Формування професійної ідентичності майбутніх молодших спеціалістів сестринської справи на засадах деонтологічного підходу
Анотації
Найважливішим етапом наукового аналізу професійної підготовки майбутніх молодших спеціалістів сестринської справи (МССС) з метою формування у них професійної ідентичності на засадах деонтологічного підходу є педагогічний експеримент, який є одним з найефективніших способів об’єктивної перевірки достовірності гіпотези дослідження. У статті розглянуто перебіг та результати експериментальної роботи, спрямованої на формування професійної ідентичності майбутніх МССС на засадах деонтологічного підходу. Розглянуто етапи проведення педагогічного експерименту (аналітичний, констатувальний, формувальний, підсумковий). The most important stage of the scientific analysis of professional training future junior specialists of nursing (JSN) with a purpose of formation the professional identity on the bases of deontological approach for them is pedagogical experiment, which is one of the most effective ways of objective verification of validity of the research hypothesis. The article deals with the course and results of experimental work directed on formation the professional identity of future JSN on the bases of deontological approach. The stages of the pedagogical experiment (analytical, ascertained, forming and final) are considered.
The research-experimental work on verification of effectiveness of pedagogical conditions and structural-functional model of formation the professional identity of future JSN on the bases of deontological approach was conducted in the period since 2015 till 2018 years of study in Chortkiv State Medical College of Ternopil region, Arsen Richynskyi Kremenets Medical School, Rivne State Basic Medical College and Haisyn Medical College. The pedagogical monitoring of formation the professional identity of future junior specialists of nursing on the bases of deontological approach is implemented with a use of diagnostic methods complex, which gave the opportunity to study the process and results of phased development of all professional identity components and to observe its dynamic of formation among students. The integrity and efficacy of the criterion-diagnostic apparatus, which was used for verification of level of formation the professional identity, provided with the phased formation of its components according to their indicators, accumulates in itself separate indicators in the best way, including author’s ones, and makes possible the full reflection of the process of formation the professional identity of future JSN on the bases of deontological approach in medical college educational process. The level of formation the professional identity of future junior specialists of nursing was determined by value-semantic, cognitive-communicative, subjective-activity, emotional-reflexive criteria. Важнейшим этапом научного анализа профессиональной подготовки будущих младших спе-циалистов сестринского дела (МССД)с целью формирования у них профессиональной идентич-ности на основе деонтологического подхода является педагогический эксперимент, который пр и-знанодним из самых эффективных способов объективной проверки достоверности гипотезы ис-следования. В статье рассмотрены ход и результаты экспериментальной работы,направленной на формирование профессиональной идентичности будущих младших специалистов сестринского дела на основе деонтологического подхода. Рассмотрены этапы проведения педагогического экс-перимента (аналитический, констатирующий, формирующий, итоговый).Опытно-экспериментальная работа по проверке результативности реализациипедагогических условий и действенности структурно-функциональной модели формирования профессиональной идентичности будущих МССДна основе деонтологического подхода проводилась в период с 2015–2018 у. гг. в Чертковском государственном медицинском колледже Тернопольской области, Кременецкоммеди цинскомучилище имени Арсена Ричинского,Ровенском базовом медицинском колледже и Гайсинском медицинском колледже. Педагогический мониторинг формирования про-фессиональной идентичности будущих младших специалистов сестринского дела на основе деон-тологического подхода осуществлён с использованием комплекса диагностических методик, по-зволившихизучить ход и результаты поэтапного развития всех компонентов профессиональной идентичности и наблюдать динамику ее формирования у студентов. Целостность и действенность критериально-диагностического аппарата, который применялся для оценки уровня формирования профе ссиональной идентичности, обеспеченыпоэтапностью формирования еёкомпонентов по их показателям, наилучшим образом аккумулирует в себе отдельные диагностики, в том числе и ав-торские, и даётполное отражение процесса формирования профессиональной идентичности б у-дущих МССДна основе деонтологического подхода к образовательному процессумедицинского колледжа. Уровень сформированности профессиональной идентичности будущих младших спе-циалистов сестринского дела определялсязаценностно-смысловым, когнитивно-комм уникативным, субъектно-деятельностным, эмоционально-рефлексивным критериями.
URI:
http://ir.lib.vntu.edu.ua//handle/123456789/25183