Ціноутворення в системі маркетингу підприємств
Автор
Кукель, Г. С.
Мазур, В. Г.
Kukel H. S.
Дата
2025Metadata
Показати повну інформаціюCollections
- Наукові видання каф. МБІС [27]
- Наукові роботи каф. ММЕ [364]
Анотації
The paper considers the theoretical aspects of marketing pricing. The composition of the elements of the \"marketing pricing\" system is characterized and their interrelationships are revealed. A systematic approach is used to study the contribution of economic entities to pricing.
It was determined that on the basis of studying the interests and needs of consumers and other counterparties, strategic plans of the enterprise are developed with their further implementation; based on the analysis of the conditions determining the market situation, recommendations for production, investment and financial policy are provided; on the basis of marketing research, the economic efficiency and prospects of the production of this or that product are determined. In turn, the economic efficiency of the enterprise is determined by the ratio of incurred costs and obtained results. The price of products, as a valuable expression of costs and results, becomes an important indicator of the activity of the business entity in the formation of costs and the creation of value provided to the market. Marketing itself is defined as a complete system designed to plan the
assortment and volume of products produced, their distribution among ed markets, and price determination.
In modern conditions of a dynamic, changing market environment, pricing is an important and complex process. Today, enterprises do not simply set the price of manufactured products, but develop a specific marketing pricing policy, choose an effective strategy in the pricing system. The commercial efficiency of the enterprise depends on the optimal organization of this process. It was found that the price of the product is one of the key factors that contributes to the sale of products on the market. The pricing strategy of the company is the main means of ensuring the market success of the company.
The theoretical and practical significance of the research results is that based on the analysis of existing methodological approaches to marketing pricing, the key stages of the price setting process, taking into account the marketing strategy, have been identified. У роботі розглянуті теоретичні аспекти маркетингового ціноутворення. Надано характеристику складу елементів системи «маркетинг-ціноутворення», та виявлено їх взаємозв`язки. Використано системний підхід до дослідження вкладу економічних суб`єктів у ціноутворення.
В сучасних умовах динамічного, мінливого ринкового середовища ціноутворення є важливим та складним процесом. Сьогодні підприємства не просто призначають ціну виготовленої продукції, а розробляють конкретну маркетингову цінову політику, обирають ефективну стратегію в системі ціноутворення. Відповідно до оптимальної організації цього процесу залежать комерційна ефективність підприємства. Виявлено, що ціна на товар є одним із ключових факторів, що сприяє збуту продукції на ринку.
Цінова стратегія фірми є основним засобом забезпечення ринкового успіху компанії.
Теоретичне та практичне значення результатів дослідження полягає в тому, що на основі аналізу наявних методичних підходів до маркетингового ціноутворення визначено ключові етапи процесу встановлення ціни з урахуванням маркетингової стратегії.
URI:
https://ir.lib.vntu.edu.ua//handle/123456789/46351