Розвиток інклюзивної освіти в Україні (досвід Вінниччини)
Автор
Зозуля, І. Є.
Zozulya, І.
Дата
2017-05Metadata
Показати повну інформаціюCollections
- Наукові роботи каф. МЗ [507]
Анотації
У статті проведено аналіз важливих завдань, необхідних для
реалізації інклюзивної освіти дітей з особливими освітніми потребами в
Україні. Встановлено найважливіші чинники, що перешкоджають
упровадженню та розвитку інклюзивного навчання. Сформульовано
основні принципи інклюзивної освіти. Розкрито особливості розвитку
інклюзивної освіти на Вінниччині. Проаналізовано діяльність
батьківської благодійної організації «Благодійний фонд «Центр
соціалізації та реабілітації дітей з аутизмом та іншими розладами
«Розвиток». Подано відомості про проекти та заходи, які стосуються
розвитку інклюзії на Вінниччині. В статье проведен анализ важных задач, необходимых для реализации инклюзивного образования детей с особыми образовательными потребностями в Украине. Установлено важнейшие факторы, препятствующие внедрению и развитию инклюзивного обучения. Сформулированы основные принципы инклюзивного образования. Раскрыты особенности развития инклюзивного образования в Винницкой области. Проанализирована деятельность родительской благотворительной организации «Благотворительный фонд «Центр социализации и реабилитации детей с аутизмом и другими расстройствами «Развитие». Представлены сведения о проектах и мероприятиях, касающихся развития инклюзии в Винницкой области. The important tasks which are necessary for the implementation of inclusive education for children with special educational needs in Ukraine are analyzed in the article. The major factors which try to prevent implementation and development of inclusive study are established. The main principles of inclusive education are formulated. The features of inclusive education in Vinnytsia region are developed. The activity of the parent charitable organization «Foundation «Center for socialization and rehabilitation of children with autism and other disorders' development» is analyzed. Posted The information about projects and activities related to the development of inclusion in Vinnytsia region is represented. It is determined that inclusive education in secondary schools reflects one of the most important democratic ideas – all children are valuable and active members of society. Inclusion means disclosure of intellectual and creative abilities of each student using educational program which is quite difficult, but satisfies his abilities. It takes into account the needs and specific conditions, which provide by medical,
social, psychological and pedagogical support. But the most important fact is that the child studies life, surrounded by healthy children, which forms the focus to normal life, to realize their own capacity.
URI:
http://ir.lib.vntu.edu.ua//handle/123456789/15487