр. 1193-1209). Leuven: Leuven UP, & Mitgeverij.en
dc.relation.referencesProclo. (2004). Tria opuscula. Provvidenza. Libertà. Male. ( F. Paparella, Еd.). Milano: Bompani.it
dc.relation.referencesProclus. (1960). De malorum subsistentia. In H. Boese (Ed.), Procli Diadochi tria opuscula.De providentia, libertate, malo. Latine Guilelmo de Moerbеkа vertente et graece ex Isaac Sebastocratoris Aliorumque Scriptis Collecta(pp. 172-265). Berlin: De Gruyter.la
dc.relation.referencesProclus. (1982). Trois études sur la Providencein 3 vol. Volume 3. De l'existence du mal. (D. Isaac, Еd. & transl.). Paris: Les Belles Lettres.fr
dc.relation.referencesProclus. (2003). On the Existence of Evils. Ithaca: Cornell UP.en
dc.relation.referencesPseudo-Dionysius Areopagita. (1990). De divinis Nominibus. In B. R. Suchla (Ed.), Corpus Dionysiacum(t. I, рр. 107-231). Berlin: De Gruyter.la
dc.relation.referencesPseudo-Dionysius Areopagita. (1991a). De Coelesti Hierarhia. In G. Heil (Ed.), Corpus Dionysiacum (t . II, pp. 5-59). Berlin: DeGruyter.la
dc.relation.referencesPseudo-Dionysius Areopagita. (1991b). De Ecclesiastica Hierarchia. In G. Heil (Ed.), Corpus Dio-nysiacum (t. II, рр. 61-132). Berlin: De Gruyter.la
dc.relation.referencesPseudo-Dionysius Areopagita. (1991c). De Mystica Theologia. In M. Ritter (Ed.), Corpus Dionysiacum (t . II, pp. 141-150). Berlin: De Gruyter.la
dc.relation.referencesPseudo-Dionysius Areopagita. (1991d). Epistolae. In M. Ritter (Ed.), Corpus Dionysiacum (t . II, pp. 156-210). Berlin: De Gruyter.la
dc.relation.referencesRamelli, I. (2013). The Christian Doctrine of Apocatastasis. A Critical Assessment from the New Testament to Eriugena. Leiden: Brill. https://doi.org/10.1163/9789004245709en
dc.relation.referencesRorem, P. (1989). The Biblical Allusions and Overlooked Quotations in the Pseudo-Dionisian Corpus. In E. Livingstone (Ed.), Studia Patristica(vol. 23, pp. 61-65). Leuven: Peeters.en
dc.relation.referencesSadnik, L. von. (Hrsg.). (1967). Des hl. Johannes von Damaskus Ἔκθεσιςἀκριβὴς. τῆςὀρθοδόξουπίστεως in der Übersetzung des Exarchen Johannes(Bd. 1). Wiesbaden: Harrassowitz.el
dc.relation.referencesSchäfer, Ch. (2006). The Philosophy of Dionysius the Areopagite: An Introduction to the Structure and the Contents of the Treatise On the Divine Names. Leiden: Brill. https://doi.org/10.1163/9789047409441en
dc.relation.referencesScime, S. (1953). Studi sul neoplatonismo, filosofia e teologia nello Pseudo-Dіоnіgі. Messine: Educare.it
dc.relation.referencesShleeman, J. H., & Pollet, G. (Eds.). (1980). Lexicon Plotinianum. Leiden: Brill; Leuven: Leuven UP. https://doi.org/10.1163/9789004452251nl
dc.relation.referencesShоmаkers, B. (2017). An unknown Elements of Theology? On Proclus as the model for the Hierotheos in the Dionysian Corpus. Іn D. D. Butorac & D. A. Layne (Eds), Рroсlus аnd Ніs Lеgаcy (pp. 183-198). Berlin, & Boston: De Gruyter. https://doi.org/10.1515/9783110471625-014en
dc.relation.referencesSteel, C. G. (1997). Proclus et Denys: l'éxistence du mal. InY. de Andia (Ed.), Denys l'Aréopagite et sa posterité en Orient et en Occident. Actes du Colloque International. Рaris 21-24 septembre 1994(рр. 89-116). Paris: Institut d'Études Augustiniennes.fr
dc.relation.referencesStiglmayr, J. (1895). Der Neoplatoniker Proclus als Vorlage des sog. Dionisius Areopagita in der Lehre vom Übel. In H. Grauert, L. Pastor, & G. Schnürer (Hrsg.), Historische Jahrbuch(Bd. 16, SS. 253-273, 721-748). München: Herder.de
dc.relation.referencesStiglmayr, J. (1909). Dionysius the Pseudo-Areopagita. In C. Herbermann et al. (Eds.), TheCatholic Encyclopedia(vol. 5, pp. 13-18). New York: Appleton.en
dc.relation.referencesSuchla, B. R. (1984). Die Überlieferung des Prologs des Johannes von Skythopolis zum griechischenCorpus Dionysiacum. Nachrichten der Akademie des Wissenschaft in Göttingen, (4), 176-188.de
dc.relation.referencesSynésios de Cyrène. (2003a). Correspondencein 2 vols. Paris: Les Belles Lettres.fr
dc.relation.referencesSynésios de Cyrène. (2003b). Нуmnes. Paris: Les Belles Lettres.fr
dc.relation.referencesSyrtsova, O. (2014). L’Anthropologie apocryphe et le traité ΠερὶἈρχῶνd’Origène. Scrinium, 10(1), 402-412. https://doi.org/10.1163/18177565-90000106co
dc.relation.referencesTaylor, Th. (1833). Two treatises of Proclus translated by Thomas Taylor from the edition of Victor Cousin. London: printed by Richard Taylor, Red Lion Court.en
dc.relation.referencesWagner, K. (2014). Theophilus of Alexandria and the Episcopal Ordination of the Synesius of Cy-rene. Phronema, 29(2), 129-174.en
dc.identifier.doihttps://doi.org/10.31649/sent41.02.006
dc.identifier.orcidhttp://orcid.org/0000-0002-5524-7882


Файли в цьому документі

Thumbnail

Даний документ включений в наступну(і) колекцію(ї)

Показати скорочену інформацію