Вчення про нескінченність у могилянських філософських курсах (XVII–XVIII ст.): до постановки проблеми
Анотації
У статті аналізується тлумачення нескінченності у філософських курсах, викладених у Києво-Могилянській академії XVII-XVIIІ ст. Було проаналізовано розділ про нескінченність у 12 могилянських курсах від 1645 (курс Інокентія Ґізеля) до 1751 (курс Ґеорґія Кониського). Вивчено, як ці професори визначали нескінченність та на які види її поділяли. Найбільше уваги у статті приділено питанню про поділ нескінченності на категорематичну (актуальну) та синкатегорематичну (потенційну). Загалом могилянці, як і інші схоластичні філософи, погоджуються, що актуальна нескінченність існує тільки у Бозі, а потенційна представлена у світі. Проте вони ставлять інше набагато дискусійніше питання: чи Бог, який всемогутній, може створити категорематичну нескінченність у світі. У розв’язанні цього питання могилянці поділяються на кілька таборів. Деякі професори (Інокентій Ґізель, Стефан Яворський, Інокентій Поповський, Сильвестр Піновський, Платон Малиновський) дають ствердну відповідь на це питання, проте інші (Йосиф Волчанський, Іларіон Левицький, Амвросій Дубневич, Сильвестр Кулябка) вважають, що актуальна нескінченність у створеному світі принципово неможлива, тому Бог її не може створити. При цьому деякі викладачі Києво-Могилянської академії (Теофан Прокопович та Ґеорґій Кониський) займають скептичну позицію, вважаючи, що людський розум не здатний відповісти на це питання. У статті аналізується, які аргументи висуває кожен з таборів та висувається припущення щодо підстав, чому конкретні професори прийняли відповідну позицію. The article analyses the explication of the infinity in the philosophical courses taught at Kyiv-Mohyla Academy at the 17th and 18th centuries. It examines 12 philosophical courses – since 1645 (the course by Inokentii Gizel) until 1751 (the course by Georgii Konyskyi). It shows how the infinity was defined and in which kinds it was divided in different courses. In general, all the professors, as well as other scholastic philosophers, agree that categorematic infinity exists only in God, but syncategorematic is present in the created world. Regarding the question whether God, being omnipotent, can create a categorematic infinity in the world, the Mogilyans are divided into several camps: (1) Inokentii Gizel, Stefan Yavorskyi, Inokentii Popovskyi, Sylvestr Pinovskyi, Platon Malynovskyi gave a positive answer to the question; (2) Yosyf Volchanskyi, Ilarion Levytskyi, Amvrosii Dubnevych, Sylvestr Kulabka believed that this kind of infinity is in principle impossible, hence God cannot create it; (3) Teofan Prokopovych and Georgii Konyskyi took a sceptical stand and consider that the human mind as such could not solve this problem. The article analyses which arguments were offered by each camp, and gives suggestions what influenced the position of certain Mohylian professors. Most probably, Mohylian philosophers who supported the possibility of actual infinity in the created world were influenced by nominalistically oriented Jesuit philosophers, like Pedro Hurtando de Mendoza and Rodrigo Arriaga. The other Mohylians backed a more traditional idea, supported by Thomas Aquinas, that only one actual infinity can exist and it is God.
URI:
http://ir.lib.vntu.edu.ua//handle/123456789/25726