Показати скорочену інформацію

dc.contributor.authorСимчич, M.uk
dc.contributor.authorSymchych, M.en
dc.date.accessioned2019-06-13T10:30:23Z
dc.date.available2019-06-13T10:30:23Z
dc.date.issued2018
dc.identifier.citationСимчич M. Вчення про нескінченність у могилянських філософських курсах (XVII–XVIII ст.): до постановки проблеми [Текст] / М. Симчич // Sententiae. – 2018. – № 2. – С. 6-19.uk
dc.identifier.issn2075-6461
dc.identifier.issn2308-8915
dc.identifier.urihttp://ir.lib.vntu.edu.ua//handle/123456789/25726
dc.description.abstractУ статті аналізується тлумачення нескінченності у філософських курсах, викладених у Києво-Могилянській академії XVII-XVIIІ ст. Було проаналізовано розділ про нескінченність у 12 могилянських курсах від 1645 (курс Інокентія Ґізеля) до 1751 (курс Ґеорґія Кониського). Вивчено, як ці професори визначали нескінченність та на які види її поділяли. Найбільше уваги у статті приділено питанню про поділ нескінченності на категорематичну (актуальну) та синкатегорематичну (потенційну). Загалом могилянці, як і інші схоластичні філософи, погоджуються, що актуальна нескінченність існує тільки у Бозі, а потенційна представлена у світі. Проте вони ставлять інше набагато дискусійніше питання: чи Бог, який всемогутній, може створити категорематичну нескінченність у світі. У розв’язанні цього питання могилянці поділяються на кілька таборів. Деякі професори (Інокентій Ґізель, Стефан Яворський, Інокентій Поповський, Сильвестр Піновський, Платон Малиновський) дають ствердну відповідь на це питання, проте інші (Йосиф Волчанський, Іларіон Левицький, Амвросій Дубневич, Сильвестр Кулябка) вважають, що актуальна нескінченність у створеному світі принципово неможлива, тому Бог її не може створити. При цьому деякі викладачі Києво-Могилянської академії (Теофан Прокопович та Ґеорґій Кониський) займають скептичну позицію, вважаючи, що людський розум не здатний відповісти на це питання. У статті аналізується, які аргументи висуває кожен з таборів та висувається припущення щодо підстав, чому конкретні професори прийняли відповідну позицію.uk
dc.description.abstractThe article analyses the explication of the infinity in the philosophical courses taught at Kyiv-Mohyla Academy at the 17th and 18th centuries. It examines 12 philosophical courses – since 1645 (the course by Inokentii Gizel) until 1751 (the course by Georgii Konyskyi). It shows how the infinity was defined and in which kinds it was divided in different courses. In general, all the professors, as well as other scholastic philosophers, agree that categorematic infinity exists only in God, but syncategorematic is present in the created world. Regarding the question whether God, being omnipotent, can create a categorematic infinity in the world, the Mogilyans are divided into several camps: (1) Inokentii Gizel, Stefan Yavorskyi, Inokentii Popovskyi, Sylvestr Pinovskyi, Platon Malynovskyi gave a positive answer to the question; (2) Yosyf Volchanskyi, Ilarion Levytskyi, Amvrosii Dubnevych, Sylvestr Kulabka believed that this kind of infinity is in principle impossible, hence God cannot create it; (3) Teofan Prokopovych and Georgii Konyskyi took a sceptical stand and consider that the human mind as such could not solve this problem. The article analyses which arguments were offered by each camp, and gives suggestions what influenced the position of certain Mohylian professors. Most probably, Mohylian philosophers who supported the possibility of actual infinity in the created world were influenced by nominalistically oriented Jesuit philosophers, like Pedro Hurtando de Mendoza and Rodrigo Arriaga. The other Mohylians backed a more traditional idea, supported by Thomas Aquinas, that only one actual infinity can exist and it is God.en
dc.language.isouk_UAuk_UA
dc.publisherВНТУuk
dc.relation.ispartofSententiae. № 2 : 6-19.en
dc.relation.urihttps://sententiae.vntu.edu.ua/index.php/sententiae/article/view/407
dc.subjectнескінченністьuk
dc.subjectКиєво-Могилянська академіяuk
dc.subjectсхоластикаuk
dc.subjectактуальна і потенційна нескінченністьuk
dc.subjectПедро Уртадо де Мендосаuk
dc.subjectРодріґо де Арріяґаuk
dc.subjectТома Аквінськийuk
dc.subjectinfinityen
dc.subjectKyiv-Mohyla Academyen
dc.subjectscholasticismen
dc.subjectactual and potential infinityen
dc.subjectPedro Hurtado de Mendozaen
dc.subjectRodrigo de Arriagaen
dc.subjectThomas Aquinasen
dc.titleВчення про нескінченність у могилянських філософських курсах (XVII–XVIII ст.): до постановки проблемиuk
dc.title.alternativeThe Problem of Infinity in Kyiv-Mohylian Philosophical Courses (the 17th– 18th centuries): A Preliminary Studyen
dc.typeArticle
dc.relation.referencesВолчанський, Йосиф (1715-17). Philosophia tripartita doctrinam Aristotelis de rebus dialecticis, physicis compraehendens… [Філософський курс]. Інститут рукопису (ф. 301, од. зб. П44). Національна бібліотека України ім. В.І. Вернадського (далі – НБУВ), Київ.uk
dc.relation.referencesҐізель, Інокентій (1645-47). Opus totius philosophiae. [Філософський курс]. Інститут рукопису (ф. 303, од. зб. 128). НБУВ, Київ.uk
dc.relation.referencesДубневич, Амвросій (1727-29), Philosophia perypatetica…, [Філософський курс] Інститут рукопису (ф. 307, од. зб. 452). НБУВ, Київ.uk
dc.relation.referencesКониський, Ґеорґій (1747-49). Philosophia peripatetica juxta numerum quatuor facultatum quadirpartita. [Філософський курс]. Отдел рукописей (ф. 152, ед.хр. 130,). Российская государственная библиотека, Москва.uk
dc.relation.referencesКониський, Ґеорґій (1749-51). Philosophia juxta numerum quatuor facultatum… [Філософський курс]. Інститут рукопису (ф. 301, од. зб. П51). НБУВ, Київ.uk
dc.relation.referencesКулябка, Сильвестр (1737-39). Cursus philosophicus ingenui sapientiae amatoribus… [Філософський курс]. Інститут рукопису (ф. 301, од. зб. 50, арк. 1-820v). НБУВ, Київuk
dc.relation.referencesЛевицький, Іларіон (1719-21). Appia trita seu аtrium scientiae philosophicae… – [Філософський курс]. Інститут рукопису (ф. 301, од. зб. П45). НБУВ, Київ.uk
dc.relation.referencesМалиновський, Платон (1721-23). Olympia philosophica ad cursum biennalem… [Філософський курс]. Інститут рукопису (ф. 305, од. зб. 166). НБУВ, Київ.uk
dc.relation.referencesПіновський, Сильвестр (1713-15). Disputationes philosophiae in Collegio Kievomohilaeano Roxolano… [Філософський курс]. Інститут рукопису (ф. 307, од. зб. 446). НБУВ, Київ.uk
dc.relation.referencesПоповський, Інокентій (1699-1702). Universa philosophia comentariis scholasticis illustrata… [Філософський курс]. Інститут рукопису (ф. 312, од. зб. 622). НБУВ, Київ.uk
dc.relation.referencesПрокопович, Теофан (1707-09). Philosophia peripatetica juxta numerum quatuor facultatum quadripertita… [Філософський курс]. Інститут рукопису (ф. 301, од. зб. П43). НБУВ, Київ.uk
dc.relation.referencesЯворський, Стефан (1691-93). Agonium philosophicum in arena gymnadis… [Філософський курс]. Інститут рукопису (ф. 8, од. зб. 60). НБУВ, Київ.uk
dc.relation.referencesGengell, J. (1688-89) Philosophia naturalis seu physica disputationibus illustrata Anno 1688 die 7 Februarii inchoata Leopoli sub Reverendo Patre Georgio Gengell [Філософський курс] – Інститут рукопису (ф. 306, од.зб. 91). НБУВ, Київ.en
dc.identifier.doihttps://doi.org/10.22240/sent37.02.006


Файли в цьому документі

Thumbnail

Даний документ включений в наступну(і) колекцію(ї)

Показати скорочену інформацію