Міфопоетика творчості Спиридона Черкасенка
Автор
Мошноріз, Марія Миколаївна
Moshnoriz, M. M.
Мошнориз, Мария Николаевна
Дата
2021Metadata
Показати повну інформаціюCollections
Анотації
The dissertation covers the literary problems of S. Cherkasenko`s mythopoetics: the sources of formation and the peculiarities of the writer`s worldview, evolution of the writer in artistic assimilation: mythologism, the poetic mythomodel of the world, the system of binary oppositions and the peculiarities of actualization of mythologems, archetypes, traditional motives and mythoplots.
The writer`s work combines the traditions of the Romantics with modernist tendencies in the development of Ukrainian literature at the turn of the centuries. S. Cherkasenko`s work in the aspect of mythopoetics is characterized by immersion in the philosophical and aesthetic contexts of fiction, the mythopoetic nature of the world model, built on a cyclical concept and a combination of traditions of biblical, ancient, Slavic (mostly folklore) mythology. Using mostly the mythologems of ancient, biblical, Slavic mythologies, transforming and modifying them, S. Cherkasenko created a multifaceted mythopoetic artistic system.
As a result of a comprehensive analysis of an array of poetic, prose and dramatic works, it was found that S. Cherkasenko had his own concept of “literalization” of the myth. His interpretation of the myth is diverse. The writer subordinated it to the most pressing problems of the Ukrainian people such as struggling for freedom, thus contributing to the integration of Ukrainian literature into the European processes of remythologization of the existence of the late XIX – early XX centuries. In various genres S. Cherkasenko imitated and reproduced national mythology, borrowing motifs, images and entire mythological plots, unconventionally redefining and transforming the national mythological element and the one of another nation, creating a national myth. Диссертация характеризует основные литературоведческие проблемы мифопоэтики С. Черкасенко: источники формирования и особенности мировоззрения художника, эволюцию писателя в художественной ассимиляции мифологизма, поэтической мифомодели мира, системы бинарных оппозиций и особенностей актуализации мифологем, архетипов, традиционных мотивов и мифосюжетов.
В творчестве писателя объединены традиции романтиков с модернистическими тенденциями развития украинской литературы на рубеже веков. Творчество С. Черкасенко в аспекте мифопоэтики отличительное углублением в философский и эстетический контексты художественной литературы, мифопоэтической природой модели мира, построенной на основе циклической концепции и сочетанием традиций античной, библейской, славянской (в основном – фольклорной) мифологии. Использовав части мифологемы античной, библейской, славянской мифологией, трансформировав и модифицировав их, С. Черкасенко создал многогранную мифопоетичную художественную систему.
В результате комплексного анализа массива поэтических, прозаических и драматических произведений выяснено, что С. Черкасенко имел собственную концепцию перевода мифа в литературный ряд. Его трактовка мифа разнообразна. Писатель подчинил его актуальным проблемам борьбы за свободу украинского народа, способствуя тем самым интеграции украинской литературы в общеевропейские процессы ремифологизации бытия конца XIX – начала ХХ веков. В разножанровых произведениях С. Черкасенко прибегает к подражанию и репродуцированию национальной мифологии, заимствованию мотивов, образов и целых мифологических сюжетов, нетрадиционно переосмысливая и трансформируя национальную и инонационального мифологическую стихию, создавая национальный миф. Дисертація присвячена вивченню літературознавчих проблем міфопоетики С. Черкасенка: джерел формування й особливостей світогляду митця, еволюції письменника в художній асиміляції міфологізму, поетичної міфомоделі світу, системи бінарних опозицій та особливостей актуалізації міфологем, архетипів, традиційних мотивів та міфосюжетів.
У творчому доробку митця поєднано традиції романтиків із модерністськими тенденціями розвитку української літератури на межі століть. Творчість С. Черкасенка в аспекті міфопоетики прикметна заглибленням у філософський та естетичний контексти художньої літератури, міфопоетичною природою моделі світу, побудованою на основі циклічної концепції і поєднанням традицій біблійної, античної, слов`янської (переважно – фольклорної) міфології. Використавши здебільшого міфологеми античної, біблійної, слов`янської міфологій, трансформувавши і модифікувавши їх, С. Черкасенко створив багатогранну міфопоетичну художню систему.
У результаті комплексного аналізу масиву поетичних, прозових і драматичних творів з`ясовано, що С. Черкасенко мав власну концепцію «олітературення» міфу. Його трактування міфу розмаїте. Письменник підпорядкував його найактуальнішим проблемам боротьби за волю українського народу, сприяючи цим інтеграції українського письменства в загальноєвропейські процеси реміфологізації буття кінця ХІХ – поч. ХХ ст. У різножанрових творах С. Черкасенко вдається до наслідування та репродукування національної міфології, запозичення мотивів, образів і цілих міфологічних сюжетів, нетрадиційно переосмислюючи та трансформуючи національну й інонаціональну міфологічну стихію,творячи національний міф.
URI:
https://ir.lib.vntu.edu.ua//handle/123456789/42968