Жіночі архетипні образи в поезії С. Черкасенка
Автор
Мошноріз, М. М.
Moshnoriz, Mariia
Дата
2024Metadata
Показати повну інформаціюCollections
- Наукові роботи каф. МЗ [509]
Анотації
У статті здійснюється системний аналіз творчої спадщини С. Черкасенка в міфологічному ключі. Розглядаються архетипні жіночі образи у творчості С. Черкасенка, які відображають його міфопоетичне світосприйняття та мислення. Визначаються основні міфологічні мотиви, пов’язані з жіночими образами. Окреслено систему інваріантів архетипного образу Жінки як основних складових міфопоетичної моделі світоустрою у творчості С. Черкасенка: Діва, Мати, стара жінка, фатальна жінка, жінка-воїн.
Найпоширенішим у творчості письменника є архетипний образ матері, що увібрав в себе всі ідеальні характеристики жіночого світу та відображає величезну роль матері у формуванні особистості, і в житті нації загалом. Серед архетипів-інваріантів, які утворюють основу образу Батьківщини-матері у творчості С. Черкасенка, можна виділити такі: «неня-Україна», «окривджена мати-Україна», «Мати-Страдниця». Архетипний образ Діви письменник зреалізував через мотив жертви, молодої дівчини-України, яка є потенційною новою офірою Спрута (більшовизму). Архетипний образ Старої жінки в поезії С. Черкасенка марковано семантично негативно та асоціюється зі смертю. Негативну форму має жіночий архетип фатальної жінки, представлений міфологемами ночі та міста. У ліриці автора подано інноваційне зображення міфологеми ночі в образі «вакханки»-жінки, нестримної в проявах своєї пристрасті, ототожненої з мотивом смерті як фізичної, так і духовної. Міфологему міста лірик розкрив через жіночі образи матері-розпусниці, жінки-повії. Архетипний образ жінки-воїна постає як сильна та войовнича покровителька поезії, Муза «ненависті й співу».
Визначено, що архетипні жіночі образи в ліриці С. Черкасенка є одними із головних елементів у створенні сюжету та відображенні національних і культурних рис української жінки. The article carries out a systematic analysis of S. Cherkasenko’s creative heritage in a mythological way. Archetypal female images in S. Cherkasenko’s work, which reflect his mythopoetic worldview and thinking, are considered. The main mythological motifs associated with female images are determined. The system of invariants of the archetypal image of the Woman as the main components of the mythopoetic model of the world system in S. Cherkasenko’s work is outlined: the Virgin, the Mother, the old woman, the fatal woman, the warrior woman.
The most common in the writer’s work is the archetypal image of the mother, which has absorbed all the ideal characteristics of the female world and reflects the enormous role of the mother in the formation of the individual, and in the life of the nation as a whole. Among the invariant archetypes that form the basis of the image of the Motherland in the works by S. Cherkasenko, the following can be distinguished: «Mother-Ukraine», «offended Mother-Ukraine», «Mother-Sufferer». The writer realized the archetypal image of the Virgin through the motive of the victim, a young Ukrainian girl who is a potential new victim of the Sprut (Bolshevism).
The archetypal image of the Old Woman in S. Cherkasenko’s poetry is marked semantically negatively and is associated with death.The female archetype of the fatal woman, represented by the mythologemes of the night and the city, has a negative form. The author’s lyrics present an innovative image of the mythologeme of the night in the image of a «bacchanalian» woman, unrestrained in the manifestations of her passion, identified with the motif of both physical and spiritual death. The lyricist revealed the mythology of the city through female images of a promiscuous mother, a prostitute. The archetypal image of the warrior woman appears as a strong and warlike patroness of poetry, the Muse of «hatred and singing».
It was determined that archetypal female images in S. Cherkasenko’s lyrics are one of the main elements in creating the plot and reflecting the national and cultural features of the Ukrainian woman.
URI:
http://ir.lib.vntu.edu.ua//handle/123456789/41467