Показати скорочену інформацію

dc.contributor.authorШтольценберґ, Ю.uk
dc.contributor.authorStolzenberg, J.en
dc.date.accessioned2019-05-13T07:11:11Z
dc.date.available2019-05-13T07:11:11Z
dc.date.issued2014
dc.identifier.citationШтольценберґ Ю. Фіхтеве положення «Я є». Арґументативно-аналітичні міркування стосовно § 1 «Засади всього вчення про науку» (1794/95) [Текст] / Ю. Штольценберґ // Sententiae. – Вінниця, 2014. – № 2. – С. 52-74.uk
dc.identifier.issn2075-6461
dc.identifier.issn2308-8915
dc.identifier.urihttp://ir.lib.vntu.edu.ua//handle/123456789/24696
dc.description.abstractУ статті розглядається арґумент Йогана Ґотліба Фіхте, розроблений у § 1 «Засади всього вчення про науку» (1794). Реконструюючи крок за кроком вирішальний арґумент § 1 «Засади…», автор показує, як Фіхте висновує положення «Я є» з логічного положення тотожності «А є А». У такий спосіб автор стверджує, що положення «Я є», яке увиразнює те, що Фіхте називав «вчинкодією» (Tathandlung), слід розуміти як критичну відповідь на методологічну програму Карла Леонгарда Райнгольда, згідно з якою відправною точкою філософії є «факт свідомості». Ба більше, стаття унаочнює відмінність між Фіхтевим арґументом з § 1 «Засади…» та спробою першого його застосування у «Власних медитаціях про елементарну філософію» (1793/94), орієнтованою на поняття «інтелектуальне споглядання “Я”» та «факт свідомості». Тому аргумент, що веде до положення «Я є» в § 1 «Засади…», постає наслідком критичного перегляду Фіхте своєї найпершої концепції «Я».uk
dc.description.abstractThe paper deals with Johann Gottlieb Fichte’s argument in § 1 of the «Foundations of the Science of Knowledge» (1794). Reconstructing the crucial argument of the § 1 of «Foundations…» step by step, the author shows how Fichte infers the proposition «I am» from the log-ical proposition of identity «A is A». In doing so, the author claims that proposition «I am», which expresses what Fichte calls «Tathandlung», has to be understood as a critical response to Carl Leonhard Reinhold’s methodological program which emphasizes the starting point of philosophy as a «fact of consciousness». Furthermore, the paper shows the difference between Fichte’s argument of the § 1 of «Foundations…» and his first attempt of its application in the «Private Meditations on Elementary Philosophy» (1793/94) which deals with the concept of an intellectual intuition of the «I» and which in turn can be understood as referring to a fact of consciousness. Therefore, Fichte’s argument leading to the proposition «I am» in the § 1 of «Foundations…», is the result of a self-critical revision of his very first conception of the «I».en
dc.description.abstractВ статье рассмотрен аргумент Иоганна Готлиба Фихте, разработанный в § 1 «Основы общего наукоучения» (1794). Последовательно реконструируя упомянутый аргумент, автор показывает то, как Фихте выводит положение «Я есмь» из положения о логическом тождестве «А есть А». В результате автор приходит к выводу, что положение «Я есмь», которое очерчивает то, что Фихте называл «дело-действие» (Tathandlung), следует понимать как критический ответ на методологическую программу Карла Леонгарда Рейнгольда, согласно которой исход-ным пунктом философии является «факт сознания». Более того, автор статьи наглядно представляет различие между аргументом из § 1 «Основы…» и первой попыткой Фихте применить его в «Собственных размышлениях об элементарной философии» (1793/94), попыткой, ориентированной на понятия «интеллектуальное созерцание “Я”» и «факт сознания». В результате аргумент, приводящий к положению «Я есмь» в § 1 «Основы…», оказывается следствием совершенного Фихте критического пересмотра своей первой концепции «Я».ru
dc.language.isouk_UAuk_UA
dc.publisherВНТУuk
dc.relation.ispartofSententiae. № 2 : 52-74.en
dc.relation.urihttps://sententiae.vntu.edu.ua/index.php/sententiae/article/view/211
dc.subjectФіхтеuk
dc.subject«Я»uk, ru
dc.subjectположення «Я є»uk
dc.subject«А є А»uk
dc.subject«вчинкодія»uk
dc.subjectК. Л. Райнгольдuk
dc.subjectфакт свідомостіuk
dc.subjectінтелектуальне споглядання «Я»uk
dc.subjectФихтеru
dc.subjectположение «Я есмь»ru
dc.subject«А есть А»ru
dc.subject«дело-действие»ru
dc.subjectК. Л. Рейнгольдru
dc.subjectфакт сознанияru
dc.subjectинтеллектуальное созерцание «Я»ru
dc.subjectFichteen
dc.subject«I am»en
dc.subjectproposition «I am»en
dc.subject«A is A»en
dc.subjectTathandlungen
dc.subjectC. L. Reinholden
dc.subjectfact of consciousnessen
dc.subjectintellectual intuition of the «I»en
dc.titleФіхтеве положення «Я є». Арґументативно-аналітичні міркування стосовно § 1 «Засади всього вчення про науку» (1794/95)uk
dc.title.alternativeFichte’s Proposition «I am»en
dc.title.alternativeФихтево положение «я есмь»ru
dc.typeArticle
dc.relation.referencesBaumanns (1974): Baumanns P. Fichtes Wissenschaftslehre: Probleme ihres Anfangs; mit einem Kommentar zu [section symbol] 1 der Grundlage der gesamten Wissenschaftslehre. Bonn: Bouvier Verlag H. Grundmann, 1974, 238 S.de
dc.relation.referencesBaumgartner, Jacobs (1968): Baumgartner, H.M. & Jacobs, W.G. J.G. Fichte-Bibliographie. Stuttgart-Bad Cannstatt: F. Frommann, 1968, 346 S.de
dc.relation.referencesFichte (1845): Johann Gottlieb Fichte's sämmtliche Werke, in 8 Bänden. Hrsg. v. Immanuel Hermann Fichte. Berlin: Veit und Comp., 1845–1846. (у посиланнях: SW із зазначенням тому та сторінки)de
dc.relation.referencesFichte (1962f): Fichte, J.G. Gesamtausgabe der Bayerischen Akademie der Wissenschaften. Hrsg. v. R. Lauth und H. Jacob. Stuttgart-Bad Cannstatt: Frommann-Holzboog, 1962f. (у посиланнях: GA із зазначенням серії, тому та сторінки)de
dc.relation.referencesGirndt (1984): Girndt, H. «Forschungen zu Fichte seit Beginn und im Umkreis der kritischen Edition seiner Werke 1962». In: Zeitschrift für philosophische Forschungen. Bd. 38, Heft 1, 1984, S. 100–110.de
dc.relation.referencesHenrich (1966): Henrich, D. «Fichtes ursprüngliche Einsicht». In: Subjektivität und Metaphysik. Festschrift für Wolfgang Cramer. Hrsg. von D. Henrich u. H. Wagner. Frankfurt a. M. 1966, S. 188–232.de
dc.relation.referencesHenrich (1970): Henrich, D. «Selbstbewußtsein. Kritische Einleitung in eine Theorie». In: Hermeneutik und Dialektik. Festschrift für Hans-Georg Gadamer. Hrsg. v. R. Bubner, K. Cramer, R. Wiehl. Bd. I. Tübingen: Mohr, 1970, S. 257–284.de
dc.relation.referencesHenrich (1976): Henrich, D. Identität und Objektivität. Eine Untersuchung über Kants transzen-dentale Deduktion. Heidelberg: Winter, 1976, 112 S.de
dc.relation.referencesHenrich (1989): Henrich, D. «Die Anfänge der Theorie des Subjekts (1789)». In: Zwischenbe-trachtung. Im Prozeß der Aufklärung. Jürgen Habermas zum 60. Geburtstag. Frankfurt a. M.: Suhrkamp, 1989, S. 106–170.de
dc.relation.referencesHenrich (1991): Henrich, D. «Die Erschließung eines Denkraums. Bericht über ein Forschungs-programm zur Entstehung der klassischen deutschen Philosophie nach Kant in Jena 1789–1795». In: Henrich, D. Konstellationen. Probleme und Debatten am Ursprung der idealisti-scher Philosophie (1789-1795). Stuttgart: : Klett-Cotta, 1991, S. 215–263.de
dc.relation.referencesHorstmann (1987): Horstmann, R.-P. «Gibt es ein philosophisches Problem des Selbstbewußt-seins?» In: Theorie der Subjektivität. Hrsg. v. K. Cramer, H. F. Fulda, R.-P. Horstmann, U. Pothast. Frankfurt a. M., 1987, S. 220–248.de
dc.relation.referencesHorstmann (1993): Horstmann R.-P. «Kants Paralogismen». In: Kant-Studien, Bd. 84, 1993, Heft 4, S. 408–425.de
dc.relation.referencesJ. G. Fichte-Bibliographie… (1993): J. G. Fichte-Bibliographie (1968-1992/3). Hrsg. v. S. Doyé. Fichte-Studien-Supplementa, B. 3. Amsterdam: Rodopi, 1993, (vii) 383 S.de
dc.relation.referencesKant (1998) = В: Kant, I. Kritik der reinen Vernunft. Hrsg. v. Jens Timmermann. Hamburg: Meiner, 1998, (xxiv) 995 S.de
dc.relation.referencesMittmann (1993): Mittmann, J.-P. Das Prinzip der Selbstgewissheit. Fichte und die Entwicklung der nachkantischen Grundsatzphilosophie. Athenaums Monografien, Philosophie, Bd. 270. Bodenheim: Athenaum, 1993, (iv) 210 S.de
dc.relation.referencesNiethammer (1795a): Niethammer, F.I. «Von den Ansprüchen des gemeinen Verstandes an die Philosophie». In: Philosophische Journal einer Gesellschaft Teutscher Gelehrten. Hrsg. v. Friedrich Immanuel Niethammer, Erster Band. Neu-Strelitz, 1795, S. 3–45.de
dc.relation.referencesNiethammer (1795b): Niethammer, F.I. «Vorbericht über Zweck und Einrichtung diese Journals». In: Philosophisches Journal…, 1795, без нумерації сторінок.de
dc.relation.referencesPothast (1971): Pothast, U. Über einige Fragen der Selbstbeziehung. Frankfurt a. M. 1971, 48.de
dc.relation.referencesReinhold (1789): Reinhold, K. L. Versuch einer neuen Theorie des menschlichen Vorstellungs-vermögens. Prag/Jena, 1789 (2. Aufl. 1795); Nachdruck der 1. Aufl. Darmstadt: Wissen-schaftliche Buchgesellschaft, 1963, 579 S.de
dc.relation.referencesReinhold (1794): Reinhold, K.L. «Ueber den Unterschied zwischen dem gesunden Verstande und der philosophierenden Vernunft in Rücksicht auf die Fundamente des durch beyde mögli-chen Wissens». In: Beyträge zur Berichtigung bisheriger Mißverständnisse der Philoso-phen. Zweyter Band die Fundamente des philosophischen Wissens, der Metaphysik, Moral, moralischen Religion und Geschmackslehre betreffend. Jena: Mauke, 1794, S. 3–72.de
dc.relation.referencesSelbstbewußtseinstheorien… (1991): Selbstbewußtseinstheorien von Fichte bis Sartre. Hrsg. u. mit einem Nachwort versehen v. Manfred Frank. Frankfurt a. M.: Suhrkamp, 1991, 599 S.de
dc.relation.referencesStamm & Bernecker (1994): Stamm, M. & Bernecker, S. Elementarphilosophie. Gründe und Folgen der Systemkrise Karl Leonhard Reinholds (1790-1792). Einleitung v. D. Henrich. Stuttgart: Klett-Cotta, 1993, 650 S.de
dc.relation.referencesStolzenberg (1986): Stolzenberg, J. Fichtes Begriff der intellektuellen Anschauung. Seine Ent-wicklung in den Wissenschaftslehren von 1793/94 bis 1801/02. Stuttgart: Klett-Cotta, 1986, (xii) 413 S.de
dc.relation.referencesStolzenberg (1990): Stolzenberg, J. «El “YO” de Fichte. En torno al parágrafo 1 de la “Grundlage der gesamten Wissenschaftslehre” de 1794». In: Pensamiento critico, Etica y Absoluto, Homenaje a José Manzana 1928-1978. Ed. V.J.M. Aguirre, X. Insausti. Victoriensia, Publicaciones del Seminario de Victoria, Vol. 58. Vitoria, Editorial ESET, 1990, pp. 203–232.de
dc.relation.referencesTugendhat (1979): Tugendhat, E. Selbstbewußtsein und Selbstbestimmung: sprachanalytische Untersuchungen. Frankfurt a. M.: Suhrkamp, 1979, 364 S.de
dc.relation.referencesWeißhuhn (1794): Weißhuhn, F.A. «Rezension auf Fichtes “Über den Begriff der Wissenschafts-lehre oder sogenannten Philosophie”». In: Philosophisches Journal für Moralität, Religion und Menschenwohl. Hrsg. v. Carl Christian Erhard Schmid. Bd. 4, St. 1. Jena, 1794, S. 139–158.de
dc.relation.referencesWeißhuhn (1795): Weißhuhn, F.A. «Sätze und Gegensätze zur Grundlegung eines neuen Systems der Philosophie». In: Philosophisches Journal einer Gesellschaft Teutscher Gelehrten. Hrsg. v. Friedrich Immanuel Niethammer. Bd. 2, Heft 6. Neu-Strelitz, 1795, S. 85–115.de
dc.relation.referencesWolff (1983): Wolff, Ch. Gesammelte Werke; II. Abteilung.: Lateinische Schriften. Band 1.2: Philosophia Rationalis sive Logica, Pars II. Hrsg. u. bearb. v. J. Ecole. Hildesheim, Zürich, New York: G. Olms, 1983, (ccxxxiii) 537 S.de
dc.identifier.doihttps://doi.org/10.22240/sent31.02.052


Файли в цьому документі

Thumbnail

Даний документ включений в наступну(і) колекцію(ї)

Показати скорочену інформацію