Дискурс поняття «комунікація» в контексті формування сучасної парадигми освіти
Abstract
Досліджено науковий дискурс поняття «комунікація». Акцент зроблено на етимологічному аналізі слів «комунікація», «спілкування» та дослідженні поглядів на комунікацію в історії філософії і сучасній науці. Дана дефініція поняття «комунікація» в контексті критики технократичного підходу до розуміння та означення цього феномену, подолання авторитарної, монологічної педагогіки та тенденцій формування сучасної парадигми освіти. Исследован научный дискурс понятия «коммуникация». Внимание акцентировано на этимологическом анализе слов «коммуникация», «общение» а также исследовании взглядов на коммуникацию в истории философии и в современной науке. Дано определение понятия «коммуникация» в контексте критики технократического подхода к пониманию и определению этого феномена, преодоления авторитарной, монологической педагогики и тенденций формирования современной парадигмы образования. There had been researched the scientific discourse of the notion of “communication”. Attention has been focused on etymological analysis of the words “communication”, «intercourse» as well as research of points of view of communication in the history of philosophy and modern science. There had been determined the notion of “communication” in the content of criticism of technocratic approach to the understanding and determining of this notion, overcoming of the authoritarian, mono logical pedagogic and tendencies of formation of the modern paradigm of education.
Please use this identifier to cite or link to this item:
http://visnyk.vntu.edu.ua/index.php/visnyk/article/view/1720
http://ir.lib.vntu.edu.ua/handle/123456789/6067