dc.contributor.author | Штольценберґ, Ю. | uk |
dc.contributor.author | Stolzenberg, J. | en |
dc.date.accessioned | 2019-05-13T07:11:11Z | |
dc.date.available | 2019-05-13T07:11:11Z | |
dc.date.issued | 2014 | |
dc.identifier.citation | Штольценберґ Ю. Фіхтеве положення «Я є». Арґументативно-аналітичні міркування стосовно § 1 «Засади всього вчення про науку» (1794/95) [Текст] / Ю. Штольценберґ // Sententiae. – Вінниця, 2014. – № 2. – С. 52-74. | uk |
dc.identifier.issn | 2075-6461 | |
dc.identifier.issn | 2308-8915 | |
dc.identifier.uri | http://ir.lib.vntu.edu.ua//handle/123456789/24696 | |
dc.description.abstract | У статті розглядається арґумент Йогана Ґотліба Фіхте, розроблений у § 1 «Засади всього вчення про науку» (1794). Реконструюючи крок за кроком вирішальний арґумент § 1 «Засади…», автор показує, як Фіхте висновує положення «Я є» з логічного положення тотожності «А є А». У такий спосіб автор стверджує, що положення «Я є», яке увиразнює те, що Фіхте називав «вчинкодією» (Tathandlung), слід розуміти як критичну відповідь на методологічну програму Карла Леонгарда Райнгольда, згідно з якою відправною точкою філософії є «факт свідомості». Ба більше, стаття унаочнює відмінність між Фіхтевим арґументом з § 1 «Засади…» та спробою першого його застосування у «Власних медитаціях про елементарну філософію» (1793/94), орієнтованою на поняття «інтелектуальне споглядання “Я”» та «факт свідомості». Тому аргумент, що веде до положення «Я є» в § 1 «Засади…», постає наслідком критичного перегляду Фіхте своєї найпершої концепції «Я». | uk |
dc.description.abstract | The paper deals with Johann Gottlieb Fichte’s argument in § 1 of the «Foundations of the Science of Knowledge» (1794). Reconstructing the crucial argument of the § 1 of «Foundations…» step by step, the author shows how Fichte infers the proposition «I am» from the log-ical proposition of identity «A is A». In doing so, the author claims that proposition «I am», which expresses what Fichte calls «Tathandlung», has to be understood as a critical response to Carl Leonhard Reinhold’s methodological program which emphasizes the starting point of philosophy as a «fact of consciousness». Furthermore, the paper shows the difference between Fichte’s argument of the § 1 of «Foundations…» and his first attempt of its application in the «Private Meditations on Elementary Philosophy» (1793/94) which deals with the concept of an intellectual intuition of the «I» and which in turn can be understood as referring to a fact of consciousness. Therefore, Fichte’s argument leading to the proposition «I am» in the § 1 of «Foundations…», is the result of a self-critical revision of his very first conception of the «I». | en |
dc.description.abstract | В статье рассмотрен аргумент Иоганна Готлиба Фихте, разработанный в § 1 «Основы общего наукоучения» (1794). Последовательно реконструируя упомянутый аргумент, автор показывает то, как Фихте выводит положение «Я есмь» из положения о логическом тождестве «А есть А». В результате автор приходит к выводу, что положение «Я есмь», которое очерчивает то, что Фихте называл «дело-действие» (Tathandlung), следует понимать как критический ответ на методологическую программу Карла Леонгарда Рейнгольда, согласно которой исход-ным пунктом философии является «факт сознания». Более того, автор статьи наглядно представляет различие между аргументом из § 1 «Основы…» и первой попыткой Фихте применить его в «Собственных размышлениях об элементарной философии» (1793/94), попыткой, ориентированной на понятия «интеллектуальное созерцание “Я”» и «факт сознания». В результате аргумент, приводящий к положению «Я есмь» в § 1 «Основы…», оказывается следствием совершенного Фихте критического пересмотра своей первой концепции «Я». | ru |
dc.language.iso | uk_UA | uk_UA |
dc.publisher | ВНТУ | uk |
dc.relation.ispartof | Sententiae. № 2 : 52-74. | en |
dc.relation.uri | https://sententiae.vntu.edu.ua/index.php/sententiae/article/view/211 | |
dc.subject | Фіхте | uk |
dc.subject | «Я» | uk, ru |
dc.subject | положення «Я є» | uk |
dc.subject | «А є А» | uk |
dc.subject | «вчинкодія» | uk |
dc.subject | К. Л. Райнгольд | uk |
dc.subject | факт свідомості | uk |
dc.subject | інтелектуальне споглядання «Я» | uk |
dc.subject | Фихте | ru |
dc.subject | положение «Я есмь» | ru |
dc.subject | «А есть А» | ru |
dc.subject | «дело-действие» | ru |
dc.subject | К. Л. Рейнгольд | ru |
dc.subject | факт сознания | ru |
dc.subject | интеллектуальное созерцание «Я» | ru |
dc.subject | Fichte | en |
dc.subject | «I am» | en |
dc.subject | proposition «I am» | en |
dc.subject | «A is A» | en |
dc.subject | Tathandlung | en |
dc.subject | C. L. Reinhold | en |
dc.subject | fact of consciousness | en |
dc.subject | intellectual intuition of the «I» | en |
dc.title | Фіхтеве положення «Я є». Арґументативно-аналітичні міркування стосовно § 1 «Засади всього вчення про науку» (1794/95) | uk |
dc.title.alternative | Fichte’s Proposition «I am» | en |
dc.title.alternative | Фихтево положение «я есмь» | ru |
dc.type | Article | |
dc.relation.references | Baumanns (1974): Baumanns P. Fichtes Wissenschaftslehre: Probleme ihres Anfangs; mit einem Kommentar zu [section symbol] 1 der Grundlage der gesamten Wissenschaftslehre. Bonn: Bouvier Verlag H. Grundmann, 1974, 238 S. | de |
dc.relation.references | Baumgartner, Jacobs (1968): Baumgartner, H.M. & Jacobs, W.G. J.G. Fichte-Bibliographie. Stuttgart-Bad Cannstatt: F. Frommann, 1968, 346 S. | de |
dc.relation.references | Fichte (1845): Johann Gottlieb Fichte's sämmtliche Werke, in 8 Bänden. Hrsg. v. Immanuel Hermann Fichte. Berlin: Veit und Comp., 1845–1846. (у посиланнях: SW із зазначенням тому та сторінки) | de |
dc.relation.references | Fichte (1962f): Fichte, J.G. Gesamtausgabe der Bayerischen Akademie der Wissenschaften. Hrsg. v. R. Lauth und H. Jacob. Stuttgart-Bad Cannstatt: Frommann-Holzboog, 1962f. (у посиланнях: GA із зазначенням серії, тому та сторінки) | de |
dc.relation.references | Girndt (1984): Girndt, H. «Forschungen zu Fichte seit Beginn und im Umkreis der kritischen Edition seiner Werke 1962». In: Zeitschrift für philosophische Forschungen. Bd. 38, Heft 1, 1984, S. 100–110. | de |
dc.relation.references | Henrich (1966): Henrich, D. «Fichtes ursprüngliche Einsicht». In: Subjektivität und Metaphysik. Festschrift für Wolfgang Cramer. Hrsg. von D. Henrich u. H. Wagner. Frankfurt a. M. 1966, S. 188–232. | de |
dc.relation.references | Henrich (1970): Henrich, D. «Selbstbewußtsein. Kritische Einleitung in eine Theorie». In: Hermeneutik und Dialektik. Festschrift für Hans-Georg Gadamer. Hrsg. v. R. Bubner, K. Cramer, R. Wiehl. Bd. I. Tübingen: Mohr, 1970, S. 257–284. | de |
dc.relation.references | Henrich (1976): Henrich, D. Identität und Objektivität. Eine Untersuchung über Kants transzen-dentale Deduktion. Heidelberg: Winter, 1976, 112 S. | de |
dc.relation.references | Henrich (1989): Henrich, D. «Die Anfänge der Theorie des Subjekts (1789)». In: Zwischenbe-trachtung. Im Prozeß der Aufklärung. Jürgen Habermas zum 60. Geburtstag. Frankfurt a. M.: Suhrkamp, 1989, S. 106–170. | de |
dc.relation.references | Henrich (1991): Henrich, D. «Die Erschließung eines Denkraums. Bericht über ein Forschungs-programm zur Entstehung der klassischen deutschen Philosophie nach Kant in Jena 1789–1795». In: Henrich, D. Konstellationen. Probleme und Debatten am Ursprung der idealisti-scher Philosophie (1789-1795). Stuttgart: : Klett-Cotta, 1991, S. 215–263. | de |
dc.relation.references | Horstmann (1987): Horstmann, R.-P. «Gibt es ein philosophisches Problem des Selbstbewußt-seins?» In: Theorie der Subjektivität. Hrsg. v. K. Cramer, H. F. Fulda, R.-P. Horstmann, U. Pothast. Frankfurt a. M., 1987, S. 220–248. | de |
dc.relation.references | Horstmann (1993): Horstmann R.-P. «Kants Paralogismen». In: Kant-Studien, Bd. 84, 1993, Heft 4, S. 408–425. | de |
dc.relation.references | J. G. Fichte-Bibliographie… (1993): J. G. Fichte-Bibliographie (1968-1992/3). Hrsg. v. S. Doyé. Fichte-Studien-Supplementa, B. 3. Amsterdam: Rodopi, 1993, (vii) 383 S. | de |
dc.relation.references | Kant (1998) = В: Kant, I. Kritik der reinen Vernunft. Hrsg. v. Jens Timmermann. Hamburg: Meiner, 1998, (xxiv) 995 S. | de |
dc.relation.references | Mittmann (1993): Mittmann, J.-P. Das Prinzip der Selbstgewissheit. Fichte und die Entwicklung der nachkantischen Grundsatzphilosophie. Athenaums Monografien, Philosophie, Bd. 270. Bodenheim: Athenaum, 1993, (iv) 210 S. | de |
dc.relation.references | Niethammer (1795a): Niethammer, F.I. «Von den Ansprüchen des gemeinen Verstandes an die Philosophie». In: Philosophische Journal einer Gesellschaft Teutscher Gelehrten. Hrsg. v. Friedrich Immanuel Niethammer, Erster Band. Neu-Strelitz, 1795, S. 3–45. | de |
dc.relation.references | Niethammer (1795b): Niethammer, F.I. «Vorbericht über Zweck und Einrichtung diese Journals». In: Philosophisches Journal…, 1795, без нумерації сторінок. | de |
dc.relation.references | Pothast (1971): Pothast, U. Über einige Fragen der Selbstbeziehung. Frankfurt a. M. 1971, 48. | de |
dc.relation.references | Reinhold (1789): Reinhold, K. L. Versuch einer neuen Theorie des menschlichen Vorstellungs-vermögens. Prag/Jena, 1789 (2. Aufl. 1795); Nachdruck der 1. Aufl. Darmstadt: Wissen-schaftliche Buchgesellschaft, 1963, 579 S. | de |
dc.relation.references | Reinhold (1794): Reinhold, K.L. «Ueber den Unterschied zwischen dem gesunden Verstande und der philosophierenden Vernunft in Rücksicht auf die Fundamente des durch beyde mögli-chen Wissens». In: Beyträge zur Berichtigung bisheriger Mißverständnisse der Philoso-phen. Zweyter Band die Fundamente des philosophischen Wissens, der Metaphysik, Moral, moralischen Religion und Geschmackslehre betreffend. Jena: Mauke, 1794, S. 3–72. | de |
dc.relation.references | Selbstbewußtseinstheorien… (1991): Selbstbewußtseinstheorien von Fichte bis Sartre. Hrsg. u. mit einem Nachwort versehen v. Manfred Frank. Frankfurt a. M.: Suhrkamp, 1991, 599 S. | de |
dc.relation.references | Stamm & Bernecker (1994): Stamm, M. & Bernecker, S. Elementarphilosophie. Gründe und Folgen der Systemkrise Karl Leonhard Reinholds (1790-1792). Einleitung v. D. Henrich. Stuttgart: Klett-Cotta, 1993, 650 S. | de |
dc.relation.references | Stolzenberg (1986): Stolzenberg, J. Fichtes Begriff der intellektuellen Anschauung. Seine Ent-wicklung in den Wissenschaftslehren von 1793/94 bis 1801/02. Stuttgart: Klett-Cotta, 1986, (xii) 413 S. | de |
dc.relation.references | Stolzenberg (1990): Stolzenberg, J. «El “YO” de Fichte. En torno al parágrafo 1 de la “Grundlage der gesamten Wissenschaftslehre” de 1794». In: Pensamiento critico, Etica y Absoluto, Homenaje a José Manzana 1928-1978. Ed. V.J.M. Aguirre, X. Insausti. Victoriensia, Publicaciones del Seminario de Victoria, Vol. 58. Vitoria, Editorial ESET, 1990, pp. 203–232. | de |
dc.relation.references | Tugendhat (1979): Tugendhat, E. Selbstbewußtsein und Selbstbestimmung: sprachanalytische Untersuchungen. Frankfurt a. M.: Suhrkamp, 1979, 364 S. | de |
dc.relation.references | Weißhuhn (1794): Weißhuhn, F.A. «Rezension auf Fichtes “Über den Begriff der Wissenschafts-lehre oder sogenannten Philosophie”». In: Philosophisches Journal für Moralität, Religion und Menschenwohl. Hrsg. v. Carl Christian Erhard Schmid. Bd. 4, St. 1. Jena, 1794, S. 139–158. | de |
dc.relation.references | Weißhuhn (1795): Weißhuhn, F.A. «Sätze und Gegensätze zur Grundlegung eines neuen Systems der Philosophie». In: Philosophisches Journal einer Gesellschaft Teutscher Gelehrten. Hrsg. v. Friedrich Immanuel Niethammer. Bd. 2, Heft 6. Neu-Strelitz, 1795, S. 85–115. | de |
dc.relation.references | Wolff (1983): Wolff, Ch. Gesammelte Werke; II. Abteilung.: Lateinische Schriften. Band 1.2: Philosophia Rationalis sive Logica, Pars II. Hrsg. u. bearb. v. J. Ecole. Hildesheim, Zürich, New York: G. Olms, 1983, (ccxxxiii) 537 S. | de |
dc.identifier.doi | https://doi.org/10.22240/sent31.02.052 | |