Лейбниц и Каббала
Abstract
Основная цель статьи состоит в том, чтобы выяснить, оказали ли влияние на формирование философской системы Лейбница мистические течения и, в частности, каббала. Авторы пытаются доказать, что философия Лейбница основывается на рациональных основаниях . Если и можно говорить о мистицизме Лейбница, то это скорее христианский мистицизм, чем каббалистический. Он касается преимущественно отношения между человеком и Богом, но не его системы, которая исключает всякую неясность и не допускает чудесного вмешательства в естественный ход вещей. И хотя мистицизм Лейбница затрагивает одно из основных понятий его рационалистической системы —понятие естественного света, – все же гораздо правильнее говорить о рационализации мистики у Лейбница, чем о мистических основаниях его рационализма. Головна мета статті – з'ясувати, чи вплинули містичні течії і зокрема кабала на формування філософської доктрини Ляйбніца. Автори прагнуть довести, що філософія Ляйбніца грунтується на раціональних засадах. Якщо й можна говорити про містицизм Ляйбніца, то радше про християнський, ніж кабалістичний. Він стосується переважно вчення про стосунки між людиною іБогом, але не Ляйбніцевої системи, що виключає будь яку непрозорість й не передбачає жодного містичного втручання у природний плин речей. Хоча містицизм Лябніца торкається одного з головних понять його раціоналістичної системи — поняття природного світла, – все ж значно правильніше було б говорити про раціоналізацію Ляйбніцем містики, ніж про містичні засади його раціоналізму. The main objective of this paper is to determine whether the mystical currents and, inparticular, a cabbalah one have influenced the formation of the Leibniz's philosophicalsystem. Authors try to prove that the philosophy of Leibniz is based on the rational bases.If it is possible to speak about Leibniz's mysticism it is rather a Christian mysticism, thanthe Cabbalistic. It concerns mainly relations between the person and God, but not thesystem of Leibniz, which excludes any ambiguity and does not provide for any mysticintervention in a course of nature. And though Leibniz's mysticism concerns one of thebasic concepts of his rationalistic system concept of natural light, – nevertheless it ismuch more correctly to speak about rationalization of mysticism by Leibniz, than aboutthe mystical bases of his rationalism.
URI:
http://ir.lib.vntu.edu.ua//handle/123456789/25082