Оптимізація міжпредметних зв’язків при формуванні компетенцій з безпеки у фахівців радіотехнічного профілю
Анотації
В роботі проведено дослідження з визначення оптимальної послідовності викладання дисциплін «Безпека життєдіяльності» та «Основи охорони праці» під час підготовки фахівців радіотехнічного профілю за критерієм міцності міжпредметних зв’язків вказаних дисциплін. Встановлено, що в різні навчальні роки послідовність викладання дисциплін Безпека життєдіяльності» та «Основи охорони праці» під час підготовки фахівців радіотехнічного профілю у Вінницькому національному технічному університеті була різною. Розглядались такі варіанти послідовності викладання дисциплін безпека життєдіяльності та основи охорони праці: вивчення дисциплін паралельно в одному семестрі; вивчення спочатку дисципліни «Безпека життєдіяльності», а в наступному семестрі – «Основи охорони праці»; вивчення спочатку дисципліни «Основи охорони праці», а в наступному семестрі – «Безпека життєдіяльності». Дослідження проводились окремо в двох академічних групах з різним рівнем успішності, де студенти отримали оцінки за 100-бальною шкалою з різних дисциплін. Порівняння дисперсій різних вибірок виконано за критерієм Фішера. Визначення міцності міжпредметних зв’язків проведено методом кореляції. Під час розрахунку коефіцієнта лінійної кореляції враховувались: середні та часткові вибіркові значення величин, що порівнюються, загальне число цих величин в рядах показників, дисперсії, відхилення цих величин від середніх значень. Порівняння однорідності різних вибірок та належності їх до однієї генеральної сукупності (майбутні фахівці радіотехнічного профілю) проводилось за критерієм Стьюдента. Наведено графічну інтерпретацію отриманих результатів. На підставі зіставлення даних визначено міцні міжпредметні зв’язки в усіх трьох досліджуваних варіантах послідовності вивчення курсів «Безпека життєдіяльності» та «Основи охорони праці». Встановлено, що за критерієм міцності міжпредметних зв’язків оптимальною послідовністю викладання дисциплін під час підготовки майбутніх фахівців радіотехнічного профілю є викладання спочатку безпеки життєдіяльності, а потім основ охорони праці. Визначена оптимальна послідовність вивчення курсів «Безпека життєдіяльності» та «Основи охорони праці» підтверджується визначенням безпеки життєдіяльності як дисципліни. In this paper a study was conducted to determine the optimal sequence of teaching disciplines, the life safety and the bases of labor protection during the training of specialists in radio engineering according to the criterion of the strength of interdisciplinary connections of these disciplines. It was established that in the different academic years the sequence of teaching of disciplines the life safety and the bases of labor protection during the training of specialists in radio engineering at Vinnytsia National Technical University was different. The following variants of the sequence of teaching disciplines were considered: life safety and the bases of labor protection: the study of disciplines in parallel in one semester, the study of the initial discipline of life safety, and in the next semester – the bases of labor protection, the study of the discipline of the bases of labor protection, and in the next semester – the life safety. The research was conducted separately in two academic groups with different levels of success, where students received grades on a 100-point scale from different disciplines. The comparison of variances of different samples was performed according to Fisher's criterion. Determination of the strength of interdisciplinary connections is carried out by the correlation method. The calculation of the linear correlation coefficient took into account: the average and partial sample values of the comparable values, the total number of these values in the series of indicators, the variance, and the deviation of these values from the mean values. Homogeneity comparison of different samples and their belonging to one general population (future specialists of radio engineering profile) was conducted according to Student's criterion. Graphical interpretation of the obtained results is presented. On the basis of comparison and comparison of data, strong interdisciplinary connections are defined in all three studied variants of the sequence of studying the courses of life safety and the bases of labor protection. It was established that according to the criterion of the strength of interdisciplinary relations, the optimal sequence of teaching disciplines during the training of future specialists in the radio engineering profile is the teaching of the initial life safety, and then the bases of labor protection. The determined optimal sequence of studying the courses of life safety and the bases of labor protection is confirmed by the definition of life safety as a discipline. В работе проведено исследование по определению оптимальной последовательности препода-вания дисциплин «Безопасность жизнедеятельности» и «Основы охраны труда» при подготовке специалистоврадиотехнического профиля по критерию прочности межпредметных связей указан-ных дисциплин. Установлено, что в разные учебные года последовательность преподавания дис-циплин «Безопасность жизнедеятельности» и «Основы охраны труда» при подготовке специали-стоврадиотехнического профиля в Винницком национальном техническом университете была разной. Рассматривались такие варианты последовательности преподавание дисциплин «Безопас-ность жизнедеятельности» и «Основы охраны труда»: изучение дисциплин параллельно в одном семестре; изучение сначала дисциплины «Безопасность жизнедеятельности», а в следующем семе-стре – «Основы охраны труда»; изучение сначала дисциплины «Основы охраны труда», а в сле-дующем семестре – «Безопасность жизнедеятельности». Исследования проводились отдельно в двух академических группах с разным уровнем успеваемости, где студенты получили оценки по 100-балльной шкале по различным дисциплинам. Сравнение дисперсий различных выборок вы-полнено по критерию Фишера. Определение прочности межпредметныхсвя зей проведено мето-дом корреляции. При расчёте коэффициента линейной корреляции учитывались: средние и час-тичные выборочные значения сравниваемых величин, общее число этих величин в рядах показа-телей, дисперсии, отклонение этих величин от средних значений. Сравнение однородности раз-личных выборок и принадлежности их к одной генеральной совокупности (будущие специалисты радиотехнического профиля) проводилось по критерию Стьюдента. Приведена графическая ин-терпретация полученных результатов. На основании сопоставления данных, определены прочные межпредметные связи во всех трёх исследуемых вариантах последовательности изучение курсов «Безопасность жизнедеятельности» и «Основы охраны труда». Установлено, что по критерию прочности межпредметных связей оптимальной последовательностью преподавания дисциплин при подготовке будущих специалистов радиотехнического профиля является преподавание снача-ла безопасности жизнедеятельности, а затем основ охраны труда. Определённая оптимальная по-следовательность изучения курсов «Безопасность жизнедеятельности» и «Основы охраны труда» подтверждается определением безопасности жизнедеятельности как дисциплины.
URI:
http://ir.lib.vntu.edu.ua//handle/123456789/25192