Белорусская национальная философия: опыт генеалогии предмета
Анотації
В статье обосновывается правомерность использования «теоретической философии» или метатеории в качестве комплексной методологии анализа философских структур различной сложности. В этом ракурсе делается попытка (на примере Беларуси) реконструировать генеалогию предмета национальной философии как сложного и многогранного динамического объекта. Национальную философию Беларуси предлагается рассматривать в трёх смыслах. Во-первых, как совокупное творчество философов, живших и работавших на территории современной Беларуси. Во-вторых, как рассуждения о судьбах Беларуси-страны. В-третьих, как собственно научную дисциплину «история философии Беларуси». В последнем узком смысле речь идет о структурированном (во многих моментах искусственно) дискурсе философского развития Беларуси. Наиважнейшими компонентами метатеории национального историко-философского процесса являются (1) схватывание сущности, (2) понимание структуры, (3) обобщение практик и (4) концептуальное описание процесса разворачивания национального духа. В статті обґрунтовується правомірність застосування «теоретичної філо-софії» або метатеорії як комплексної методології аналізу філософських струк-тур різної складності. В цьому ракурсі здійснено спробу (на прикладі Білорусі) реконструювати генеалогію предмета національної філософії як складного і багатогранного динамічного об’єкта. Національну філософію Білорусі пропонується розглядати в трьох сенсах. По-перше, як сукупну творчість тих філософів, що жили й працювали на території сучасної Білорусі. По-друге, як розмірковування про долю Білорусі-країни. По-третє, як власне наукову дисципліну «історія філософії Білорусі». В останньому вузькому сенсі йдеться про структурований (багато в чому – штучно) дискурс філософського розвитку Білорусі. Найважливі-шими компонентами метатеорії національного історико-філософського процесу є (1) схоплення сутності, (2) розуміння структури, (3) узагальнення практик і (4) концептуальний опис процесу розгортання національного духу. The article advocates the application of the «theoretical philosophy» or meta-theory as an integrated methodology for the analysis of philosophical structures of diverse complexity. With this view it makes an attempt to reconstruct (on the example of Belarus) the genealogy of the subject of national philosophy as a complex and multifaceted dynamic object. It is pro-posed to consider the national philosophy of Belarus in three ways. First, it is the totality of the works of the philosophers who lived and worked in the territory of the contemporary Belarus. Secondly, it is the reflection on the destiny of this country. Thirdly, it is the history of the phi-losophy of Belarus as a scientific discipline. In the last narrow sense, the national philosophy is the structured (in many aspects artificially) discourse of the philosophical development of Belarus. The most important components of the national historical and philosophical process’ meta-theory are (1) the grasp of its essence, (2) the understanding of the structure, (3) the ge-neralization of practices and (4) the conceptual description of the process of the development of the national spirit.
URI:
http://ir.lib.vntu.edu.ua//handle/123456789/24620