• English
    • українська
  • українська 
    • English
    • українська
  • Увійти
Дивитися документ 
  • Головна
  • Факультет інформаційних електронних систем
  • Кафедра мовознавства
  • Наукові роботи каф. МЗ
  • Дивитися документ
  • Головна
  • Факультет інформаційних електронних систем
  • Кафедра мовознавства
  • Наукові роботи каф. МЗ
  • Дивитися документ
Сайт інституційного репозитарію ВНТУ містить роботи, матеріали та файли, які були розміщені докторантами, аспірантами та студентами Вінницького Національного Технічного Університету. Для розширення функцій сайту рекомендується увімкнути JavaScript.

Вставні та вставлені конструкції в історичному дискурсі

Автор
Азарова, Л. Є.
Дата
2018
Metadata
Показати повну інформацію
Collections
  • Наукові роботи каф. МЗ [514]
Анотації
Статтю присвячено дослідженню вставних і вставлених конструкцій в історичному дискурсі. Розглянуто принцип диференціації вставних і вставлених одиниць у сучасному мовознавстві. Проаналізовано наукові праці, присвячені вставним і вставленим елементам.
 
The article is devoted to the study of introductory and parenthetical constructions in the historical aspect. It is considered the principle of differentiation of introductory and parenthetical units in modern linguistics. The research works devoted to introductory and parenthetical elements are analyzed. The history of research on sentences with introductory and parenthetical expressions is addressed in the article. It is figured out how introductory and parenthetical units in modern linguistics are classified. The principle of distinction of introductory and parenthetical constructions is researched. It is specified that the parenthetical expressions are a productive means of organization in scientific and educational texts. Thus, informative and explanatory adjusting constructions predominate in the educational philological discourse. Linguistic texts are full of parenthetical structures that detail, describe additionally, specify, and explain the first part or a single word in it. Literature studies contain reference information, mainly an additional reference to the source (literary texts), information about the year of writing or publication of the work. In textbooks and manuals parentheticals obtain an emotional coloring, perform figurative and evaluation functions, mainly in literary works, where the author interprets the content of the work. Since the concept of “parenthetical units” extends beyond the traditional syntax, because it represents the implementation of the plane of expression related to the specificity of not only a certain style, but also a particular author, therefore the study of parentheticals in linguistics will remain the topical issue in the future. In particular, we should pay attention to reasons for activating parenthetical elements in the syntactic system of the modern Ukrainian language. It is concluded that the active use of introductory and parenthetical constructions is caused by stylistic, communicative and stylistic needs of construction of scientific texts. It is proved that currently the multiform speaker’s attitude to the thought declared by him is expressed by means of introductionary words, phrases and clauses, and parenthetical units express such messages, explanations and remarks that supplement the sentence semantics.
 
URI:
http://ir.lib.vntu.edu.ua//handle/123456789/23517
Відкрити
32.pdf (190.8Kb)

Інституційний репозиторій

ГоловнаПошукДовідкаКонтактиПро нас

Ресурси

JetIQСайт бібліотекиСайт університетаЕлектронний каталог ВНТУ

Перегляд

Всі архівиСпільноти та колекціїЗа датою публікаціїАвторамиНазвамиТемамиТипВидавництвоМоваУДКISSNВидання, що міститьDOIЦя колекціяЗа датою публікаціїАвторамиНазвамиТемамиТипВидавництвоМоваУДКISSNВидання, що міститьDOI

Мій обліковий запис

ВхідРеєстрація

Статистика

View Usage Statistics

ISSN 2413-6360 | Головна | Відправити відгук | Довідка | Контакти | Про нас
© 2016 Vinnytsia National Technical University | Extra plugins code by VNTU Linuxoids | Powered by DSpace
Працює за підтримки 
НТБ ВНТУ