Показати скорочену інформацію

dc.contributor.authorФедяй, М.uk
dc.contributor.authorFediai, M.en
dc.date.accessioned2024-06-07T08:04:51Z
dc.date.available2024-06-07T08:04:51Z
dc.date.issued2023
dc.identifier.citationФедяй М. Переклади і тлумачення філософського курсу Стефана Калиновського: радянська традиція та її пережитки [Текст] / М. Федяй // Sententiae. – 2023. – № 2. – С. 23-46.uk
dc.identifier.issn2075-6461
dc.identifier.issn2308-8915
dc.identifier.urihttps://ir.lib.vntu.edu.ua//handle/123456789/42656
dc.description.abstractУ статті проаналізовані переклади і тлумачення філософського курсу Стефана Калиновського, прочитаного ним у Києво-Могилянській академії в 1729–1731 роках. На основі дослідження неопублікованих перекладів, редакторських правок, листів тощо автор уперше відтворює історію перекладу філософського курсу, що почалася наприкінці 1960-х років. Автор аналізує, чи правильно дослідники дешифрували рукописний латинський текст, чи коректно його переклали і наскільки їхнє тлумачення філософських ідеї курсу відповідає дійсності. У статті доведено, що науковці не користувалися прийнятими методами роботи з рукописами та схоластичною філософією (створення критичного апарату, знання філософської традиції, а подекуди й мови), через що результати їхньої роботи мають чимало вад. Найбільше розминулися з дійсністю тлумачення українськими філософами ідей курсу Калиновського, адже вони побачили в тексті, написаному в Парижі в 1630-х роках, просвітницькі, картезіанські та локальні українські мотиви. Автор також демонструє, що сучасні дослідження курсу Калиновського здебільшого повторюють радянські ідеї сумнівної вартості, а недоброчесні науковці плагіатять чужий текст.uk
dc.description.abstractThe article analyzes the translations and interpretations of the philosophical course Stephan Kalynovskyi taught at the Kyiv-Mohyla Academy in 1729–1731. Drawing on unpublished translations, editorial corrections, letters, etc., the author reconstructs the history of this course’s translation for the first time, which began in the late 1960s. The author analyzes whether the researchers transcribed and translated the handwritten Latin text correctly and to what extent their interpretations of the course’s philosophical ideas are valid. The article demonstrates that researchers neither had the proper knowledge of the scholastic philosophical tradition and, in some cases, its specific type of Latin nor created the necessary critical apparatus. It resulted in many flaws in their works. Ukrainian philosophers grossly misinterpreted Kalynovskyi’s course because they found the Enlightenment, Cartesian, and local Ukrainian ideas in the text, written in Paris in the 1630s. The author also demonstrates that contemporary studies of Kalynovskyi’s course mostly repeat dubious Soviet ideas, while several dishonest scholars even practice plagiarism.en
dc.language.isouk_UAuk_UA
dc.publisherВНТУuk
dc.relation.ispartofSententiae. № 1 : 23-46.en
dc.relation.urihttps://sententiae.vntu.edu.ua/index.php/sententiae/article/view/943
dc.subjectКиєво-Могилянська академіяuk
dc.subjectФрансуа Ле Реuk
dc.subjectрадянська філософіяuk
dc.subjectплагіатuk
dc.subjectKyiv-Mohyla Academyen
dc.subjectFrançois Le Réesfr
dc.subjectsoviet philosophyen
dc.subjectplagiarismen
dc.titleПереклади і тлумачення філософського курсу Стефана Калиновського: радянська традиція та її пережиткиuk
dc.title.alternativeTranslations and interpretations of the philosophical course by Stephan Kalynovskyi: Soviet tradition and its remnantsen
dc.typeArticle
dc.relation.referencesБерезицький, А. (15.10.1968). [Лист до Василя Бишовця]. Архів Інституту філософії НАН України, зібрання листів Миколи Симчича, Київ.uk
dc.relation.referencesБерезицький, А. (29.12.1968). [Лист до Василя Бишовця]. Архів Інституту філософії НАН України, зібрання листів Миколи Симчича, Київ.uk
dc.relation.referencesБерезицький, А. (14.01.1969). [Лист до Василя Бишовця]. Архів Інституту філософії НАН України, зібрання листів Миколи Симчича, Київ.uk
dc.relation.referencesБерезицький, А. (28.09.1969). [Лист до Василя Бишовця]. Архів Інституту філософії НАН України, зібрання листів Миколи Симчича, Київ.uk
dc.relation.referencesБерезицький, А. (29.12.1969). [Лист до Василя Бишовця]. Архів Інституту філософії НАН України, зібрання листів Миколи Симчича, Київ.uk
dc.relation.referencesБерезицький, А. (10.05.1970). [Лист до Василя Бишовця]. Архів Інституту філософії НАН України, зібрання листів Миколи Симчича, Київ.uk
dc.relation.referencesБерезицький, А. (20.05.1970). [Лист до Василя Бишовця]. Архів Інституту філософії НАН України, зібрання листів Миколи Симчича, Київ.uk
dc.relation.referencesБерезицький, А. (03.10.1970). [Лист до Василя Бишовця]. Архів Інституту філософії НАН України, зібрання листів Миколи Симчича, Київ.uk
dc.relation.referencesБерезицький, А. (25.10.1970). [Лист до Василя Бишовця]. Архів Інституту філософії НАН України, зібрання листів Миколи Симчича, Київ.uk
dc.relation.referencesБерезицький, А. (26.10.1970). [Лист до Василя Бишовця]. Архів Інституту філософії НАН України, зібрання листів Миколи Симчича, Київ.uk
dc.relation.referencesБерезицький, А. (Дешифр.). (1970a). Javorsjkyj Josyp. Disputatio secunda: De principiis internis et externis actuum humanorum. [Машинопис]. Бібліотека Інституту філософії НАН України (арк. 1-161). Інститут філософії НАН України, Київ.uk
dc.relation.referencesБерезицький, А. (Перекл.). (1970b). Яворський Йосип. Диспут другий: Внутрішні і зовнішні першоджерела людських дій. [Машинопис]. Бібліотека Інституту філософії НАН України (арк. 1-168). Інститут філософії НАН України, Київ.uk
dc.relation.referencesМаслюк, В. (Дешифр.). (s.a.a). Cursus Philosophicus in collegio Kiiowomohilaeno ingenuis sapientiae amatoribus explicatus [a Stephano Kalinowski]. Anno Domini 1729. [Машинопис]. Бібліотека Інституту філософії НАН України (арк. 1-71). Інститут філософії НАН України, Київ.uk
dc.relation.referencesМаслюк, В. (Перекл.). (s.a.b). Курс філософії, прочитаний [Стефаном Калиновським] у Києво-Могилянській академії для щирих аматорів мудрості року божого 1729. [Машинопис]. Бібліотека Інституту філософії НАН України (арк. 1-79). Інститут філософії НАН України, Київ.uk
dc.relation.references[Kalinowski], [S.]. (1729-1730). Cursus Philosophicus in collegio Kiiowomohilaeano ingenuis sapientiae amatoribus explicatus. [Рукопис]. Інститут рукопису (ф. 306, од. зб. 123п/83, арк.1-338). Національна бібліотека України імені В. Вернадського, Київ.uk
dc.relation.referencesKalinowski, S. (1729). Cursus Philosophicus in collegio KiiowoMohylaeano ingenuis sapientiae amatoribus explicatus. [Рукопис]. Інститут рукопису (ф. 305, од. зб. ДС/п169, арк. 1-32). Національна бібліотека України імені В. Вернадського, Київ.uk
dc.relation.referencesKozaczynski, M. (1739-1740). Cursus Philosophicus entis naturalis per quaestiones Philosophicas ad sequens consuetumque biennii tempus iuxta usum in scholis peripatheticorum praeceptum... [Рукопис]. Інститут рукопису (ф. 306, од. зб. 126п/70, арк. 5-408 зв.). Національна бібліотека України імені В. Вернадського, Київ.uk
dc.relation.referencesАндрусів, Л. (2009). Співвідношення раціонального та емоційно-чуттєвого у філософській думці Київської Русі. Вісник Прикарпатського університету. Філософські і психологічні науки, 12, 24-28.uk
dc.relation.referencesАнтонюк, Г. Д. (2013). Раціоналізація етичних вчень у вітчизняному освітньому просторі XVII-XVIII ст. Вісник Львівського державного університету безпеки життєдіяльності, 7, 247-253.uk
dc.relation.referencesВойтків, Л. (2010). Чуттєве та логічне в українській філософії: діалектика зв’язку. Науковий вісник Чернівецького університету, 512-513, 41-45.uk
dc.relation.referencesЖуков, С. М., & Жукова, Т. В. (2005). Історія психології. Навчальний посібник для студентів вищих навчальних закладів.Київ: Центр навчальної літератури.uk
dc.relation.referencesКашуба, М., & Герун, В. (2020). Про навчання на кафедрі класичної філології й дослідження латиномовної спадщини професорів Києво-Могилянської академії. Усна історія ЛНУ ім. І. Франка.http://oralhistory.lnu.edu.ua/istoriia-nauky/mariia-kashuba-pro-navchannia-na-kafedri-klasychnoi-filolohii-y-doslidzhennia-latynomovnoi-spadshchyny-profesoriv-kyievo-mohylians-koi-akademii/uk
dc.relation.referencesКашуба, М. В. (1987). Памятники этической мысли на Украине XVII - первой половины XVIII ст. Киев: Наукова думка.ru
dc.relation.referencesКашуба, М. В. (2014). Этика в философских курсах профессоров Киево-Могилянской академии. Этическая мысль, 14, 217-239.ru
dc.relation.referencesКочубей, Т. Д. (2018). Морально-ціннісні орієнтири у творчому доробку українських просвітників першої половини XVIII ст. Проблеми освіти: збірник наукових праць, 88(1), 306-316.uk
dc.relation.referencesКравченко, О. П. (2007). Людина як найвища цінність у творчому доробку професорів Києво-Могилянської академії. Мультиверсум. Філософський альманах, 64, 157-168.uk
dc.relation.referencesЛісовий, В. С. (2010). Спогади. Віртуальний музей «Дисидентський рух в Україні». https://museum.khpg.org/1281364212uk
dc.relation.referencesНичик, В. М. (1978). Из истории отечественной философии конца XVII - начала XVIIIв. Киев: Наукова думка.ru
dc.relation.referencesНічик, В. М. (1974). Внесок діячів Києво-Могилянської академії в єднання духовних культур російського, українського й білоруського народів. Філософська думка, 5, 67-80.uk
dc.relation.referencesНічик, В. М. (1978). Філософія в Києво-Могилянській академії. Філософська думка, 6, 80-90.uk
dc.relation.referencesНічик, В. М. (2002). Києво-Могилянська академія і німецька культура. Київ: Центр духовної культури.uk
dc.relation.referencesНічик, М. В., Маслюк, В. П., & Рогович, М. Д. (1969). Філософія в Києво-Могилянській академії: Стефан Калиновський. (Короткий вступ до загальної філософії). Філософська думка, 3, 89-102.uk
dc.relation.referencesОвсієнко, В., & Лісовий, В. (2005). Лісовий Василь Семенович. Віртуальний музей «Дисидентський рух в Україні». https://museum.khpg.org/1113915214uk
dc.relation.referencesПелех, П. М. (1952). Психологія в Київській академії в XVIIIст. In Г. С. Костюк (Ред.), Нариси з історії вітчизняної психології (XVII-XVIIIст.)(сс. 80-122). Київ: Радянська школа.uk
dc.relation.referencesПопович, М. В. (1998). Нарис історії культури України. Київ: АртЕк.uk
dc.relation.referencesПопович, М. В. (2018). Григорій Сковорода на тлі філософсько-релігійних рухів «раннього Модерну». In М. В.Попович, Філософія свободи (сс. 163-178). Харків: Фоліо.uk
dc.relation.referencesРедколегія. (1972). У редколегії «Філософської думки». Філософська думка, 3, 100.uk
dc.relation.referencesРождественський, Ю. Т. (2011). Питання психології в курсі «етики» Стефана Калиновського. Збірник наукових праць Інституту психології iмені Г. С. Костюка Національної АПН України: Проблеми загальної та педагогічної психології, 13(2), 345-352.uk
dc.relation.referencesРоменець, В. А. (1993). Історія психології епохи Просвітництва. Київ: Вища школа.uk
dc.relation.referencesСемикрас, В. В. (2019). Етико-правові ідеї в Києво-Могилянській академії XVIII ст. Українські культурологічні студії, 5(2), 36-40. https://doi.org/10.17721/UCS.2019.2(5).07uk
dc.relation.referencesСемикрас, В. В. (2021). Історія української філософії: курс лекцій. Навчальний посібник [електронне видання]. Київ: Київський нац. ун-т ім. Тараса Шевченка. http://philosophy.univ.kiev.ua/uploads/editor/Files/Kafedry/Ukrainian_philosophy/SemykrasVV2021.pdfuk
dc.relation.referencesСимчич,М. (2009). Philosophia rationalis у Києво-Могилянській академії. Компаративний аналіз курсів логіки кінця XVII - першої половини XVIII ст. Вінниця: О. Власюк.uk
dc.relation.referencesСимчич, М. (2012a). Перекладачі-першопрохідці: Києво-Могилянські філософські курси в перекладах 1960-70-х років. Sententiae, 27(2), 146-162. https://doi.org/10.22240/sent27.02.146uk
dc.relation.referencesСимчич, М. (2012b). Дослідження філософської спадщини Києво-Могилянської академії у радянський час. Університетська кафедра, 1, 143-154.uk
dc.relation.referencesСтратий, Я. М., Литвинов В. Д., & Андрушко, В. А. (1982). Описание курсов философии и риторики профессоров Киево-Могилянской академии. Киев: Наукова думка.ru
dc.relation.referencesСтратій, Я., Зборовська, К., Зінченко, Г., & Дмитренко, С. (2018). Українська філософія на зламі епох. Sententiae, 37(1), 183-218. https://doi.org/10.22240/sent37.01.183uk
dc.relation.referencesФедяй, М. (2022). Нові подробиці біографії Стефана Калиновського. Київська Академія, 19, 79-111. https://doi.org/10.18523/1995-025X.2022.19.79-111uk
dc.relation.referencesФедяй, М. (2023). Філософський курс Стефана Калиновського 1729-1731 років у світлі його викладацької практики: джерела і (не)оригінальність. Sententiae, 42(1), 6-36. https://doi.org/10.31649/sent42.01.006uk
dc.relation.referencesШеремета, О. (2013). Радянські дослідження філософської думки України: ідеологічний та адміністративний контекст дослідницьких стратегій. Філософська думка, 1, 90-102.uk
dc.relation.referencesЯроцький, П. et al. (Ред.). (2002). Протестантизм в Україні. Ранній протестантизм. Пізній протестантизм. Баптизм. In А. Колодний (Ред.), Історія релігії в Україні: у 10-ти т. (Т. 5). Київ: Світ Знань.uk
dc.relation.referencesBarbay, P. (1676). In universam Aristotelis philosophiam introducio. Parisiis: Apud Georgium Josse.la
dc.relation.referencesLe Rées, F. (1642). Cursus Philosophicus in tres tomos distibutus (T. 1-3). Parisiis: Matteaus Guillemot.la
dc.relation.referencesMicraelius, J. (1661). Lexicon philosophicum terminorum philosophis usitatorum. Stetini: Typis Michaelis Höpfneri.la
dc.relation.referencesScheibler, C. (1665). Metaphysica duobus libris universum huius scientiæ systema comprehendens. Oxoniae: Hen. Hall Academiae typographus.la
dc.relation.referencesThomas Aquinas. (1888). Pars prima Summae Theologiae. A quaestione I ad quaestionem XLIX. In Thomas Aquinas, Sancti Thomae Aquinatis Doctoris Angeleci Opera Omnia (T. 4). Romae: Ex Typographia Polyglotta.la
dc.identifier.doihttps://doi.org/10.31649/sent42.02.023
dc.identifier.orcidhttps://orcid.org/0000-0001-8102-4036


Файли в цьому документі

Thumbnail

Даний документ включений в наступну(і) колекцію(ї)

Показати скорочену інформацію