Показати скорочену інформацію

dc.contributor.authorКозловський, В.uk
dc.date.accessioned2019-06-13T10:27:07Z
dc.date.available2019-06-13T10:27:07Z
dc.date.issued2016
dc.identifier.citationКозловський В. Стросон і Кант: дескриптивна метафізика як концептуальна передумова аналізу «Критики чистого розуму» [Текст] / В. Козловський // Sententiae. – 2016. – № 1. – С. 25-41.uk
dc.identifier.issn2075-6461
dc.identifier.issn2308-8915
dc.identifier.urihttp://ir.lib.vntu.edu.ua//handle/123456789/25724
dc.description.abstractУ статті розкриті особливості здійсненого британським філософом Пітером Стросоном концептуального аналізу «Критики чистого розуму». Виявлено залежність цього аналізу від методологічних передумов і концептуальної мови масштабного Стросонового дослідження («Individuals…», 1959). Автор погоджується із Барі Страудом щодо певної залежності Стросонового проекту дескриптивної метафізики від «Критики чистого розуму». Автор доводить, що метафізична доктрина Стросона спирається не лише на кантівське вчення про суб’єктивність форм простору і часу (чим власне обмежується Страуд), а й на деякі сюжети трансцендентальної логіки Канта. Це, зокрема, стосується Стросонового аналізу: (a) інтелектуальних структур, які активно формують наше розуміння світу; (b) функціонування логіко-граматичних форм предикації досвіду; (c) трансцендентальної єдності «Я», розрізнення персонального й формально-аналітичного аспектів «Я». Спираючись на дослідження трактату «The Bounds of Sense…» (1966) і пізніших статей, присвячених філософії Канта, автор стверджує, що: (1) розробка Стросоном «аналітичної моделі» трансцендентального аргументу спиралася на кантівську трансцендентальну психологію; (2) модальності розуміння трансцендентального ідеалізму залежать від розуміння співвідношення речей в собі й явищ, чи від того, що сам Кант визначав як «емпіричний реалізм»; (3) чуттєве споглядання в Канта передбачає, як виявив Стросон, можливість інших просторово-часових форм суб’єктивного споглядання, що конституюють інші види досвіду.uk
dc.description.abstractThe article reveals peculiarities of conceptual analysis of the “Critique of Pure Reason» by British philosopher Peter Strawson. The author claims that this analysis depends on the methodological assumptions and conceptual language of Strawson’s previously published large-scale study (“Individuals…”, 1959). The author confirms Barry Straud`s point that Strawson`s project depends, to some extent, on the descriptive metaphysics of “Critique of Pure Reason”. Strawson`s metaphysical doctrine is based not only on the Kant`s doctrine of subjective forms of space-time (this thesis, in fact, is the limit of Stroud’s approach), but also on some subjects of Kant`s transcendental logic. In particular, it relates to Strawson`s analysis of: (a) the intellectual structures, that actively shape our understanding of the world; (b) the functioning of logic-grammatical forms that provide predication of experience; (c) the transcendental unity of “I” and of the difference between personal and formally-analytical aspects of “I”. Based on “The Bounds of Sense...” (1966) and later Strawson’s articles dealing with the philosophy of Kant, the author proves that: (1) Strawson’s «analytical model» of transcendental argument is based on Kant's transcendental psychology; (2) the modalities of understanding of the transcendental idealism depend on understanding of relation between things in themselves and phenomena i.e. depend on the empirical realism according to Kant; (3) Kant’s sensual intuition suggests, as Strawson has shown, the possibility of other spatial-temporal forms of subjective intuition, which are constitutive for another kinds of experience.en
dc.language.isouk_UAuk_UA
dc.publisherВНТУuk
dc.relation.ispartofSententiae. № 1 : 25-41.en
dc.relation.urihttps://sententiae.vntu.edu.ua/index.php/sententiae/article/view/273
dc.subjectдескриптивна метафізикаuk
dc.subjectдосвідuk
dc.subjectтрансцендентальна психологіяuk
dc.subjectтрансцендентальний аргументuk
dc.subjectтрансцендентальний ідеалізмuk
dc.subjectемпіричний реалізмuk
dc.subjectпростірuk
dc.subjectчасuk
dc.subjectформи чуттєвого спогляданняuk
dc.subjectdescriptive metaphysicsen
dc.subjectexperienceen
dc.subjecttranscendental psychologyen
dc.subjecttranscendental argumenten
dc.subjecttranscendental idealismen
dc.subjectempirical realismen
dc.subjectspaceen
dc.subjecttimeen
dc.subjectforms of sensuous intuitionen
dc.titleСтросон і Кант: дескриптивна метафізика як концептуальна передумова аналізу «Критики чистого розуму»uk
dc.title.alternativeStrawson and Kant: Descriptive Metaphysics as Сonceptual Background for the Analysis of “Critique of Pure Reason”en
dc.typeArticle
dc.relation.referencesAmeriks, K. (1978). Kant's Transcendental Deduction as a Regressive Argument. Kant-Studien, 69(1-4), 273-287. https://doi.org/10.1515/kant.1978.69.1-4.273en
dc.relation.referencesAyer, A. J. (1971). Language, Truth and Logic. London: Penguin Books.en
dc.relation.referencesBennett, J. (1966). Kant's Analytic. Cambridge: Cambridge UP.en
dc.relation.referencesBennett, J. (1968). Strawson on Kant. The Philosophical Review, 77(3), 340-349. https://doi.org/10.2307/2183571en
dc.relation.referencesBergmann, G. (1960). Strawsons Ontology. The Journal of Philosophy, 57(19), 601-622. https://doi.org/10.2307/2022943en
dc.relation.referencesBrown, С. (2006). Peter Strawson. Kantian Review, 12(2), 181-184.en
dc.relation.referencesBrueckner, A. (1983). Transcendental Arguments I. Noûs, 17(4), 551-575. https://doi.org/10.2307/2215082en
dc.relation.referencesBrueckner, A. (1984). Transcendental Arguments II. Noûs, 18(2), 197-225. https://doi.org/10.2307/2215161en
dc.relation.referencesCarl, W. (1992). Die Transzendentale Deduktion der Kategorien in der ersten Auflage der Kritik der reinen Vernunft. Frankfurt: Klostermann.de
dc.relation.referencesCarnap, R. (1931). Überwindung der Metaphysik durch logische Analyse der Sprache. Erkenntnis, 2(1), 219-241. https://doi.org/10.1007/BF02028153de
dc.relation.referencesCarnap, R. (1950). Empiricism, Semantics, and Ontology. Revue Internationale de Philosophie, 4(11), 20-40.en
dc.relation.referencesCarnap, R. (1961). Der logische Aufbau der Welt. Hamburg: Felix Meiner.de
dc.relation.referencesFridman, M. (2000). A parting of the ways: Carnap, Cassirer, and Heidegger. Chicago, & La Salle, Ill.: Open Court.en
dc.relation.referencesGlock, H. J. (Ed.). (2003). Strawson and Kant. Oxford: Oxford UP.en
dc.relation.referencesGlock, H.-J. (2012). Strawson’s Descriptive Metaphysics. In L. Haaparanta, & H. Koskinen (Еds.), Categories of Being: Essays on Metaphysics and Logic (pp. 391-419). Oxford: Oxford UP.en
dc.relation.referencesGlouberman, M. (1976). Doctrine and Method in the Philosophy of P. F. Strawson. Philosophy and Phenomenological Research, 36(3), 364-383. https://doi.org/10.2307/2106923en
dc.relation.referencesGrice, H. P. (1975). Logic and conversation. In P. Cole, & J. L. Morgan (Eds.), Syntax and semantics (Vol. 3; pp. 41-58). New York: Academic Press.en
dc.relation.referencesGrice, P., & Strawson, P. (1956). In Defense of a Dogma. Philosophical Review, 65(2), 141-158. https://doi.org/10.2307/2182828en
dc.relation.referencesGuyer, P. (1989). Psychology and the Transcendental Deduction. In E. Förster (Еd.), Kant’s Transcendental Deductions: Studies in Kant and German Idealism (pp. 47-68). Stanford: Stanford UP.en
dc.relation.referencesHaack, S. (1998). Between the Scylla of Scientism and the Charybdis of Apriorism. In L. E. Hahn (Ed.), The Philosophy of P. F. Strawson (pp. 49-63). Chicago, & La Salle, Ill.: Open Court.en
dc.relation.referencesHenrich, D. (1968). The Proof-structure of Kant's Transcendental Deduction. Review of Metaphysics, 22, 640-659.en
dc.relation.referencesHintikka, J. (1972). Transcendental arguments: Genuine and spurious. Noûs, 6(3), 274-281. https://doi.org/10.2307/2214775en
dc.relation.referencesImafidon, Е. (2014). Defending A Dogma: Between Grice, Strawson and Quine. International Journal of Philosophy and Theology, 2(1), 35-44.en
dc.relation.referencesKant, I. (1900 sqq.) Gesammelte Schriften: Hrsg. von der Preußischen (Deutschen) Akademie der Wissenschaften. Berlin: Reimer, & De Gruyter.de
dc.relation.referencesKaufmann, F. (1936). Methodenlehre der Sozialwissenschaften. Wien: Springer. https://doi.org/10.1007/978-3-7091-6001-5de
dc.relation.referencesKitcher, P. (1990). Kant's Transcendental Psychology. New York: Oxford UP.en
dc.relation.referencesMiller, D. E. (2014). “Freedom and Resentment” and Consequentialism: Why “Strawson’s Point” is not Strawson’s Point. Journal of Ethics & Social Philosophy, 8(2), 1-22.en
dc.relation.referencesQuine, W. V. O. (1976). Two Dogmas of Empiricism. In S. G. Harding (Ed.), Can theories be refuted? Essays on the Duhem-Quine thesis (pp. 41-64). Dordrecht, & Boston: D. Reidel.en
dc.relation.referencesSearle, J. R. (1998). Truth: A Reconsideration of Strawson's Views. In L. E. Hahn (Ed.), The Philosophy of P. F. Strawson (pp. 385-401). Chicago, & La Salle, Ill.: Open Court.en
dc.relation.referencesStern, R. (2000). Transcendental Arguments and Scepticism: Answering the Question of Justification. Oxford: Oxford UP.en
dc.relation.referencesStrawson, G. (2009). Selves: an essay in revisionary metaphysics. Oxford: Сlarendon Press. https://doi.org/10.1093/acprof:oso/9780198250067.001.0001en
dc.relation.referencesStrawson, P. (1962). Carnap's Views on Constructed Systems versus Natural Languages in Analytic Philosophy. In P. A. Schilpp (Ed.), The philosophy of Rudolf Carnap (pp. 503-518). Chicago, & La Salle, Ill.: Open Court.en
dc.relation.referencesStrawson, P. (1967). Analysis, Science and Metaphysics. In R. Rorty (Ed.), The Linguistic Turn (pp. 312-320). Chicago: University of Chicago Press.en
dc.relation.referencesStrawson, P. (1968). Bennett on Kant's Analytic. Philosophical Review, 77, 332-339. https://doi.org/10.2307/2183570en
dc.relation.referencesStrawson, P. (1985). Skepticism and Naturalism: Some Varieties. London: Methuen.en
dc.relation.referencesStrawson, P. (1990). Individuals. An Essay in Descriptive Metaphysics. London, & New York: Routledge.en
dc.relation.referencesStrawson, P. (1992). Logic, Epistemology, Ontology. In P. Strawson, Analysis and Metaphysics. An Introduction to Philosophy (pp. 51-58). Oxford UP. https://doi.org/10.1093/acprof:oso/9780198751182.003.0004en
dc.relation.referencesStrawson, P. (1995). The Bounds of Sense: An Essay on Kant’s Critique of Pure Reason. London, & New York: Routledge.en
dc.relation.referencesStrawson, P. (2000). The Problem of Realism and the A Priori. In P. Strawson, Entity and Identity and Other Essays (pp. 244-251). Oxford: Clarendon Press.en
dc.relation.referencesStrawson, P. (2003). A Bit of Intellectual Autobiography. In H.-J. Glock (Ed.), Strawson and Kant (pp. 7-14). Oxford: Oxford UP.en
dc.relation.referencesStrawson, P. (2008). Intellectual Autobiography taken from the Philosophy of P. F. Strawson. In P. Strawson, Freedom and Resentment аnd other essays (pp. xvi-xxxix). London, & New York: Routledge.en
dc.relation.referencesStrawson, P. (2011). Sensibility, Understanding, and the Doctrine of Synthesis. In P. Strawson, Philosophical Writings (pp. 158-166). New York: Oxford UP.en
dc.relation.referencesStroud, B. (2002). Transcendental Arguments. In B. Stroud, Understanding Human Knowledge: Philosophical Essays (pp. 9-25). New York: Oxford UP.en
dc.relation.referencesTse, Сh. (1998). Strawson's Metaphysical Theory of Subject and Predicate. In L. E. Hahn (Ed.), The Philosophy of P. F. Strawson (pp. 373-382). Chicago, & La Salle, Ill.: Open Court.en
dc.identifier.doihttps://doi.org/10.22240/sent34.01.025


Файли в цьому документі

Thumbnail

Даний документ включений в наступну(і) колекцію(ї)

Показати скорочену інформацію