| dc.contributor.author | Кав`юк, В. В. | uk |
| dc.contributor.author | Кашканов, А. А. | uk |
| dc.contributor.author | Kaviuk, V. | en |
| dc.contributor.author | Kashkanov, A. | en |
| dc.date.accessioned | 2025-11-26T11:41:31Z | |
| dc.date.available | 2025-11-26T11:41:31Z | |
| dc.date.issued | 2024 | |
| dc.identifier.citation | Кав`юк В. В., Кашканов А. А. Роль тактико-технічних характеристик засобів рухомості в аеродромно-технічному забезпеченні польотів // Вісник машинобудування та транспорту. 2024. № 2. С. 54-62. URI: https://vmt.vntu.edu.ua/index.php/vmt/article/view/413. | uk |
| dc.identifier.issn | 2415-3486 | |
| dc.identifier.uri | https://ir.lib.vntu.edu.ua//handle/123456789/50132 | |
| dc.description.abstract | The article formulates directions and analyses the possibilities of substantiating and selecting the most optimal option for the development of the fleet of airfield technical support for flights of Ukrainian aircraft based on the experience of the leading countries of the world and determining the role of tactical and technical characteristics of vehicles in ensuring flights of aircraft under martial law. The provided recommendations allow to formulate measures to eliminate shortcomings in the system of airfield technical support of flights through the modernization, unification and development of tactical and technical characteristics of vehicles. The review and analysis of the state of the existing airfield technical support facilities showed that their quantitative composition, tactical and technical requirements and design requirements for each machine of this military equipment are significantly influenced by the trends and directions of development of the military aviation of Ukraine, which in modern conditions are: maximum maintenance in combat-ready condition of existing aircraft, which have their origin since Soviet times, their repair at domestic enterprises and insignificant. modernization of other electronic equipment of domestic development and the appearance of new weapons; preservation of survivability by the method of susceptibility of rapid dispersal at operational airfields, expansion of the network of main and reserve airfields; the appearance of aircraft of other foreign countries; the beginning of the entry into service of the Air Force of the Armed Forces of Ukraine of unmanned aerial vehicles. An assessment of the directions of development of airfield technical support facilities has shown that the problematic task of these facilities in the current conditions of Ukraine is to preserve the life of both special equipment and vehicles on which it is mounted. The most promising direction of development is the construction (creation) of multimodular vehicles: an energy module (car, tractor) and a technological module (special equipment). But no definitive method has been found yet to build such a machine. The main obstacle to further prospects for the development of multimodular airfield technical support vehicles is the unresolved problem of reversing the trailer module to ensure trajectory stability and controllability during maneuvering. | en |
| dc.description.abstract | В статті сформовано напрями та проаналізовано можливості обґрунтування і вибору найбільш оптимального варіанта розвитку парка засобів аеродромно-технічного забезпечення польотів повітряних суден України на основі вивчення досвіду провідних країн світу та визначення ролі тактико-технічних характеристик засобів рухомості у забезпеченні польотів повітряних суден в умовах воєнного стану. Надані рекомендації дозволяють сформувати заходи щодо усунення недоліків у системі аеродромно-технічного забезпечення польотів за рахунок модернізації, уніфікації та розвитку тактико-технічних характеристик засобів рухомості. Проведений огляд і аналіз стану існуючих засобів аеродромно-технічного забезпечення польотів показав, що на їх кількісний склад, тактико-технічні вимоги і конструктивні вимоги до кожної машини цієї військової техніки суттєво впливають тенденції і напрями розвитку військової авіації України, якими в сучасних умовах є: максимальне утримання у боєздатному стані наявних літаків, які мають походження ще з радянських часів, їх ремонт на вітчизняних підприємствах і незначна модернізація шляхом встановлення електронного обладнання вітчизняної розробки і нового озброєння; збереження живучості методом спроможності швидкого розосередження на оперативні аеродроми, нарощування мережі основних і запасних аеродромів; поява літаків інших іноземних країн; початок надходження на озброєння Повітряних Сил Збройних Сил України безпілотних літальних апаратів. Оцінка напрямів розвитку засобів аеродромно-технічного забезпечення польотів показала, що проблемною задачею даних засобів у сучасних умовах України є збереження ресурсу як спеціального обладнання, так і автомобілів, на яких воно змонтовано. Найбільш перспективним напрямом розвитку є побудова (створення) багатомодульних машин: енергетичний модуль (автомобіль, тягач) і технологічний модуль (спеціальне обладнання). Але досі не знайдено остаточний метод, яким можна побудувати таку машину. Головною перспективою розвитку багатомодульних засобів аеродромно-технічного забезпечення польотів є розв’язання задачі руху заднім ходом причіпного модуля із забезпеченням траєкторної стійкості та керованості при маневруванні. | uk |
| dc.language.iso | uk_UA | uk_UA |
| dc.publisher | ВНТУ | uk |
| dc.relation.ispartof | Вісник машинобудування та транспорту. № 2 : 54-62. | uk |
| dc.relation.uri | https://vmt.vntu.edu.ua/index.php/vmt/article/view/413 | |
| dc.subject | автотранспортні засоби | uk |
| dc.subject | аеродромно-технічне забезпечення | uk |
| dc.subject | модульна технологія | uk |
| dc.subject | тактико-технічні характеристики | uk |
| dc.subject | експлуатаційна надійність | uk |
| dc.subject | vehicles | en |
| dc.subject | airfield technical support | en |
| dc.subject | modular technology | en |
| dc.subject | tactical and technical characteristics | en |
| dc.subject | operational reliability | en |
| dc.title | Роль тактико-технічних характеристик засобів рухомості в аеродромно-технічному забезпеченні польотів | uk |
| dc.title.alternative | The role of tactical and technical characteristicsof vehicles in airfield technical support of flights | en |
| dc.type | Article, professional native edition | |
| dc.type | Article | |
| dc.identifier.udc | 629.3 | |
| dc.relation.references | Leonenko, O.M., Kavyuk, V.V., & Busylko, O.A. (2015). Operation of vehicles and ground support equipment for flights. Kharkiv: KhUPS. | en |
| dc.relation.references | Zhdaniuk, M.M., Cherednyk, Yu.M., Makarov, S.M., Motiakov, Yu.M., & Shvets, S.A. (2021). Systematic approach to the development of general requirements for ground support equipment for flights. Collection of Scientific Works of the State Research Institute of Testing and Certification of Armaments and Military Equipment, 4(10), 45-55. doi: 0.37701/ dndivsovt.10.2021.05. | en |
| dc.relation.references | International scientific and practical conference: Comprehensive defense: experience in countering the armed aggression of the Russian Federation against Ukraine: collection. materials of the international scientific-practical conference. (2023). Kyiv: NGO of Ukraine. | en |
| dc.relation.references | Novichonok, S.M., Kravchuk, O.D., Leonenko, O.M., Sokol, O.M., & Terentyeva, I.V. (2023). Ways to improve the assessment of the quality of aerodrome and technical support for flights of aircraft of the Armed Forces of Ukraine taking into account the experience of partner countries. Science and Technology of the Air Forces of the Armed Forces of Ukraine, 4(53), 46-53. doi: 10.30748/nitps.2023.53.06. | en |
| dc.relation.references | Serrano, A., Kalenatic, D., López, C., & Montoya-Torres, J.R. (2023). Evolution of military logistics. Logistics, 7(2), article number 22. doi: 10.3390/logistics7020022. | en |
| dc.relation.references | Tripp, R.S., McGarvey, R.G., van Roo, B.D., Masters, J.M., & Sollinger, J.M. (2010). A repair network concept for air force maintenance. Conclusions from analysis of С-130, F-16, and KC-135 fleets. Santa Monica: RAND Corporation. | en |
| dc.relation.references | Light, T., Romano, D.M., Kennedy, M., O’Connell, C., & Bednarz, S. (2016). Consolidating air force maintenance occupational specialties. Santa Monica: RAND Corporation. | en |
| dc.relation.references | Mills, P., Leftwich, J.A., van Abel, K., & Mastbaum, J. (2017). Estimating air force deployment requirements for lean force packages. A Methodology and decision support tool prototype. Santa Monica: RAND Corporation. | en |
| dc.relation.references | Kashkanov, A.A., Krasnokutskyi, V.M., Kaviuk, V.V., & Matiushchenko, S.Ya. (2023). Justification of the tactical and technical characteristics of the additional power plant during the modernization of the airfield multi-purpose air conditioner AMK-24/56-131. Bulletin of the National Technical University “KhPI”. Series: Automobile and Tractor Construction: Collection of Scientific Works, 2, 3-17. doi: 10.20998/2078-6840.2023.2.01. | en |
| dc.relation.references | Kyrychenko, V.V., Kaviuk, V.V., & Vasyliev, B.G. (2017). Solving the problematic tasks of the prospects for the development of airfield maintenance facilities for aircraft. Science and Technology of the Air Force of the Armed Forces of Ukraine, 2(27), 42-48. | en |
| dc.relation.references | Thomas, S. (2001). Civilian and military air traffic control in the EU. Working document for the STOA Panel. Brussels, European Parliament. | en |
| dc.relation.references | North Atlantic Treaty Organization (NATO). (2022). Aviation Committee. Retrieved from https://www.nato.int/cps/en/ natohq/topics_69339.htm. | en |
| dc.relation.references | Ground support. (n.d.). Retrieved from https://www.aeroservicesltd.com/ru/ground-support/gse. | en |
| dc.relation.references | Kashkanov, A.A., & Bilichenko, V.V. (2004). Operation and maintenance of transport vehicles. Vinnytsia: VNTU. | en |
| dc.relation.references | Krasnokutskyi, V.M. (2006). Method of building a complex of ATZ flight facilities based on energy modules. (Doctoral dissertation, Kharkiv Air Force University, Kharkiv, Ukraine). | en |
| dc.relation.references | Kyrychenko, V.V. (2012). Rational ratios of the main characteristics of block-modular ground support facilities for aviation flights. (Doctoral dissertation, Kharkiv Air Force University, Kharkiv, Ukraine). | en |
| dc.relation.references | Pacejka, H.B. (2012). Tire and vehicle dynamics. Butterworth-Heinemann: Elsevier. doi: 10.1016/C2010-0-68548-8. | en |
| dc.relation.references | Burennikov, Yu.A., Kashkanov, A.A., & Rebedailo, V.M. (2009). Rolling stock of road transport: Work processes and calculation elements. Vinnytsia: VNTU | en |
| dc.relation.references | Kashkanov, V.A., Kashkanov, A.A., & Kuzhel, V.P. (2020). Information systems and technologies in road transport. Vinnytsia: VNTU. | en |
| dc.relation.references | Podrygailo, M.A., Krasnokutskyi, V.M., & Kyrychenko, V.V. (2007). Formation of braking and dynamic properties of modular equipment for aerodrome and technical support of aviation flights. Weapons Systems and Military Equipment, 3(11), 69-73. | en |
| dc.relation.references | Kyrychenko, V.V., Podrygailo, M.A., Kurenko, O.B., & Klets, D.M. (2012). Experimental determination of dynamic properties of promising means of mobility of ground support means of aviation operations based on wheeled technological and energy modules and their comparison with dynamic properties of means of mobility of ground support means of aviation operations, which are in service with the Air Force of the Armed Forces of Ukraine in conditions of a military airfield. Collection of Scientific Works of the KhUPS, 2(31), 34-38. | en |
| dc.identifier.doi | http://doi.org/10.63341/vjmet/2.2024.54 | uk |
| dc.identifier.orcid | https://orcid.org/0000-0002-0367-8314 | |
| dc.identifier.orcid | https://orcid.org/0000-0003-3294-6135 | |