Sententiae. 2009. № 2
Recent Submissions
-
Opus totius philosopiae (Твір про всію філософію), логіка, трактат De distinctionibus (Про розрізнення), розділи 3-7.
(ВНТУ, 2009)Стаття присвячена презентації частини Ґізелевого філософського курсу (Logica, Tractatus 3. De distinctionibus, Caput 3-7), де розглянуто розв’язки проблеми розрізнення, запропоновані послідовниками Аквіната і Дунса Скота. ... -
Проблема проміжних розрізнень у філософському курсі Інокентія Ґізеля
(ВНТУ, 2009)Інокентій Ґізель у 1645-1647 рр. викладав філософію у Києво-Могилянському колегіумі і його курс є найбільш раннім з-поміж доступних нині рукописів повних текстів філософських курсів, створених професорами цього навчального ... -
Философия истории философии
(ВНТУ, 2009)В статье предложено современный период истории философии называть апофатическим. Начало ему положено творчеством Ф. Брентано. Поэтому проанализированы взгляды Ф. Брентано, изложенные в статье К. Твардовского «Франц Брентано ... -
От пола эмпирического к полу метафизическому (С. Е. Десницкий и Н. Г. Чернышевский)
(ВНТУ, 2009)Статья посвящена гендерным аспектам того типа Просвещения, что возник на русской почве. Автор выделяет два этапа в его развитии – Просвещение-в-России и русское Просвещение – и пытается сопоставить характерные для этих ... -
Декарт, Мераб и Подорога: что значит «Я» и где его границы
(ВНТУ, 2009)Интерсубъективность становится не только гносеологическим, но и этическим императивом. Если Другой – граница моего Я, то он не только удерживает меня от экспансии и дает определенную форму, учит дисциплине сдерживания; но ... -
Возвращение рассказчика: последствия для гуманитаристики и богословия
(ВНТУ, 2009)В статье рассматривается фигура рассказчика как субъекта культуры, приходящего на смену модернистскому автору и постмодернистскому интерпретатору. Описывается антропология рассказчика, предложенная В. Беньямином, и причины ... -
Ризоматичне конституювання сенсу
(ВНТУ, 2009)Проаналізовані концепти ризоми, плато, події, сенсу, їх використання у філософській концепції Ж. Дельоза. Демонструється та обґрунтовується можливість інтерпретувати концепт сенсу в світлі нестійких, розривних, децентруючих ... -
A priori ut cognitio pura. До передісторії одного вжитку поняття
(ВНТУ, 2009)Стаття присвячена дослідженню історичного контексту поняття «чисте пізнання a priori», яке виявляється засадничим поняттям Кантової «Критики чистого розуму». Автор показує, що формулювання цього поняття в значній мірі було ... -
Евристичність діалогічного мислення Г. С. Сковороди як феномен «критичного розуму»
(ВНТУ, 2009)У статті досліджуються евристичні аспекти діалогічного мислення Г.С.Сковороди, що пов’язані із специфічною стратегією «критичного розуму». Показано, що мислення філософа містить у собі альтернативний проект «просвітництва» ... -
Трансформація філософсько-історичних поглядів Шелінґа
(ВНТУ, 2009)В статті здійснено порівняльний аналіз ранніх і пізніх поглядів Шелінґа на філософію історії. Проаналізовано зміни в розумінні понять часу, створення світу, свободи. Висунуто гіпотезу, згідно з якою інваріантом Шелінґової ... -
Ідеї «громадянського гуманізму» у творчості італійського мислителя XV століття Маттео Пальмієрі
(ВНТУ, 2009)У статті розглядається концепція «громадянського гуманізму» Маттео Пальмієрі та вплив цієї концепції на подальший розвиток ренесансного гуманізму. -
Мальбранш, Арно и Лейбниц: спор о природе идей
(ВНТУ, 2009)Прослежена трансформация понятия «идея» от Декарта (модус мышления) до Лейбница (предрасположенность человеческого ума отображать существенные черты объекта). Доказано, что дискуссия об идеях второй половины ХVІІ в. оказала ... -
Этика и культура нового времени (место этики в учениях Декарта и Спинозы)
(ВНТУ, 2009)Связь учений Декарта и Спинозы со средневековой философией, в частности, проявляется в этике, точнее в соотношении метафизики и этики. Хотя первичное намерение Спинозы – разработка метода, его терминология, используемая ... -
Offendicula и idola: совпадения и расхождения
(ВНТУ, 2009)В статье проводится сравнительный анализ гносеологических концепций двух английских мыслителей, стоящих у истоков эмпиризма. Предметом сравнения являются, прежде всего, «препятствия для постижения истины» (offendicula) у ...