Показати скорочену інформацію

dc.contributor.authorZolotavkin, Yevhenen
dc.contributor.authorBaryshev, Yuriien
dc.contributor.authorMähn, Janniken
dc.contributor.authorLukichov, Vitaliien
dc.contributor.authorKöpsell, Stefanen
dc.contributor.authorБаришев, Ю. В.uk
dc.contributor.authorЛукічов, В. В.uk
dc.date.accessioned2024-12-18T09:00:12Z
dc.date.available2024-12-18T09:00:12Z
dc.date.issued2025
dc.identifier.citationZolotavkin Ye., Baryshev Yu., Mähn Ja., Lukichov V., Köpsell S. Optimal obfuscation of awareness messages: Improving users` unlinkability in Intelligent Transport Systems // Computer Networks. 2025. Vol. 257. Article number 110972–1-15. URI: https://www.sciencedirect.com/science/article/abs/pii/S1389128624008041.en
dc.identifier.issn1389-1286
dc.identifier.urihttps://ir.lib.vntu.edu.ua//handle/123456789/43753
dc.description.abstractThis paper introduces a novel methodology to enhance privacy in Cooperative Intelligent Transport Systems (C-ITS) by improving unlinkability in vehicle-to-everything (V2X) communication. Focusing on the Cooperative Awareness Basic Service, we employ a Hidden Markov Model (HMM) to model the unlinkability of Cooperative Awareness Messages (CAMs) exchanged between vehicles and roadside units (RSUs) under the surveillance of a Global Passive Adversary (GPA). Implementing a joint obfuscation approach maximizes unlinkability by transforming the CAMs` original data within a distortion threshold, preserving data utility while confounding the GPA`s ability to reliably link messages to specific vehicles. The experimental evaluation confirms the superiority of our method when compared with multivariate independent noise models, including Gaussian and Laplace. Our approach also incorporates an authentication protocol, ensuring the secure and collaborative execution of the obfuscation algorithm by the vehicles involved.en
dc.description.abstractУ цій статті представлено нову методологію для підвищення рівня конфіденційності в кооперативних інтелектуальних транспортних системах (C-ITS) за рахунок поліпшення захищеності зв`язку «транспортний засіб - все» (V2X). Зосередившись на базовій послузі кооперативної обізнаності, ми використовуємо приховану марковську модель (HMM) для моделювання роз`єднання повідомлень кооперативної обізнаності (CAM), якими обмінюються транспортні засоби і придорожні підрозділи (RSU) під наглядом глобального пасивного супротивника (GPA). Впровадження спільного підходу до маскування максимізує неможливість встановлення зв`язку шляхом перетворення вихідних даних CAM-повідомлень в межах порогу спотворення, зберігаючи корисність даних, але ставлячи під сумнів здатність ГПС надійно пов`язувати повідомлення з конкретними транспортними засобами. Експериментальна оцінка підтверджує перевагу нашого методу в порівнянні з багатовимірними незалежними моделями шуму, включаючи Гаусса і Лапласа. Наш підхід також включає протокол аутентифікації, що забезпечує безпечне та спільне виконання алгоритму обфускації залученими транспортними засобами.uk
dc.language.isoenen
dc.publisherElsevieren
dc.relation.ispartofComputer Networks. Vol. 257 : 110972.en
dc.subjectPrivacyen
dc.subjectUnlinkabilityen
dc.subjectITSen
dc.subjectV2Xen
dc.subjectAwareness messagesen
dc.subjectObfuscationen
dc.subjectEntropyen
dc.titleOptimal obfuscation of awareness messages: Improving users` unlinkability in Intelligent Transport Systemsen
dc.typeArticle, Scopus-WoS
dc.typeArticle
dc.identifier.doihttps://doi.org/10.1016/j.comnet.2024.110972
dc.identifier.orcidhttps://orcid.org/0000-0001-8324-8869
dc.identifier.orcidhttps://orcid.org/0000-0002-3423-5436


Файли в цьому документі

Thumbnail

Даний документ включений в наступну(і) колекцію(ї)

Показати скорочену інформацію