Показати скорочену інформацію

dc.contributor.authorКоломієць, А.uk
dc.contributor.authorKolomiiets, A.en
dc.date.accessioned2019-05-29T12:12:27Z
dc.date.available2019-05-29T12:12:27Z
dc.date.issued2018
dc.identifier.citationКоломієць А. Фундаменталізація вищої технічної освіти за кордоном: проблеми та перспективи [Текст] / А. Коломієць // Педагогіка безпеки. – 2018. – № 1. – С. 69-74.uk
dc.identifier.issn2524-1087
dc.identifier.issn2524-1079
dc.identifier.urihttp://ir.lib.vntu.edu.ua//handle/123456789/25181
dc.description.abstractСтаття присвячена дослідженню проблеми фундаменталізації математичної підготовки студентів технічних спеціальностей. У роботі проілюстровано аналіз освітніх процесів у вищих школах Західної Європи, США, Канади, Росії, здійснено порівняльний аналіз процесу фундаменталізації математичної підготовки у закладах вищої освіти в Україні і за кордоном, проведено аналіз математичного контенту он-лайн ресурсів закордонних університетів. Об’єкт дослідження – навчальний процес в університетах України та країнах Європи і Північної Америки. Мета публікації – здійснити аналіз процесу фундаменталізації вищої технічної математичної освіти країн Європи та Північної Америки, порівняти з відповідними тенденціями освітянського процесу вищої школи в Україні.uk
dc.description.abstractThe article is devoted to the research of the problem of fundamentalization of mathematical preparation of students of technical specialties. The analysis of educational processes in higher schools of Western Europe, the USA, Canada, Russia is illustrated in the work, the comparative analysis of the process of fundamentalization of mathematical preparation in higher educational establishments in Ukraine and abroad is carried out, an analysis of the mathematical content of on-line resources of foreign universities was conducted in the article. A research object is learning process in higher education technical university. A purpose of work is to analyze the process of fundamentalization of higher technical mathematical education in the countries of Europe and North America to compare with the relevant trends in the educational process of the Ukrainian Higher School. A critical rethinking of the attitude towards own achievements in the education system and its fundamentalization, as well as awareness of the congruence with its own experience, is important in the context of reforming education. Technical education in the countries of Western Europe is aimed at increasing competitiveness, for it the following characteristics can be distinguished: the degree of higher education, the transformation of the content of technical education is consistent with the requirements of modern times, higher technical education is an integrated product of science and production. Fundamentalization of higher technical education in Europe has a number of both common and distinctive features with the fundamentalization of Ukraine's technical education. The common features include: the focus of technical education on the students perceive a coherent picture of the world, a list of major sections and the disciplines that are foreseen for study. However, in countries of Europe and the West, students, in addition to basic disciplines, are invited to study additional disciplines of their choice. Also, the distinctive difference in the education of Europe is the availability of open online information on-line resources. In our opinion, it is expedient to take some elements of the foreign system of fundamentalization, while retaining its own main content component.en
dc.description.abstractСтатья посвящена исследованию проблемы фундаментализации математической подготовки студентов технических специальностей. В работе проиллюстрирован анализ образовательных процессов в высших школах Западной Европы, США, Канады, России, осуществлён сравнитель-ный анализ процесса фундаментализации математической подготовки в высших учебных заведе-ниях в Украине и за рубежом, проведён анализ математического контента он-лайн ресурсов зару-бежных университетов.Объект исследования – учебный процесс в университетах Украины и экономически развитых стран мира.Цель публикации – провести анализ процесса фундаментализации высшего технического мате-матического образования стран Европыи СевернойАмерики, сравнить с соответствующими тен-денциями образовательного процесса украинскойвысшей школы.ru
dc.language.isouk_UAuk_UA
dc.publisherВНТУuk
dc.relation.ispartofПедагогіка безпеки. № 1 : 69-74.uk
dc.relation.urihttps://pedbezpeka.vntu.edu.ua/index.php/pb/article/view/62
dc.subjectфундаменталізаціяuk
dc.subjectматематична підготовкаuk
dc.subjectпедагогічна системаuk
dc.subjectосвітня програмаuk
dc.subjectнавчальний процесuk
dc.subjectfundamentalizationen
dc.subjectmathematical preparationen
dc.subjectpedagogical systemen
dc.subjecteducational programen
dc.subjecteducational processen
dc.titleФундаменталізація вищої технічної освіти за кордоном: проблеми та перспективиuk
dc.title.alternativeFundamentalization of higher technical education for the border: problems and prospectsen
dc.title.alternativeФундаментализация высшего технического образования за рубежом: проблемы и перспективыru
dc.typeArticle
dc.relation.referencesАданников, А. А. (2001). Фундаментализация физико-математической подготовки в профессиональном образовании студентов технических вузов. (Автореф. дис. канд. пед. наук). Тольяттинский государственный университет, Тольятти.ru
dc.relation.referencesБідюк, Н. М. (2000). Розвиток змісту та форм організації підготовки бакалаврів інженерії в університетах Великої Британії. (Автореф. дис. канд. пед. наук). Тернопільський державний педагогічний університет імені В. Гнатюка, Тернопіль.uk
dc.relation.referencesВысшее образование в США. Langust Agency 1999–2013. Взято з http://www.langust.ru/review/high usa.shtml.ru
dc.relation.referencesГончаренко, С. (2008). Фундаменталізація освіти як дидактичний принцип. Шлях освіти, 1, 2-6.uk
dc.relation.referencesДутка, Г. Я. Комплексний підхід до моделювання змісту фундаментальної математичної освіти у професійній підготовці економістів. Взято з http://www.nbuv.gov.ua/old_jrn/soc_gum/peddysk/2009_5/ dutka.pdf.uk
dc.relation.referencesКіяновська, Н. М. (2012). Засоби ІКТ навчання у фундаментальній підготовці майбутніх інженерів: досвід США. Збірник наукових праць Кам’янець-Подільського національного університету імені Івана Огієнка: Серія педагогічна, 18, 203-207.uk
dc.relation.referencesКовтонюк, М. М. (20130. Фундаменталізація професійної підготовки майбутнього вчителя математики–бакалавра. Вінниця: ТОВ-фірма «Планер». ISBN 978-966-2337-79-2.uk
dc.relation.referencesКосолапова, С. А., Калиновская, Т. Г., & Косолапов, А. И. (2013). К вопросу о фундаментализации инженерного образования. Успехи современного естествознания, 6, 134-136.ru
dc.relation.referencesЛозовский, В. Н., Лозовский, С. В., & Шукшунов, В. Е. (2006). Фундаментализация высшего технического образования: цели, идеи, практика. Санкт-Петербург: Лань. ISBN 5-8114-0681-9.ru
dc.relation.referencesМукан, Н. В. (2006). Система професійної підготовки майбутніх учителів загальноосвітніх шкіл в університетах Канади. Львів: НУ «Львівська політехніка».uk
dc.relation.referencesПерший відкритий інформаційний ресурс Open Course Ware. Взято з http://ocw.mit.edu/index.htm.uk
dc.relation.referencesСеменіхіна, О. В., & Шевченко, І. С. (2014). Відкритий освітній контент: кількісний аналіз ресурсів з математики. Педагогіка вищої школи: методологія, теорія, технології, 3 (54), 198-201.uk
dc.relation.referencesComplete List of Online Math Resources. Student Guide. Retrieved from http://www.studentguide.org/a-complete-list-of-online-math-resources.en
dc.relation.referencesThe Global Network for Open Education. Retrieved from http://www.oeconsortium.org/ courses.en
dc.identifier.doihttps://doi.org/10.31649/2524-1079-2018-3-1-069-074


Файли в цьому документі

Thumbnail

Даний документ включений в наступну(і) колекцію(ї)

Показати скорочену інформацію