Sententiae: Недавні надходження
Відображеня елементи 421-440 із 478
-
Offendicula и idola: совпадения и расхождения
(ВНТУ, 2009)В статье проводится сравнительный анализ гносеологических концепций двух английских мыслителей, стоящих у истоков эмпиризма. Предметом сравнения являются, прежде всего, «препятствия для постижения истины» (offendicula) у ... -
Проблема естественного разума в философии серебряного века (на фоне европейской философии)
(ВНТУ, 2008)Поскольку новоевропейская философия не признает космоцентрической установки, она лишена реальных возможностей для использования идеи «естественного разума». Устранение природы как самостоятельно сущего, например, в философии ... -
Некоторые элементы превентивной системы Св. Джованни Боско
(ВНТУ, 2008)В статье раскрываются моральные основы превентивной системы св. Дж. Боско. Он выработал собственный стиль общения с молодыми людьми, оказавшийся весьма притягательным для молодежи. В основе его системы лежит тройственный ... -
До питання про український модерн: ранньомодерна проблематика толерантності
(ВНТУ, 2008)У процесі «секуляризації» проблеми єдності віри, єдності церкви перетворюються на питання єдності політичної. Втім, задля вироблення позитивного концепту толерантності потрібні культурні зрушення і зміна панівних ідей, а ... -
Фома Аквинский и Декарт: Идея как объект познания
(ВНТУ, 2008)Декарт дает слишком общее определение идеи, что приводит многих исследователей к выводу о вторичности проблематики идей в его учении. Однако проведенный автором статьи анализ показывает, что Декарт отвергает взгляд на идею ... -
Проблема співвідношення віри та знання в картезіанській метафізиці
(ВНТУ, 2008)До числа чинників кризового стану сучасного суспільства належить експансія сцієнтизму і техноморфізму як форм прояву радикального антропоцентризму. Наслідком її є редукція Бога до ролі механічного чинника, «causa efficiens», ... -
Трансцендентальний ідеал як онтологічне тло "Критики чистого розуму" Імануеля Канта
(ВНТУ, 2008)Статтю присвячено онтологічній інтерпретації Кантового трансцендентального ідеалу. Трансцендентальний ідеал є онтологічним ідеалом, оскільки через нього стає можливою найвища єдність пізнання, а разом з нею й реальність. ... -
Феноменологические мотивы в «Картезианских размышлениях» Мераба Мамардашвили
(ВНТУ, 2008)В своих лекциях о Декарте, прочитанных в 1981 году, Мераб Мамардашвили предпринимает попытку феноменологизации философии Декарта, находя в декартовом методе протоэлементы феноменологической редукции Гуссерля. Однако ... -
Тетенс и Кант: к предыстории «Коперниканского переворота» в философии
(ВНТУ, 2008)В статье предпринимается попытка дать характеристику методологических взглядов Иоганна Николауса Тетенса а также оценить его вклад в развитие критической традиции в немецкой философии. Особое внимание уделяется его критике ... -
Творення суб'єктивності: модерні версії особистої ідентичності
(ВНТУ, 2008)Мыслители епохи Нового времени рассматривают идентичность как элемент самосознания и не выделяют ее как отдельную проблематику. В современной же философии проблема «Я» переростает пределы гносеологии и приобретает ценностный ... -
Полеміка Гобса з Декартом у контексті «Піронічної кризи» кінця XVI – першої половини XVII ст.
(ВНТУ, 2008)В статті аналізується один з епізодів полеміки навколо Декартових «Meditationes», у якому Гоббс піддає філософські засади Декарта скептичній критиці. Якщо Декарт ставить скептицизм на один щабель нижче своєї власної ... -
Серебряный век как эпоха мистико-эротической революции
(ВНТУ, 2008)В данной статье русский Серебряный век рассматривается как эпоха мистико-эротической революции, цель которой соединить мистико-метафизическое понимание любви как космического начала с повышением онтологического статуса ... -
Теорія пізнання Apriori в «Критичній Онтології» Гартмана
(ВНТУ, 2008)Стаття присвячена систематичній реконструкції поняття апріорного пізнання в контексті побудови онтологічної концепції Гартмана. Автор показує, що термін «a priori» в ній із самого початку тлумачиться в перспективі онтології, ... -
Моє живе тіло чи тіло як організм? Розв'язання проблеми Декартом та Гусерлем
(ВНТУ, 2008)В статті піддано критиці Декартове механістичне розуміння тіла і підкреслено переваги феноменологічної інтерпретації тілесного як мосту між «я» та «іншим». -
Декарт про сумнів і впевненість як способи пізнавальної активності суб'єкта
(ВНТУ, 2008)Досліджено структуру Декартового сумніву і розкрито його специфічний аспект – впевненість сумніву як необхідний елемент пізнавального відношення. -
Богдан Кістяківський: до питання про права та гідність людини
(ВНТУ, 2008)У статті розглядається ліберальна концепція прав людини Богдана Кістяківського. Виокремлюється науковий юридичний підхід щодо права гідного існування особи, який взаємопов’язаний із природою правової держави. -
Остаточна мета життя і сенс в житті: історико-філософські межі раціональної реконструкції
(ВНТУ, 2015)В статті проаналізовано коректність поширення поняття «сенс в житті», опрацьовуваного Тедеусом Метсом, на вчення давніх філософів, зокрема Томи Аквінського. Чи є Метсова концепція «цілей», які роблять «людське життя» ... -
Що таке польська філософія і що вона може дати українській філософії?
(ВНТУ, 2015)В статті розглянута дискусія 1911-го року між польськими філософами Генриком Струве і Казимежем Твардовським про стан польської філософії та план її подальшого розвитку. Результати дискусії екстрапольовано на теперішню ... -
Аристотелева теорія часу у світлі феноменологічної традиції
(ВНТУ, 2015)Стаття присвячена відтворенню традиції, чиї представники (М. Гайдеґер, В. Брьокер, О. Фінк, К.-Г. Фолькман-Шлюк, К. Гельд і Ґ. Фігаль) щораз по-своєму інтерпретують вчення про час із «Фізики» Аристотеля у феноменологічній, ... -
«Cogito ergo sum» і філософія дії
(ВНТУ, 2015)В cтатті обґрунтовуються нові перспективи історико-філософських досліджень, які відкриває проблематика аналітичної філософії. Йдеться (1) про створення відсутньої нині узагальненої історії аналітичних тлумачень Декартового ...