• English
    • українська
  • English 
    • English
    • українська
  • Login
View Item 
  • Frontpage
  • Періодичні видання ВНТУ
  • Sententiae
  • Sententiae. 2008. № 2
  • View Item
  • Frontpage
  • Періодичні видання ВНТУ
  • Sententiae
  • Sententiae. 2008. № 2
  • View Item
Сайт інституційного репозитарію ВНТУ містить роботи, матеріали та файли, які були розміщені докторантами, аспірантами та студентами Вінницького Національного Технічного Університету. Для розширення функцій сайту рекомендується увімкнути JavaScript.

Феноменологические мотивы в «Картезианских размышлениях» Мераба Мамардашвили

Author
Вахтанг, К.
Date
2008
Metadata
Show full item record
Collections
  • Sententiae. 2008. № 2 [7]
Abstract
В своих лекциях о Декарте, прочитанных в 1981 году, Мераб Мамардашвили предпринимает попытку феноменологизации философии Декарта, находя в декартовом методе протоэлементы феноменологической редукции Гуссерля. Однако Гуссерлево отождествление картезианского cogito и феноменологического понятия трансцендентальной субъективности является, по-видимому, искусственным приемом, поскольку картезианские элементы присутствуют в феноменологии лишь в модифицированном виде. Мамардашвили же феноменологизирует Декарта вплоть до отрицания субстанциальности мышления в его учении и заимствования элементов хайдеггеровской интерпретации тождества мышления и бытия в акте cogito. Для самого Мамардашвили переосмысление Декарта давало возможность неявного утверждения феноменологического подхода в условиях идеологической несвободы.
 
В своїх лекціях про Декарта, прочитаних 1981 року, Мераб Мамардашвілі здійснює спробу феноменологізації філософії Декарта, знаходячи в Декартовому методі протоелементи феноменологічної редукції Гусерля. Однак Гусерлеве ототожнення картезіанського cogito і феноменологічного поняття трансцендентальної суб’єктивності, є, мабуть, штучним прийомом, позаяк картезіанські елементи присутні у феноменології лише у модифікованому вигляді. Мамардашвілі ж феноменологізує Декарта аж до заперечення субстанціальності мислення в його вченні і запозичення елементів гайдеґерівської інтерпретації тотожності мислення і буття в актові cogito. Для самого Мамардашвілі переосмислення Декарта давало можливість неявного утвердження феноменологічного підходу за умов ідеологічної несвободи.
 
Merab Mamardashvili in his lectures on Descartes, read in 1981, attempts fenomenologizating philosophy of Descartes, finding in the Cartesian method proto-elements of the Husserl's phenomenological reduction. Husserl`s identification of the Cartesian cogito and the phenomenological concept of transcendental subjectivity is, apparently, artificial as the Cartesian elements are present in the phenomenology only in a modified form. Mamardashvili phenomenologiзирует Descartes until the denial of substantiality of thinking in his teaching and borrowing elements of Heidegger's interpretation of the identity of thinking and being in the act of cogito. For the Mamardashvili Descartes made it possible to rethink the implicit approval of the phenomenological approach in terms of ideological captivity.
 
URI:
http://ir.lib.vntu.edu.ua//handle/123456789/24873
View/Open
document (28).pdf (171.1Kb)

Institutional Repository

FrontpageSearchHelpContact UsAbout Us

University Resources

JetIQLibrary websiteUniversity websiteE-catalog of VNTU

Browse

All of DSpaceCommunities & CollectionsBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsTypePublisherLanguageUdcISSNPublicationDOIThis CollectionBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsTypePublisherLanguageUdcISSNPublicationDOI

My Account

LoginRegister

Statistics

View Usage Statistics

ISSN 2413-6360 | Frontpage | Send Feedback | Help | Contact Us | About Us
© 2016 Vinnytsia National Technical University | Extra plugins code by VNTU Linuxoids | Powered by DSpace
Працює за підтримки 
НТБ ВНТУ