Дослідження структурних компонентів гуманістично спрямованої особистості
Автор
Столяренко, Ол. В.
Столяренко, О. В.
Столяренко, Е. В.
Stoliarenko, Ol.V.
Stoliarenko, O.V.
Дата
2015Metadata
Показати повну інформаціюCollections
- Наукові роботи каф. ІМ [506]
Анотації
У статті представлений психолого-педагогічний аналіз становлення гуманістично орієнтованої особистості на основі компонентного підходу в розвитку самосвідомості вихованців. У процесі дослідження структури ціннісного ставлення до людини, що лежить в основі гуманістичного виховання, нами було виділено когнітивний (інтелектуальний), емоційно-ціннісний і діяльнісно-практичний компоненти. Засвоєні наукові знання про людину, призначення, зміст її життя, відомості про загальнолюдські цінності, моральні якості, осмислення того, як діяти в тій чи іншій ситуації, адекватна самооцінка можуть сприяти позитивному розвитку емоційно-ціннісного ставлення до себе, а далі – й до інших людей. Діяльнісно-практичний компонент є важливим підсумком зусиль, виховання і самовиховання на шляху до удосконалення особистості в її гуманістичному розвитку. У статті ми представили фрагмент дослідження особливостей процесу формування ціннісного ставлення до людини на рівні когнітивного і емоційно-ціннісного компоненту. В статье освещены психолого-педагогические особенности формирования гуманно настроенной личности на основе компонентного подхода. В процессе анализа структуры всех составляющих ценностного отношения к человеку нами были выделены: когнитивный (интеллектуальный), эмоци-онально-ценностный и деятельностно-практический компоненты. Усвоенные научные знания о человеке, его призвании, содержании жизни, сведения об общечеловеческих ценностях, осмысление того, как действовать в той или иной ситуации, адекватная самооценка могут способствовать позитивному развитию эмоционально-ценностного отношения к себе, а дальше – и к другим людям. Деятельностно-практический компонент в структуре ценностного отношения к человеку является важным итогом усилий, воспитания и самовоспитания на пути к совершенствованию личности в ее гуманистическом развитии. В статье представлен фрагмент исследования особенностей процесса формирования ценностного отношения к человеку на уровне когнитивного и эмоционально-ценностного компонента. The article presents the study of a value-oriented person`s structure. It distinguishes the three main components of the given phenomenon: cognitive (intellectual), emotional and value-oriented, activity and practical components. Activity and practical component in the structure of the value-oriented attitude is an important result of educational and self-educational efforts towards a humanistic personality in his/her development. Emotional and value-oriented attitude to oneself, which implies the feeling of self-esteem, self-respect or vice versa in the feeling of inferiority and rejection of oneself in the personality`s structure, is an important component in the formation process of such a common notion as the value-oriented attitude to a person. This is the result of comprehension in terms of meaningful ethical assessment of one`s behavior, feelings, and decisions. It is also associated with the knowledge about other people, their attitudes (likes, dislikes) to the others and interaction with them; the peculiarities of the communication process. The person often avoids actual comprehension of negative attitude towards him/her, which does not contribute to correct self-esteem. Assimilated scientific knowledge about the person, the purpose and meaning of his/her life, information about universal human qualities, understanding of what to do in any given situation, adequate self-esteem can contribute to the positive development of emotional and value-oriented attitude to oneself, and later - to other people. This problem became the subject of given experimental analysis which has been carried out by using well-known methods of personality study, which were adapted according to the peculiarities of the problem. The fragment of the study of the value-oriented attitude to a person formation at the level of cognitive, emotional and value-oriented components is presented in the article.
URI:
http://ir.lib.vntu.edu.ua//handle/123456789/23625