Показати скорочену інформацію

dc.contributor.authorАзарова, Л. Є.uk
dc.contributor.authorГорчинська, Л. В.uk
dc.contributor.authorПустовіт, Т. М.uk
dc.date.accessioned2025-06-06T13:09:21Z
dc.date.available2025-06-06T13:09:21Z
dc.date.issued2025uk
dc.identifier.citationАзарова Л. Є., Горчинська Л. В., Пустовіт Т. М. Лексико-семантичні властивості терміна в українській мові // Слобожанський науковий вісник. Серія «Філологія». 2025. № 9. С. 7-12.uk
dc.identifier.urihttps://ir.lib.vntu.edu.ua//handle/123456789/46587
dc.description.abstractThe article states that modern terminology is a dynamic system, which is characterized by changes. In the digital society, new needs arise, which necessitate the need to update industry terminologies. In this case, it is not so much the term itself that is important, but the various spheres of its use. It is proven that changes cover both terminology itself as a scientific discipline and industry terminologies of different languages, in particular Ukrainian. An attempt is made to contrast the term with a commonly used word, emphasizing its characteristic features, in particular monosemy and accuracy of definition. At the same time, monosemy serves as the basis for the formation of a term, helping to avoid ambiguity or incomprehensibility in professional communication. It is found that in modern studies of the terminological system of Ukrainian scientific and professional discourse, terminological vocabulary is considered as a component of the vocabulary of a language, which is organized into a system in which lexemes and their meanings are interconnected and form a network of semantic connections. Aspects of the manifestation of these systemic connections are the phenomena around which the main lexical-semantic microsystems of the language are formed, in particular polysemy, synonymy and antonymy. It has been established that the analysis of the functioning of terms in educational discourse allows us to emphasize that the ideal model of the term is often violated. Terms, like commonly used words, become polysemic from the moment they are introduced into discourse. However, despite the changes that have occurred in the general theory of terminology in recent decades, the issues of normalization and standardization of terms remain relevant for the terminological nomenclature of the educational sphere. The lexical-semantic processes that occur in Ukrainian terminology are analyzed. The features of polysemy, homonymy, antonymy and synonymy in terminology are separately noted, and the causes of the occurrence of these phenomena are also determineden_US
dc.description.abstractУ статті вказано, що сучасна термінологія є динамічною системою, що зазнає змін. У цифровому суспільстві з’являються нові потреби, що зумовлюють необхідність оновлення галузевих терміносистем. При цьому важливим є не стільки сам термін, скільки різноманітні сфери його використання. Доведено, що зміни охоплюють і саму термінологію як наукову дисципліну, і галузеві терміносистеми різних мов. Здійснено спробу протиставити термін загальновживаному слову, підкреслюючи його характерні ознаки, зокрема точність визначення та моносемію, яка виступає основою формування терміна, сприяючи уникненню двозначності або незрозумілості в професійній комунікації. Визначено, що в сучасних дослідженнях терміносистем українського наукового та професійного дискурсу термінологічну лексику розглядають як складову частину лексики мови, що організована в систему, у якій лексеми та їхні значення взаємопов’язані та формують мережу семантичних зв’язків. Аспекти прояву цих системних зв’язків становлять феномени, навколо яких формуються основні лексико-семантичні мікросистеми мови: полісемія, синонімія та антонімія. З’ясовано, що аналіз функціонування термінів в освітньому дискурсі дає змогу наголошувати на тому, що ідеальна модель терміна часто зазнає порушень. Терміни, подібно до загальновживаних слів, стають полісемічними з моментувпровадження в дискурс. Однак, незважаючи на зміни, що відбулися в загальній теорії термінології за останні десятиліття, питання нормалізації та стандартизації термінів залишаються актуальними для термінологічної номенклатури освітньої сфери. Проаналізовано лексико-семантичні процеси, що відбуваються в українській термінології. Окремо відзначено особливості полісемії, омонімії, антонімії та синонімії в термінології, а також визначено причини виникнення цих явищ.uk_UA
dc.language.isouk_UAuk_UA
dc.publisherСумський державний педагогічний університет ім. А. С. Макаренкаuk
dc.relation.ispartofСлобожанський науковий вісник. № 9 : 7-12.uk
dc.relation.ispartofseriesФілологіяuk
dc.subjectтермінuk
dc.subjectлексико-семантичні особливостіuk
dc.subjectтермінологіяuk
dc.subjectполісеміяuk
dc.subjectантоніміяuk
dc.subjectсиноніміяuk
dc.subjectомоніміяuk
dc.subjecttermuk
dc.subjectlexical and semantic featuresuk
dc.subjectterminologyuk
dc.subjectpolysemyuk
dc.subjectantonymyuk
dc.subjectsynonymyuk
dc.subjecthomonymyuk
dc.titleЛексико-семантичні властивості терміна в українській мовіuk
dc.title.alternativeLexical-semantic properties of the term in the Ukrainian languageen_US
dc.typeArticle, professional native edition
dc.identifier.udc81’37(045)uk
dc.identifier.doihttps://doi.org/10.32782/philspu/2025.9.1uk
dc.identifier.orcidhttps://orcid.org/0000-0002-2631-8151uk
dc.identifier.orcidhttps://orcid.org/0000-0002-4614-4371uk
dc.identifier.orcidhttps://orcid.org/0000-0001-9343-3240uk


Файли в цьому документі

Thumbnail

Даний документ включений в наступну(і) колекцію(ї)

Показати скорочену інформацію