Показати скорочену інформацію

dc.contributor.authorДовга, Л.uk
dc.date.accessioned2019-06-13T12:24:26Z
dc.date.available2019-06-13T12:24:26Z
dc.date.issued2016
dc.identifier.citationДовга Л. Поняттєвий апарат у дискурсі українських церковних інтелектуалів XVII ст.: до постановки проблеми [Текст] / Л. Довга // Sententiae. – 2016. – № 1. – С. 132-143.uk
dc.identifier.issn2075-6461
dc.identifier.issn2308-8915
dc.identifier.urihttp://ir.lib.vntu.edu.ua//handle/123456789/25764
dc.description.abstractСтаття присвячена необхідності відтворення тих смислів, що надавалися в XVII-XVIII ст. уживаним і сьогодні словам/поняттям/термінам. Автор доводить, що тотожність давнього смислового наповнення окремих лексем нинішньому є ілюзорною. Тому дослідники, що працюють зі старими текстами, часто наповнюють їх невластивими смислами. В такий спосіб культура XVII-XVIII ст. невиправдано модернізується, а подеколи й викривляється. Згідно з гіпотезою автора, аналіз того, як у XVII-XVIII ст. певні абстрактні поняття співвідносилися в мовленні українських інтелектуалів з усталеними лексемами, що лише набували термінологічного характеру, дозволить простежити формування елементів філософського мислення в ранньомодерній книжній культурі України. Адже здатність відчувати нюанси філософських чи богословських понять сигналізує про (1) певні навички «філософування»; (2) свідому рецепцію «чужих» надбань з іноконфесійних, а також іншомовних текстів; (3) розуміння тонких смислових модуляцій тексту. Отже, можна обґрунтовано припустити, що чітке розмежування смислів одних і тих самих слів залежно від рівня слововжитку (буденного чи «високого», богословсько-філософського) є тим маркером, що вказує на початок свідомого філософування. Для прикладу розглядаються поняття «добро» і «благо», уживання яких на початку XVII ст. зазвичай є синонімічним і вказує лише на різний мовний узус (староукраїнська чи церковнослов’янська мова). Натомість наприкінці цього ж століття за «добром» поступово закріплюється опис моральних чеснот і земних приваб, а за «благом» – небесних (метафізичних) дарів і очікувань блаженства «майбутнього віку».uk
dc.description.abstractThe article claims the necessity of reflection on those meanings which were given in the 17-18th centuries to the words/concepts/terms used nowadays. The author confirms that the identity of the old semantic content comparing to some interpretations seems illusory. Therefore, researchers working with the old texts often fill them with non-core meanings. Thus the culture of 17-18th centuries can be unjustifiably upgraded and even distorted. According to the author’s hypothesis, the analysis devoted to the correlation of some abstract concepts with already established lexemes among the Ukrainian intellectuals who only started acquiring its terminological nature, will facilitate future investigation of philosophical elements of thinking in Early Modern Ukrainian culture. Indeed, their ability to feel the nuances of philosophical and theological notions signifies (1) certain skills of “philosophizing”; (2) conscious reception of “another” multi-confessional and foreign sources; (3) understanding the subtle semantic text modulations. Finally, we can reasonably assume that clear distinction of meanings concerning same words depending on the level of word consumption (ordinary or “high” theological-philosophical) is the marker that indicates the beginning of conscious philosophizing. As an example, the concepts of “good” (dobro) and “boon” (blago), in the early 17th century are usually synonymous and refer solely to different language usage (respectively, ancient Ukrainian and Church Slavonic). However, by the end of the century the “good” is gradually established as the reference to moral virtues and material attractiveness, and the “boon” as the reference to heavenly (metaphysical) gifts and expectations of the bliss of “future age”.en
dc.language.isouk_UAuk_UA
dc.publisherВНТУuk
dc.relation.ispartofSententiae. № 1 : 132-143.en
dc.relation.urihttps://sententiae.vntu.edu.ua/index.php/sententiae/article/view/280
dc.subjectthe gooden
dc.subjectlexemeen
dc.subjectconcepten
dc.subjecttexten
dc.subjectEarly Modern Ukrainian cultureen
dc.subjectUkrainian philosophyen
dc.subjectблагоuk
dc.subjectдоброuk
dc.subjectлексемаuk
dc.subjectпоняттяuk
dc.subjectсмислuk
dc.subjectтекстuk
dc.subjectранньомодерна українська культураuk
dc.subjectукраїнська філософіяuk
dc.titleПоняттєвий апарат у дискурсі українських церковних інтелектуалів XVII ст.: до постановки проблемиuk
dc.title.alternativeThe conceptual Apparatus in the Discourse of Ukrainian church Intellectuals of the 17th century: towards the Problem Statementen
dc.typeArticle
dc.relation.referencesApresyan, R. (2007-2010). Good. In V. Stepin (Ed.), New Encyclopedia of Philosophy in 4 vol. [In Russian]. Retrieved 11 September, 2015, from IPhRAS website: http://iph.ras.ru/elib/0993.html
dc.relation.referencesBagro, S. (2013). The idea of Cossack homeland in modern historiography. NaUKMA Scientific Proceedings: Historical Sciences, 143, 48-55.
dc.relation.referencesBagro, S. (2015). Imagining Cossack homeland: territorial dimension of concept (second half of 17th - beginning of 18th century). [In Ukrainian]. In NaUKMA Scientific Proceedings: Historical Sciences, 169, 4-9.
dc.relation.referencesBerynda, P. (1627). Lexicon slovenoroskyy i imen tolkovanie. [In Ukrainian]. Kyiv: Kiev Pechersk Lavra.
dc.relation.referencesBerynda, P. (2003, February 25). Lexicon slovenoroskyy. [In Ukrainian]. Retrieved October 12, 2015, from Izbornyk website: http://litopys.org.ua/berlex/be.htm
dc.relation.referencesBondarevskaya, І. (2005). Aesthetic paradox of Ukrainian culture in the 17th century. [In Ukrainian]. Kyiv: Parapan.
dc.relation.referencesBusel, V. (Ed.). (2009). Great Dictionary of Modern Ukrainian. [In Ukrainian]. Kyiv, & Іrpin: Perun.
dc.relation.referencesCassin, B., & Sigov, K. (Eds.). (2009-2013). Dictionary of Untranslatables: A Philosophical Lexicon (Vol. 1-3). [In Ukrainian]. Kyiv: Spirit and Letter.
dc.relation.referencesChuba, H. (2011). Ukrainian handwritten «Uchytel’ni Evanhelia». Research. Catalogue. The descriptions. [In Ukrainian]. Кyiv, & Lviv: Svichado.
dc.relation.referencesChyzhevsky, D. (2005). On the characterology of Slavs. Ukrainians. [In Ukrainian]. In D. Chyzhevsky, Philosophical works in 4 vol. (Vol. 2, pp. 36-42). Kyiv: Smoloskyp.
dc.relation.referencesCoret, E. (1998). Grundriss der Metaphysik. [In Russian]. Kyiv: Tandem.
dc.relation.referencesBilodid, I. (Ed.). (1970-1980). Dictionary of Ukrainian language in 11 volumes. [In Ukrainian]. Retrieved 14 September, 2015, from SUM website: http://sum.in.ua/
dc.relation.referencesDovga, L. (2012). The value system in the Ukrainian culture of the second half of the XVII century (on the basis of theoretical heritage of Inokentii Gizel). [In Ukrainian]. Kyiv, & Lviv: Svicha-do.
dc.relation.referencesDydyk-Meush, A., Slobodzyanyk, E. (2015). Ukrainian landscapes XVI-XVIII centuries. Word Text Dictionary. [In Ukrainian] Lviv: I. Krypyakevych Institute of Ukrainian Studies, NASU.
dc.relation.referencesGorsky, V. (1996a). The philosophy in the context of the history of Ukrainian culture. In V. Shynkaruk (Ed.), The phenomenon of Ukrainian culture: methodological principles of interpretation (pp. 192-217). [In Ukrainian]. Kyiv: Institute of Philosophy, NASU.
dc.relation.referencesGorsky, V. (1996b). How is history of Ukrainian philosophy possible in the context of world culture. [In Ukrainian]. Dialogue of cultures. Ukraine in the global context: collection of papers, 2, 44-51.
dc.relation.referencesGorsky, V. (1999). Kyiv-Mohyla Academy in the history of Ukrainian philosophy. [In Ukrainian]. NaUKMA Scientific Proceedings, 9(1), 67-76.
dc.relation.referencesGritsanov, А. (Ed.). (2001). The World Encyclopedia. Philosophy. [In Russian]. Moscow: АSТ.
dc.relation.referencesHrynchyshyn, D., & Polyuha, L. (Eds.). (1994). Ukrainian Dictionary 17th - first half 18th (Vol. 2). [In Ukrainian]. Lviv: I. Krypyakevych Institute of Ukrainian Studies, NASU.
dc.relation.referencesHrynchyshyn, D., Jedlinska, U., Polyuha, L., & Chikalo, М. (Eds.). (2000). Ukrainian Dictionary 16th - first half 17th (Vol. 8). [In Ukrainian]. Lviv: I. Krypyakevych Institute of Ukrainian Studies, NASU.
dc.relation.referencesIvin, A., & Nikiforov, A. (2010-2011). Dictionary of Logics. [In Russian]. Retrieved 8 September, 2015, from Slovaronline website: http://logic.slovaronline.com/
dc.relation.referencesKhoma, О., & Chukhray, E. (2013). Servais Pinckaers’ Moral Theology and the question about the meaning of life of a modern person. [In Ukrainian]. In S.-Th. Pinckaers, The Sources of Christian Ethics (pp. 441-448). Kyiv: Spirit and Letter.
dc.relation.referencesKohut, Z. (2004). Roots of Identity: Studies on Early Modern and Modern Ukraine. [In Ukrainian]. Kyiv: Krytyka.
dc.relation.referencesKorzo, М. (1999). Image of the Person in 17th Century Sermons. [In Russian]. Moscow: Institute of Philosophy Press.
dc.relation.referencesKrymsky, S. (1996). Archetypes of Ukrainian culture. In V. Shynkaruk (Ed.), The phenomenon of Ukrainian culture: methodological principles of interpretation (pp. 91-112). [In Ukrainian]. Kyiv: Institute of Philosophy, NASU.
dc.relation.referencesThe remedy on sleepy human thinking (Likarstvo na ospalyy umysl cholovichyy)… [In Ukrainian]. (1607). Ostrog.
dc.relation.referencesLisovy, V. (1997). Culture, ideology, politics. Collection of essays. [In Ukrainian]. Kyiv: O. Teliha Publishing house.
dc.relation.referencesNitchyk, V. (1997). Petro Mohyla in the spiritual history of Ukraine. [In Ukrainian]. Kyiv: UCDK.
dc.relation.referencesNitchyk, V. (2001). Kyiv-Mohyla Academy and the German culture. [In Ukrainian]. Kyiv: UCDK.
dc.relation.referencesPeretz, V. (1926). The Question of “Uchytelni Evagelia” of 16th – 18th cent. [In Russian]. Collection of the department of Russian language and literature of the Academy of Sciences of the USSR, 101(2), 9-14.
dc.relation.referencesPinckaers, S.-Th. (2013). The Sources of Christian Ethics. [In Ukrainian]. Kyiv: Spirit and Letter.
dc.relation.referencesPlokhy, S. (2005). The Cossaks and Religion in Early Modern Ukraine. [In Ukrainian]. Kyiv: Кrytyka.
dc.relation.referencesPlokhy, S. (2006). The Origins of the Slavic Nations: Premodern Identities in Russia, Ukraine, and Belarus. Cambridge: Cambridge UP. https://doi.org/10.1017/CBO9780511496837
dc.relation.referencesPylypiuk, N., Ilnytzkyj, O., & Kozakov, S. (2008). Online Concordance to the Complete Works of Hryhorii Skovoroda. Retreived 16 September, 2015, from Skovoroda online concordance website: http://www.artsrn.ualberta.ca/skovoroda/
dc.relation.referencesSakal, Y. (2011). Uchytel’ni Evanhelia of “the type of Zabludiv”: composition and structure. [In Ukrainian]. (Master's thesis). Kyiv: NaUKMA.
dc.relation.referencesShokhin, V. (2007-2010). Good. In V. Stepin (Ed.), New Encyclopedia of Philosophy. In 4 volumes. [In Russian]. Retrieved 15 September, 2015, from IPhRAS website: http://iph.ras.ru/elib/0419.html
dc.relation.referencesShokhin, V. (2014) Agatology. Modernity and the classics. [In Russian]. Мoskov: Kanon+
dc.relation.referencesStratii, I. (2000). The philosophy at Kyiv Mohyla Academy. In V. Gorskiy (Ed.), Kyiv in the history of philosophy of Ukraine. (pp. 73-129). [In Ukrainian]. Kyiv: KM Academia, & Pulsary.
dc.relation.referencesStratii, I. (2003). Philosophy of Kyiv-Mohyla Academy. [In Ukrainian]. In V. Smoliy & other. (Eds.), The history of Ukrainian culture in 5 volumes (Vol. 3, pp 575-610). Kyiv: Naukova dumka.
dc.relation.referencesStratii, I. (2010). Philosophy in Kyiv-Mohyla Academy: What was it and How to achieve a correct view of it? [In Ukrainian]. Kiev Academy, 8, 139-150.
dc.relation.referencesSymchych, M. (2012). “Ukrainian philosophy”: historical and philosophical canon or research project? [In Ukrainian]. Humanitarni studii, 12, 87-91.
dc.relation.referencesSysyn, F. (2006). Fatherland in Early Eighteenth-Century Ukrainian Political Culture. [In Ukrainian]. Ukraina Moderna, 10, 7-18.
dc.relation.referencesTairova-Yakovleva, T. (2013). Ivan Mazepa and the Russian Empire. The history of “treason”. [In Ukrainian]. Kyiv: Klio.
dc.relation.referencesVorgrimler, H. (2005). Nowy Leksykon Teologiczny. Warszawa: VERBINUM.
dc.relation.referencesYakovenko, N. (2009). Choice of Name versus Choice of Path: The Names of Ukrainian Territories from the Late Sixteenth to the Late Seventeenth Century. [In Ukrainian]. In О. Betliy, & К. Dysa (Eds.), Intercultural Dialogue: Т. 1: Identity (pp. 57-95). Kyiv: Spirit and Letter.
dc.relation.referencesYakovenko, N. (2012). “The owners of the fatherland”: the idea of Cossack and Church elite of Hetman of nature and responsibilities of government representation (before the 18th). [In Ukrainian]. In N. Yakovenko, Mirrors of Identity. Studies in the History of Concepts and Ideas in Ukraine (16th through the Early 18th Century) (pp. 397-426). Kyiv: Laurus.
dc.relation.referencesYaremenko, M. (2012). For “the Honor of the House”, for “Benefit of the Fatherland” and “at the State Service” (the Cossak`s Nobility for schooling in the Eighteenth Century). [In Ukrainian]. In M. Drozdowski, W. Walczak, & K. Wiszowata-Walczak (Eds.), Od Kijowa do Rzymu. Z dziejów stosunków Rzeczypospolitej ze Stolicą Apostolską i Ukrainą. W 35 lecie pracy naukowej Teresie Chynczewskiej-Hennel, Uczniowie, Przyjaciele i Koledzy (pp. 369-388). Białystok: IBNDKE.
dc.relation.referencesYartseva, V. (Ed.). (1990). Linguistic Encyclopedic Dictionary. [In Russian]. Моscow: Sovetskaya Encyclopedia.
dc.relation.referencesYosypenko, S. (2008). Towards the origin of Ukrainian modernity. The Ukrainian early modern spiritual culture in the European context. [In Ukrainian]. Kyiv: UCDK.
dc.relation.referencesZapasko, Y., Isayevych, Y. (1981). Monuments of book art: catalog of early printed books published in Ukraine: Book. 1, (1574-1700). [In Ukrainian]. Lviv: Vyshča shkola.
dc.relation.referencesZema, W. (1997). Semiotics “simplicity” in the works of John Vyshensky. [In Ukrainian]. Genesis, 1(5), 183-187.
dc.identifier.doihttps://doi.org/10.22240/sent34.01.132


Файли в цьому документі

Thumbnail

Даний документ включений в наступну(і) колекцію(ї)

Показати скорочену інформацію