Показати скорочену інформацію

dc.contributor.authorКоса, П.uk
dc.contributor.authorCaussat, P.en
dc.date.accessioned2019-05-08T09:04:42Z
dc.date.available2019-05-08T09:04:42Z
dc.date.issued2014
dc.identifier.citationКоса П. «Чи може національна філософія бути точно визначеним дослідницьким об'єктом?» Припливи й відпливи між єдиним (спільним) і множинним (розрізненим) [Текст] / П. Коса. // Sententiae. – Вінниця, 2014. – № 1. – С. 62-79.uk
dc.identifier.issn2075-6461
dc.identifier.issn2308-8915
dc.identifier.urihttp://ir.lib.vntu.edu.ua//handle/123456789/24609
dc.description.abstractТермін «національна філософія» та відповідна ідея стикаються з зовні неподоланною апорією між, з одного боку, вимогою універсальної мудрості (philosophia perennis) та, з другого, втіленістю останньої в середовищі множинних і відмінних культур.Ця апорія має відповідника «міфічного» штибу в конфлікті між єдиною, щільною, позбавленою сенсу мовою Вавилону та спокутуванням її у формі сенсу, розподіленого між численними народами й говірками (П’ятидесятниця).Цей міф протягом усієї історії знаходить своє дійсне втілення в множинності людських культур. Йдеться про історію, контрастний ритм якої задається подвійним протистоянням.По-перше, протистоянням символічного типу: в змаганні між порядком «вертикальним» (панування мов, що мають особливий авторитет) і порядком «горизонтальним», позначеним появою нових говірок, що оскаржують панівні мови (Volgare в ренесансній Італії).По-друге, протистоянням полемічного типу, що полягає в поверненні напруги між пошуком деякої «lingua universalis» (логіки) й плідністю «природних» наріч (в епіцентрі цієї напруги променіє мислення Ляйбніца).Вислідом цих протистоянь є та роль, яку для них відіграє мова в розмаїтті своїх форм. Саме це розмаїття вможливлює деяку «націоналізацію» філософії. Відтоді остання шукає й виробляє себе в лоні засадово одиничних культур (націй), у змаганні щодо пошуку водночас винахідливого, сповненого контрастів і вразливого сенсу.uk
dc.description.abstractThe word and idea of a «national philosophy» come up against a seemingly insurmountable aporia between the demand for a universal wisdom (philosophia perennis) and the need to incarnate this pursuit in the manifold and varied cultures.This aporia is mythically revealed in the conflict between the unified, solid, senseless language of Babel and its redemption in the shared understanding by different peoples and idioms (Pentecost).This myth finds its effective incarnation in the multiplicity of human cultures along human history. But this history is marked by a double conflict:- a symbolic one in the competition between a «vertical» order (the rule of languages considered to be sacred) and a «horizontal» order challenged by the outcome of new secular idioms (Volgare in Italy of Renaissance);- a polemical one in the recurrence of the tension between the building of a «lingua universalis» (a logical one) and the fertility of «natural» idioms. (at the epicenter of this tension radiates thought of Leibniz).What emerges from these oppositions is the part played by language, in the diversity of its expressions. This diversity enables the emergence of a «nationalization» of philosophy. From then on, it seeks and coins itself in the midst of fundamentally peculiar cultures (nations) competing in an inventive, contrasting and vulnerable quest for meaning.en
dc.description.abstractТермин «национальная философия» и соответствующая идея сталкиваются с казалось бы непреодолимой апорией между, с одной стороны, требованием универсальной мудрости (philosophia perennis) и, с другой, воплощенностью последней в среде множественных и различных культур.Неким «мифическим» соответствием для этой апории является конфликт между единым, плотным, лишенным смысла языком Вавилона и его искуплением в форме смысла, разделенного между многочисленными народами и говорами (Пятидесятница).Этот миф в течение всей истории находит свое действительное воплощение во множественности человеческих культур. Речь идет об истории, контрастный ритм которой задается двойным противостоянием:во-первых, противостоянием символического типа, которое сводится к соперничеству между порядком «вертикальным» (господство языков, обладающих особым авторитетом) и порядком «горизонтальным», сопряженным с возникновением новых говоров, оспаривающих статус господствующих языков (Volgare в ренессансной Италии);во-вторых, противостоянием полемического типа, состоящем в возобновляемой напряженности между поиском некой «lingua universalis» (логики) и плодоносностью «естественных» наречий (в эпицентре этой напряженности сияет мысль Лейбница).Следствием этих противостояний является та роль, которую в них играет язык во всем разнообразии своих форм. Именно это разнообразие делает возможной некую «национализацию» философии. С тех пор последняя ищет и вырабатывает себя в лоне фундаментально единичных культур (наций), в соревновании по поводу поисков одновременно изобретательного, исполненного контрастов и уязвимого смысла.ru
dc.language.isouk_UAuk_UA
dc.publisherВНТУuk
dc.relation.ispartofSententiae. № 1 : 62-79.en
dc.relation.urihttps://sententiae.vntu.edu.ua/index.php/sententiae/article/view/200
dc.subjectуніверсальне/осібнеuk
dc.subjectтотожність/відмінністьuk
dc.subjectсвященне/світськеuk
dc.subjectвертикальне/горизонтальнеuk
dc.subjectВавилон/П’ятидесятницяuk
dc.subjectперспективізмuk
dc.subjectlingua universalis/природні наріччяuk
dc.subjectphilosophia perennisuk, ru, en
dc.subjectуниверсальное/личноеru
dc.subjectтождественность/отличиеru
dc.subjectсвященное/светскоеru
dc.subjectвертикальное/горизонтальноеru
dc.subjectВавилон/Пятидесятницаru
dc.subjectlingua universalis/природные наречияru
dc.subjectперспективизмru
dc.subjectuniversal/peculiaren
dc.subjectidentity/differenceen
dc.subjectsacred/secularen
dc.subjectvertical/horizontalen
dc.subjectBabel/Pentecosten
dc.subjectlingua universalis/natural idiomsen
dc.subjectperspectivismen
dc.title«Чи може національна філософія бути точно визначеним дослідницьким об'єктом?» Припливи й відпливи між єдиним (спільним) і множинним (розрізненим)uk
dc.title.alternative«Может ли национальная философия быть точно очерченным исследовательским объектом?» Приливы и отливы между единым (общим) и множественным (различенным)ru
dc.title.alternative«Could “National Philosophy” Be Strictly Defined Research Object?» Ebb and Flow Between the Unit (Common) and Multiple (Differential)en
dc.typeArticle
dc.relation.referencesArnauld, A., Nicole, P. (1993). La logique, ou, L'Art de penser: contenant, outre les règles communes, plusieurs observations nouvelles, propres à former le jugement (P. Clair, & F. Girbal, Éds.). Paris: Vrin.fr
dc.relation.referencesAssmann, A. (1996). The Curse and Blessing of Babel, or Looking back on Universalism. In S. Budick, & W. Iser (Eds.), The Translatability of Cultures: Figurations of the Space Between. Stanford, Calif.: Stanford UP.en
dc.relation.referencesAugustin, St. (2004). Sancti Augustini opera: Enarrationes in Psalmos 51-100, pars 1: Enarrationes in Psalmos 51-60. (H. Muller, Hrsg.). Wien: Verlag der ÖAW.de
dc.relation.referencesBaron, H. (1955). The Crisis of the early Italian Renaissance (Vol. 1). Princeton, N.J.: Princeton UP.en
dc.relation.referencesBeierwaltes, W. (1980). Identität und Differenz. Frakfurt am Main: Klostermann.de
dc.relation.referencesBeierwaltes, W. (1985). Denken des Einen. Frakfurt am Main: Klostermann.de
dc.relation.referencesBeierwaltes, W. (2000). Platonisme et Idéalisme. (M.-Ch. Challiol-Gillet et al., Trad.). Paris: Vrin.fr
dc.relation.referencesBelaval, Y. (1976). Leibniz et la langue allemande. In Y. Belaval. (1976). Études leibniziennes: de Leibniz à Hegel. Paris: Gallimard.fr
dc.relation.referencesBlumenberg, H. (2007). La lisibilité du monde. (P. Rusch, & D. Trierweiler, Trad.). Paris: Cerf.fr
dc.relation.referencesBlumenberg, H. (2010). L’imitation de la nature et autres essais d'esthétique. (I. Kalinowski, & M. de Launay, Trad.). Paris: Hermann.fr
dc.relation.referencesBoehm, G. (1969). Studien zur Perspektivität. Heidelberg: Winter.de
dc.relation.referencesBorst, A. (1995). Der Turmbau von Babel: Geschichte der Meinungen über Ursprung und Vielfalt der Sprachen und Völker, T. 1: Umbau (S. 956-1394). Munchen: DTV.de
dc.relation.referencesCassirer, E. (1983). Individu et Cosmos dans la philosophie de la Renaissance. Paris: Minuit.fr
dc.relation.referencesCaussat, P. (2004). La confrontation entre Analyse et Synthèse: Humboldt avocat de la révolution kantienne face à la pensée héritée de Condillac. Kodikas/Code. Ars Semeiotica, 27(1-2), (Special Issue-Themenheft: Sprachdenken zwischen Berlin und Paris: Wilhelm von Humboldt = La pensée linguistique entre Berlin et Paris: Wilhelm von Humboldt; S. Bösch, & M. Meßling, Hrsg. Tübingen: Narr), 51-64.fr
dc.relation.referencesCaussat, P. (2012). Crise de la raison-Logos et invention de la raison-langue. In E. Sofia, & E. Normand (Éds.), Espaces théoriques du langage: des parallèles floues (pp. 187-222). Louvain-la-Neuve: Academia; Paris: Harmattan.fr
dc.relation.referencesCondillac, E. Bonot de. (1822). La langue des calculs. In E. Bonot de Condillac, Oeuvres Complètes in 16 vol. (Vol. 16). Paris: Lecointe & Durey.fr
dc.relation.referencesCondorcet, J.-A. N. de Caritat, Marquis de. (1970). Esquisse d'un tableau historique des progrès de l'esprit humain. (Y. Belaval, Éd.). Paris: Vrin.fr
dc.relation.referencesDanielou, J. (2012). Origène. Paris: Cerf.fr
dc.relation.referencesDescartes, R. (1996). Œuvres complètes in 11 vol. (Vol. I). (Ch. Adam, & P. Tannery, Eds.). Paris: Vrin.fr
dc.relation.referencesHeinekamp, A. (1972). Ars characteristica und natürliche Sprachen bei Leibniz. Tijdscrift voor Filosofie, 34(3), 446-488.de
dc.relation.referencesHeinekamp, A. (1975). Natürliche Sprachen und Allgemeine Characteristik. Studia Leibniziana, Supplementa 15: Akten des 2° internationalen Leibniz-Kongresses, 257-286.de
dc.relation.referencesHerder, J.-G. (1960). Sprachphilosophische Schriften (E. Heintel, Hrsg). Hamburg: Meiner.de
dc.relation.referencesHerder, J.-G. (1991). Idées sur la philosophie de l’histoire. Paris: Presses Pocket.fr
dc.relation.referencesHumboldt, W. von. (1963). Über die Verschiedenheit des menschlichen Sprachbaues und ihren Einfluss auf die geistige Entwicklung des Menschengeschlechts. In W. Humboldt, Werke in fünf Bänden, 3. Schriften zur Sprachphilosophie. (A. Flitner, & K. Giel, Hrsg.). Stuttgart: Cotta.de
dc.relation.referencesIvanka, E. von. (1990). Plato christianus: la réception critique du platonisme chez les Pères de l'Eglise. (R. Brague, & J.-Y. Lacoste, Éds.). Paris: PUF.fr
dc.relation.referencesKaulbach, F. (1966). Der Begriff des Charakters in der Philosophie von Leibniz. Kant-Studien, 5, 126-141. https://doi.org/10.1515/kant.1966.57.1-4.126de
dc.relation.referencesLeibniz, G. W. (1991). Monadologie. Paris: Librairie générale.fr
dc.relation.referencesLeibniz, G. W. (1996). Exhortation adressée aux Allemnds. In P. Caussat, D. Adamski, & M. Crepon (Éds.). La langue source de la nation: messianismes séculiers en Europe centrale et orientale du XVIIIe au XXe siècle (pp. 45-66). (P. Caussat, Trad.). Liège: Mardaga.fr
dc.relation.referencesLeinkauf, T. (1999). Mundus Combinatus: Studien zur Struktur der barocken Universalwissenschaft am Beispiel Athanasius Kirchers SJ (1602-1680). Berlin: Akademie Verlag, 1999.de
dc.relation.referencesMirandole, J. Pic de la. (1993). De la dignité de l’homme. In J. Pic de la Mirandole, Œuvres philosophiques. Paris: PUF.fr
dc.relation.referencesMontaigne, M. (1989). Essais. Paris: Gallimard.fr
dc.relation.referencesNicolas de Cusa. (2012). La sagesse, l'esprit, les expériences de statique selon l'idiot = Idiota de sapientia, de mente, de staticis experimentis. (R. Bruyeron, Éd., F. Coursaget, Trad.). Paris: Hermann.fr
dc.relation.referencesPlotin. (1954). Ennéades. Paris: Les Belles Lettres.fr
dc.relation.referencesProclus. (1964). Théologie platonicienne. Paris: Les Belles Lettres.fr
dc.relation.referencesSperoni, S. (1551). Dialogue des langues. Paris: Jean Longis.fr
dc.relation.referencesStierle, K. H. (1996). Translatio Studii and Renaissance: From Vertical to Horizontal Translation. In S. Budick, & W. Iser (Eds.), The Translatability of Cultures: Figurations of the Space Between (pp. 55-67). Stanford, Calif.: Stanford UP.en
dc.relation.referencesTarde, G. (1999). Monadologie et Sociologie. In G. Tarde, Œuvres (É. Alliez, Éd.). (1 série, Vol. 1). Paris: Institut Synthélabo.fr
dc.relation.referencesTarde, G. (2002). Philosophie de l'histoire et science sociale: la philosophie de Cournot. In G. Tarde, Oeuvres (2 série, Vol. 4). (Th. Martin, Éd.). Paris: Les empêcheurs de penser en rond, & Seuil.fr
dc.identifier.doihttps://doi.org/10.22240/sent30.01.062


Файли в цьому документі

Thumbnail

Даний документ включений в наступну(і) колекцію(ї)

Показати скорочену інформацію