Осягненя реального буття: Дискусійні питання томістичної епістемології в світлі сучасних досліджень
Анотації
У статті аналізується сучасні дискусії навколо реалістичної епістемології Томи Аквінського. Чи є епістемологія Аквіната варіантом емпіризма або апостеріоризма? Автор дає негативну відповідь і критикує у зв’язку з цим позиції Мєчислава Кромпца (Mieczysław Krąpiec) і Стефана Свєжавського (Stefan Swieżawski). Чи можна казати про те, що Тома заперечує пізнання a priori? Уважне читання текстів Томи показує наявність у Аквіната теорії формального a priori. Чи можна казати, що епістемологія Аквіната – варіант репрезентаціонізма? У статті доводиться, що так казати не можна. У якому сенсі Аквінат припускає теорію ідей? Автор статті приділяє особливу увагу цьому питанню і доводить, що теорія ідей Томи є результатом корекції поглядів Авґустина (платонової традиції взагалі). В статье анализируются современные дискуссии вокруг реалистической эпистемологии Фомы Аквинского. Является ли эпистемология Аквината вари-антом эмпиризма или апостериоризма? Автор дает отрицательный ответ на этот вопрос (вопреки мнениям Мечислава Кромпца и Стефана Свежавского). Можно ли говорить о том, что Фома отрицает познание a priori? Внимательное прочтение текстов Аквината указывает на наличие у Фомы теории формального a priori. Можно ли говорить, что эпистемология Аквината – вариант репрезентационизма? В статье доказывается, что так утверждать нельзя. В каком смысле Аквинат допускает теорию идей? Автор статьи уделяет особое внимание этому вопросу и доказывает, что теория идей Фомы Аквинского является результатом коррекции взглядов Августина (и платоновской теории вообще). The article analyzes current debates around the Realistic Epistemology of Thomas Aquinas. Is Aquinas’ Epistemology a version of Empirism or Aposteriorism? The author answers this question negatively and criticizes accordingly the positions of Mieczysław Krąpiec and Stefan Swieżawski. Is it possible to say what Thomas denies a priori knowledge? Attentive perusal of the texts of Aquinas show, that there is a theory of formal a priori. Is it possible to say, what Aquinas’ Epistemology is a version of Representationalism? The article proves that this is not the case. In what sense Aquinas admits the theory of ideas? The author of the article gives his particular attention to this question and proves that Aquinas’ theory of ideas appears as a result of correction of the views Augustine (and Platonism in general).
URI:
http://ir.lib.vntu.edu.ua//handle/123456789/25186