Показати скорочену інформацію

dc.contributor.authorКолодний, В. В.uk
dc.contributor.authorКудрявцев, Д. С.uk
dc.date.accessioned2019-05-16T09:29:22Z
dc.date.available2019-05-16T09:29:22Z
dc.date.issued2018
dc.identifier.citationКолодний В. В. Інформаційна технологія візуального моделювання та обробки тернарних гештальт-ранжувань [Текст] / В. В. Колодний, Д. С. Кудрявцев // Інформаційні технології та комп'ютерна інженерія. – 2018. – № 3. – С. 26-34.uk
dc.identifier.issn1999-9941
dc.identifier.issn2078-6387
dc.identifier.urihttp://ir.lib.vntu.edu.ua//handle/123456789/24827
dc.description.abstractРозроблено нову інформаційну технологію, засновану на візуалізації тернарних гештальт-ранжувань та їхній подальшій комп’ютерній обробці. Під гештальт-ранжуванням розуміється одночасне пред’явлення особі, що приймає рішення (ОПР), декількох альтернатив для їхнього наочного порівняння з активізацією швидкої системи інтуїтивного мислення. Було зроблено висновок, що ОПР досить впевнено та надійно можуть одночасно оперувати трьома альтернативами і порівнювати їх на трьох рівнях, тобто здійснювати тернарні трирівневі гештальт-ранжування. Описано основні етапи та проаналізовано прикладні аспекти застосування даної інформаційної технології. Розроблена інформаційна технологія візуального моделювання та обробки тернарних гештальт-ранжувань не передбачає ніяких запитань до ОПР і не потребує від неї ніякої інформації в числовій або вербальній формі. Під час проведення кожного тернарного гештальт-ранжування візуалізується трійка альтернатив, які ОПР має розмістити на крузі переваг за принципом: чим вище якість альтернативи, тим ближче до центру круга переваг потрібно її розташовувати. Це збільшує ефективність використання швидкого інтуїтивного мислення ОПР із залученням візуальної інформації та зорової пам’яті. Продемонстровано роботу комп’ютерної програми та наочно представлено основні та додаткові можливості даної інформаційної технології візуального моделювання на прикладі вибору мови програмування для реалізації програмного продукту. Створену комп’ютерну програму можна використовувати як ефективний інструмент виявлення переважань для розв’язання багатьох практичних задач прийняття рішень з цільовою та критеріальною невизначеністю.uk
dc.description.abstractРазработана новая информационная технология, основанная на визуализации тернарных гештальт-ранжирований и их дальнейшей компьютерной обработке. Под гештальт-ранжированием понимается одновременное предъявление лицу, принимающему решение (ЛПР), нескольких альтернатив для их наглядного сравнения с активизацией быстрой системы интуитивного мышления. Был сделан вывод, что ЛПР достаточно уверенно и надежно могут одновременно оперировать тремя альтернативами и сравнивать их на трёх уровнях, то есть осуществлять тернарные трёхуровневые гештальт-ранжирования. Описаны основные этапы и проанализированы прикладные аспекты применения данной информационной технологии. Разработанная информационная технология визуального моделирования и обработки тернарных гештальт-ранжирований не предусматривает никаких вопросов к ЛПР и не требует от нее никакой информации в числовой или вербальной форме. Во время проведения каждого тернарного гештальт-ранжирования визуализируется тройка альтернатив, которые ЛПР должно разместить на круге предпочтений по принципу: чем выше качество альтернативы, тем ближе к центру круга предпочтений нужно ее располагать. Это увеличивает эффективность использования быстрого интуитивного мышления ЛПР с привлечением визуальной информации и зрительной памяти. Продемонстрирована работа компьютерной программы и наглядно представлены основные и дополнительные возможности данной информационной технологии визуального моделирования на примере выбора языка программирования для реализации программного продукта. Созданную компьютерную программу можно использовать как эффективный инструмент выявления предпочтений для решения многих практических задач принятия решений с целевой и критериальной неопределённостью.ru
dc.description.abstractThe new information technology based on the visualization of ternary gestalt-ranking and their subsequent computer processing has been developed. Under Gestalt-ranking means the simultaneous presentation for decision-maker of several alternatives for their visual comparison with the activation of the rapid system of intuitive thinking. It was concluded that decision-makers can confident and reliably operate at the same time with three alternatives and compare them at three levels, that is, to carry out ternary three-level gestalt rankings. The main stages are described and applied aspects of application of this information technology are analyzed. The information technology of visual modeling and processing of ternary gestalt-rankings is not designed to provide any questions to the decision-maker and does not require any information from him in numerical or verbal form. During each ternary-gestalt ranking, three alternatives are visualized, which decision-maker must place on the circle of advantages: the higher the quality of the alternative, the closer to the center of the circle of advantages it is necessary to position it. This increases the efficiency of using fast intuitive thinking of decision-maker with the use of visual information and visual memory. The work of the computer program is demonstrated and the basic and additional features of this information visual modeling technology are presented on an example of the choice of the programming language for the implementation of software product. The created computer program can be used as an effective detection of preferences tool for solving many practical tasks of decision making with target and criteria uncertainty.en
dc.language.isouk_UAuk_UA
dc.publisherВНТУuk
dc.relation.ispartofІнформаційні технології та комп'ютерна інженерія. № 3 : 26-34.uk
dc.relation.urihttps://itce.vntu.edu.ua/index.php/itce/article/view/708
dc.subjectінформаційна технологіяuk
dc.subjectтернарне гештальт-ранжуванняuk
dc.subjectвізуальне моделюванняuk
dc.subjectвиявлення переважаньuk
dc.subjectкритеріальна невизначеністьuk
dc.subjectинформационная технологияru
dc.subjectтернарное гештальт-ранжированиеru
dc.subjectвизуальное моделированиеru
dc.subjectвыявление предпочтенийru
dc.subjectкритериальная непределённостьru
dc.subjectinformation technologyen
dc.subjectternary gestalt-rankingen
dc.subjectvisual modelingen
dc.subjectdetection of preferenceen
dc.subjectcriteria uncertaintyen
dc.titleІнформаційна технологія візуального моделювання та обробки тернарних гештальт-ранжуваньuk
dc.title.alternativeИнформационная технология визуального моделирования и обработки тернарных гештальт-ранжированийru
dc.title.alternativeInformation technology of visual modeling and processing ternary geschtalt-rankingsen
dc.typeArticle
dc.identifier.udc519.86(075.8)
dc.relation.referencesВ. В. Колодний,«Трирівневі ранжування та їх застосування для виявлення переважань,»на Ко-нтроль і управління в складних системах,Вінниця, 2003,с. 238.uk
dc.relation.referencesВ. В. Колодний,та В. В. Зубко,«Метод некритеріального структурування множини альтернатив за допомогою аналізу тернарних трирівневих ранжувань,» на ІНТЕРНЕТ–ОСВІТА–НАУКА–2014: Вінни-ця, 2014,с. 13-14.uk
dc.relation.referencesВ. В. Колодний, та В. В. Зубко, «Застосування гештальт-ранжувань для виявлення переваг ОПР,» на ІНТЕРНЕТ-ОСВІТА-НАУКА-2016,Вінниця, 2016,с. 43-44.uk
dc.relation.referencesТ. Л. Саати,Принятие решений. Метод анализа иерархийМосква:Радио и связь, 1989.ru
dc.relation.referencesД. Канеман,Думай медленно... решай быстро Москва: АСТ, 2014.ru
dc.relation.referencesД.С. Кудрявцев, та В. В. Колодний, «Комп’ютерна програма “Інформаційна технологія візуального моделювання тернарних гештальт-ранжувань на крузі переваг»(ТеГР)” Свідоцтво про реєстрацію авторського права на твірNo78345uk
dc.identifier.doihttps://doi.org/10.31649/1999-9941-2018-42-2-26-34


Файли в цьому документі

Thumbnail

Даний документ включений в наступну(і) колекцію(ї)

Показати скорочену інформацію