Показати скорочену інформацію

dc.contributor.authorСекундант, С.ru
dc.contributor.authorСекундант, С.uk
dc.contributor.authorSecundant, S.en
dc.date.accessioned2019-06-11T10:41:07Z
dc.date.available2019-06-11T10:41:07Z
dc.date.issued2017
dc.identifier.citationСекундант С. Концилиаторика и эклектика: философия на пути к понятию открытой системы [Текст] / C. Секундан // Sententiae. – 2017. – № 1. – С. 31-50.ru
dc.identifier.issn2075-6461
dc.identifier.issn2308-8915
dc.identifier.urihttp://ir.lib.vntu.edu.ua//handle/123456789/25564
dc.description.abstractПанівна нині історико-філософська традиція, що сягає корінням геґелівської школи, зазвичай змішувала конциліаторику й еклектику, розглядаючи еклектиків як головних опонентів систематиків (Х. Вольфа та його послідовників). Унаслідок редукції еклектики до синкретизму, Геґель і його школа надали негативний сенс модному в ХVІІ-ХVІІІ ст. термінові «еклектика», повністю заперечуючи будь-яке його прогресивне значення. На противагу цьому, автор обґрунтовує необхідність розмежувати еклектику, синкретизм і конциліаторику, а також показує справжню революційність першої, зокрема її роль у формуванні філософського поняття системи. Автор доводить, що синкретизм, конциліаторика й еклектика є філософськими методологічними течіями, які складають альтернативу лише спробам апріорної побудови систем (Б. Кекерман, К. Тимплер, Х. Вольф). Попри спільний вихідний пункт філософування (погляди філософів), а також спільну мету (прагнення звести множинність точок зору до єдності), ці течії не мають згоди стосовно способу досягнення зазначеної мети. У статті показано, що лише синкретизм некритично приєднує одні погляди до інших. Натомість конциліаторика намагається критично оцінювати й узгоджувати ці погляди, а еклектика – відбирати з них найкраще, спираючись на досвід і міркування. Автор вважає абсолютно неприпустимим розглядати конциліаторику як різновид еклектики. Конциліаторика орієнтована не на істину, а на єдність поглядів. Її гносеологічні й методологічні засади є невизначеними. Еклектика, навпаки, базується на цілком визначених гносеологічних принципах і розгортає свою методологічну програму, орієнтовану на приріст знання. Пізнання тут постає вже як колективний, діалогічний процес, що історично розвивається, поступово наближаючись до істини.uk
dc.description.abstractThe recent historic-philosophical tradition which has its roots in the Hegelian school usually mixed conciliatorics with eclecticism and considered the last as a main opponent of systematics (Ch. Wolf and his followers). By reduction of eclecticism to syncretism, Hegel and his school gave negative sense to the term "eclecticism", which was fashionable in 17-18th cent., completely denying its progressive role in the history of philosophy. Contrary to this view the author shows the need for distinguishing eclecticism from syncretism and conciliatorics, and tries to show its crucial role in the formation of a philosophical concept of system.The author argues that syncretism, conciliatorics and eclecticism rejected not the idea of system but only attempts of aprioristic creation of systems (B. Keckerman, C. Timpler, Ch. Wolff). Despite the general starting point of philosophizing (opinion of philosophers) and a common goal (the aspiration to reduce variety of the views to unity), these currents disagree as to the way of the achieving of their goal. The author shows that only syncretism noncritically combines different views. Conciliatorics, on the contrary, tries to estimate and reconcile them, and eclecticism tries to select the best opinions on the basis of experience and reasoning. It is inadmissibly to consider a conciliatorics as a kind of eclecticism. Conciliatorics is focused not on the truth, but on the unity of views. Its epistemological and methodological principles are not firmly defined. Eclecticism, on the contrary, accurately formulated its principles and has its own methodological program which is focused on growth of knowledge. Knowledge considered here as the collective, dialogical and historically developing process of gradual approach to truth.en
dc.description.abstractНедавняя историко-философская традиция, уходящая своими корнями в гегелевскую школу, обычно смешивала примирение с эклектизмом и считала последнее главным противником систематики (Ч. Вольф и его последователи). Сводя эклектику к синкретизму, Гегель и его школа придавали отрицательный смысл термину «эклектика», который был модным в 17–18 вв., Полностью отрицая его прогрессивную роль в истории философии. Вопреки этой точке зрения автор показывает необходимость отличать эклектизм от синкретизма и примирения и пытается показать его решающую роль в формировании философской концепции системы.Автор утверждает, что синкретизм, примирение и эклектика отвергли не идею системы, а лишь попытки априорного создания систем (Б. Кекерман, С. Тимплер, Ч. Вольф). Несмотря на общую отправную точку философствования (мнение философов) и общую цель (стремление свести разнообразие взглядов к единству), эти течения расходятся во мнениях относительно пути достижения своей цели. Автор показывает, что только синкретизм некритически объединяет разные взгляды. Консилиаторика, напротив, пытается их оценить и примирить, а эклектика пытается отбирать лучшие мнения на основе опыта и рассуждений.Недопустимо рассматривать соборность как разновидность эклектики. Согласительная деятельность ориентирована не на правду, а на единство взглядов. Его гносеологические и методологические принципы не имеют четкого определения. Эклектизм, напротив, четко сформулировал свои принципы и имеет собственную методологическую программу, ориентированную на рост знаний. Знание рассматривается здесь как коллективный, диалогический и исторически развивающийся процесс постепенного подхода к истине.ru
dc.language.isoruru
dc.publisherВНТУuk
dc.relation.ispartofSententiae. № 1 : 31-50.en
dc.relation.urihttps://sententiae.vntu.edu.ua/index.php/sententiae/article/view/310
dc.subjectсинкретизмuk
dc.subjectконциліаторикаuk
dc.subjectеклектикаuk
dc.subjectвідкрита системаuk
dc.subjectфілософія Нового часуuk
dc.subjectметодологіяuk
dc.subjectsyncretismen
dc.subjectconciliatoricsen
dc.subjecteclecticismen
dc.subjectopen systemen
dc.subjectEarly Modern philosophyen
dc.subjectmethodologyen
dc.titleКонцилиаторика и эклектика: философия на пути к понятию открытой системыru
dc.title.alternativeConciliatorics and eclecticism: philosophy on the way to a concept of open systemen
dc.title.alternativeКонциліаторика й еклектика: філософія на шляху до поняття відкритої системиuk
dc.typeArticle
dc.relation.referencesAlbrecht, M. (1994). Eklektik. Eine Begriffsgeschichte mit Hinweisen auf die Philosophie und Wis-senschaftsgeschichte. Stuttgart-Bad Canstatt: Fromman-Holzboog.en
dc.relation.referencesBeck, L. W. (1997). Early German Philosophy: Kant and His Predecessors. Harvard: Harvard UP.en
dc.relation.referencesBrucker, J. (1735). Kurtze Fragen aus der philosophischen Historie, vom Christi Geburt bis auf unseren Zeiten (T. 6). Ulm: Bartholomäi.en
dc.relation.referencesBrucker, J. (1742). Historia critica philosophiae (T. 2). Lipsiae: Breitkopf.en
dc.relation.referencesBrucker, J. (1743). Historia critica philosophiae (T. 4.1). Lipsiae: Breitkopf.en
dc.relation.referencesErwards, M. (2013). Time and Science of the Soul in the Early Modern Philosophy. Leiden, & Boston: Brill. https://doi.org/10.1163/9789004232334en
dc.relation.referencesFreudenthal, J. (1879). Goclenius, Rudolf. In R. F. von Liliencron (Hrsg.), Allgemeine deutsche Bibliographie (Bd. 9, S. 308-312). Leipzig: Duncker & Humblot.en
dc.relation.referencesGantet, C. (2010). Der Traum in der Frühen Neuzeit. Ansätze zu einer Kulturellen Wissenschafts-geschichte. Berlin, & New York: De Gruyter.en
dc.relation.referencesGocklenius, R. (1609). Conciliator philosophicus. Cassellis: Mauritiana.en
dc.relation.referencesGocklenius, R. (1615). Lexicon Philosophicum graecum. Marchioburgi: Rudolphi Hutwelckeri, Petri Musculi.en
dc.relation.referencesHoefler, J. J., & Baier, J. D. (1742). Conciliatorum et eclecticorum diversam philosophandi rationem. Altdorf: Meyerus.en
dc.relation.referencesHotson, H. (2007). Commonplace Learning. Ramism and its German Ramifications 1543-1630. Oxford: Oxford UP.en
dc.relation.referencesJanke, W. (1977). Historische Dialektik: Destruktion dialektischer Grundformen von Kant bis Marx. Berlin, & New York: De Gruyter. https://doi.org/10.1515/9783110860467en
dc.relation.referencesMercer, Ch. (2002). Platonism and the Philosophical Humanism on the Continent. In S. Nadler (Ed.), A Companion to Early Modern Philosophy. Oxford: Blackwell Publishers.en
dc.relation.referencesMercer, Ch. (2004a). Leibniz's metaphysics: its Origins and Development. Cambridge: Cambridge UP.en
dc.relation.referencesMercer, Ch. (2004b). Leibniz and his Master: The Correspondents with Jakob Thomasius. In Lodge, P. (Ed.), Leibniz and his Correspondents (pp. 10-46). Cambridge: Cambridge UP.en
dc.relation.referencesMesterton, C. (1750). Specimen academicum De Syncretismo pholosophico. Aboae: Joh. Kaempe.en
dc.relation.referencesMicraelius, J. (1653). Lexicon philosophicum terminorum philosophis usitatorum ordine alpha-bethico sic digestorum, ut inde facile liceat cognosse. Jena: Mamphrasius.en
dc.relation.referencesMorhof, D. G. (1732). Polyhistor literarius, philosophicus et practicus (T. 2). Lubeckae: Petri Boeckmani.en
dc.relation.referencesNovak, L. (2014). Suárez's Metaphysics in its Historical and Systematic Context. Berlin: De Gruy-ter.en
dc.relation.referencesPetersen, P. (1921). Geschichte der Aristotelischen Philosophie im protestantischen Deutschland. Leipzig: Meiner.en
dc.relation.referencesSchmidt-Biggemann, W. (1983). Topica universalis. Eine Modelgeschichte humanistischer und barocker Wissenschaft. Hamburg: Meiner.en
dc.relation.referencesSturm, J. Ch. (1676). Collegium experimentale, sive Curiosi… Pars. I. Norimbergae: Endter.en
dc.relation.referencesSturm, J. Ch. (1679). De philosophia Sectaria et Electiva Dissertatio Academica. Altdorfi: H. Meyer.en
dc.relation.referencesSturm, J. Ch. (1686). Philosophia eclectica, h.e. Exercitationes Academicae. Altdorfi: J.H. Schönnerstädt.en
dc.relation.referencesSturm, J. Ch. (1687). Physicae conciliatricis per generalem pariter ac specialem partem conami-na succinctis aphorismis adumbrata. Nürnberg: Wolfgang Mauritio.en
dc.relation.referencesTomasoni, F. (2009). Christian Thomasius: Geist und kulturelle Identität an der Schwelle zur eu-ropäischen Aufklärung. Münster: Waxmann.en
dc.relation.referencesWalch, J. G. (1726). Philosophisches Lexicon (1. Teil). Leipzig: Gleditschens.en
dc.relation.referencesWalch, J. G. (1775). Philosophisches Lexicon (2. Teil). Leipzig: Gleditschens.en
dc.relation.referencesWund, M. (1992). Die deutsche Schulmetaphysik des 17. Jahrhunderts. Hildesheim, Zürich, & New York: Georg Olms.en
dc.identifier.doihttps://doi.org/10.22240/sent36.01.031


Файли в цьому документі

Thumbnail

Даний документ включений в наступну(і) колекцію(ї)

Показати скорочену інформацію