Элементы проблемного обучения теории предельных состояний в задачах сопротивления материалов
Автор
Огородников, В.
Архипова, Т.
Губанов, А.
Ohorodnikov, V.
Arkhipova, T.
Gubanov, A.
Огородніков, В.
Архіпова, Т.
Губанов, А.
Дата
2018Metadata
Показати повну інформаціюCollections
Анотації
Проанализированы содержание и порядок изложения теоретического материала раздела «Теории предельных состояний» с опорой на методические приёмы проблемного обучения. При рассмотрении этапов создания проблемной ситуации сформулирована проблема уровня отдельного раздела курса «Сопротивления материалов». Раскрыты особенности исторического развития понятия «предельное состояние» дисциплин «Сопротивление материалов», «Механика материалов и конструкций». Описана структура лекции, сформулированы проблемных ситуации, получены решения проблем развития основных понятий. Подчеркнута необходимость учёта требований практики, оказывающих влияние на дальнейшее развитие теории предельных состояний. Виконано аналіз змісту та порядку викладання теоретичного матеріалу розділу «Теоріїгранич-них станів» з опорою на методичніприйоми проблемного навчання. При розгляді етапів створення проблемної ситуації сформульована проблема рівня окремого розділукурсу «Опір матеріалів». Розкриті особливості історичного розвитку поняття «граничнийстан» дисциплін «Опір матеріалів», «Механіка матеріалів і конструкцій». Описано структуру лекції, сформульовано проблемні ситуації, отримано розв’язання проблем розвитку основних понять. Підкреслено необхідність вра-хування вимог практики, яка впливає на подальший розвиток теорії граничних станів. Competent-professional approach in higher education involves a special organization of the pedagogical process of institution of higher education. The practical, interdisciplinary, applied aspects of education are being strengthened. This is achieved not due to the introduction of new subjects or an increase in the volume of disciplines, but due to their substantive reorientation from “declarative” knowledge (to know “what”) to procedural (to know “why and why”).While the existing qualification approach is aimed at developing a graduate system of knowledge and skills that provide typical professional activities in stable conditions, the competence approach contributes to the formation of readiness for the optimal solution of professional, social, personal problems in rapidly changing circumstances of the information society. Modern approaches require educational processes of studying such classical disciplines as chemistry, physics, resistance of materials and others.The content and order of presentation of the theoretical material of the section “Theory of limit states”are analyzed with the support of methodological methods of problem training. When considering the stages of creating a problem situation, the problem of the level of a separate section of the course “Strength of materials”is formulated. The features of historical development of the concept of the “limiting state”of disciplines are revealed. The structure of the lecture is described, problem situations are formulated, solutions are obtained for the development of basic concepts. The need to take into account the requirements of practice that influence the further development of the theory of limit states is underlined.
URI:
http://ir.lib.vntu.edu.ua//handle/123456789/25124