Показати скорочену інформацію

dc.contributor.authorЯкубович, М.uk
dc.contributor.authorYakubovych, M.en
dc.date.accessioned2020-09-24T09:27:06Z
dc.date.available2020-09-24T09:27:06Z
dc.date.issued2019
dc.identifier.citationЯкубович М. Авіценна й авіценізм у мусульманській філософській думці на українських землях: посткласичний період (XVII – XVIII ст.) [Текст] / М. Якубович // Sententiae. – 2019. – № 1. – С. 27-40.uk
dc.identifier.issn2075-6461
dc.identifier.issn2308-8915
dc.identifier.urihttp://ir.lib.vntu.edu.ua//handle/123456789/30548
dc.description.abstractСтаття присвячена розвитку авіценізму на українських землях, а саме в творчості мусульманських мислителів, які походили з Півдня України в період раннього модерну. Враховуючи важливість спадщини Ібн Сіни (Авіценни) для мусульманської філософської й терологічної думки, виникає питання про ті галузі знання, які стали спільними для обох підходів. Оскільки саме такою була онтологія Ібн Сіни, зокрема ідея відповідної градації буття («необхідне – можливе – неможливе»), а також осмислення самого існування як предикату, як теологічна, так і філософська традиція розвивалася саме в тому руслі, який був заданий ранніми коментаторами Ібн Сіни. Проведено дослідження спадщини трьох мусульманських мислителів, що походили з України (Абу ль-Бака’ аль-Кафауві, Мухаммад аль-Кафауві, Мухаммад аль-Аккірмані), простежено рецепцію не лише «теологічного авіценізму», а й безпосередньо праць ібн Сіни. Якщо в початковий період (і це характерно для спадщини Абу ль-Бака’ аль-Кафауві) авіценізм розглядався більш описово, то мислетелі XVIII століття (Мухаммад аль-Кафауві) уже докладали значних зусиль для вирішення відповідних проблем, які залишав по собі «класичний авіценізм» (проблема божественного знання нескінченості та ін.). На основі відповідних рукописів, частина з яких уперше вводиться в науковий обіг, обґрунтовується ідея про те, що осмислення авіценізму вихідцями з «ісламської частини» України загалом було включено у близькосхідний філософський процес тих часів, хоча існували й свої особливі риси.uk
dc.description.abstractThe article is dedicated to the development of Avicennism in the Ukrainian lands, first of all, in the works of Muslim thinkers who came from the South of Ukraine during the early Modern Era. Giving the importance of the legacy of Ibn Sina (Avicenna) for the Muslim philosophical and theological thought, the question arises of those areas of knowledge that have become common to both approaches. Since ontology of Ibn Sina is meant, in particular the idea of a corresponding gradation of being ("necessary – possible – Impossible"), as well as understanding the very existence as a predicate, both theological and philosophical tradition developed in the direction that was prescribed by the early avicennian commentators. On the basis of the study of the heritage of the Muslim scholars coming from Ukraine (Abu al-Baqa’ al-Kafawi, Muhammad al-Kafawi, Muhammad al-Aqkirmani), the reception of not only "theological avicennicism", but also the works of ibn Sina was adressed. If the initial period (and this is characteristic of the Abu al-Baqa al-Kafawi’s works), Avicennism was considered more descriptively, while the thinkers of the 18th century (Muhammad al-Kafawi and Muhammad al-Aqkirmani) have already made significant efforts to address the corresponding problems that left in “classic Avicennicism" (problem of divine knowledge of infinity, etc.). Based on the relevant manuscripts, some of which are first introduced into scientific circulation, the study makes the following conclusion: the understanding of Avicenism coming from the "Muslim part" of Ukraine as a whole was generall related to the developments in the the Middle Eastern philosophical process of those times. Nevertheless, some local features of the tradition were traced as well.en
dc.language.isouk_UAuk_UA
dc.publisherВНТУuk
dc.relation.ispartofSententiae. № 1 : 27-40.en
dc.relation.urihttps://sententiae.vntu.edu.ua/index.php/sententiae/article/view/432
dc.titleАвіценна й авіценізм у мусульманській філософській думці на українських землях: посткласичний період (XVII – XVIII ст.)uk
dc.title.alternativeAvicenna and Avicennism in the Muslim Philosophical Thought on Ukrainian lands: Post-Classical Perioden
dc.typeArticle
dc.relation.referencesАль-Аккірмані, Мухаммад. (б. д.). ’Ікд аль-Ля’алі фі Байан ан ’Ільма-гу Та’аля бі-гайрі му-танагі. [Рукопис]. King Saud University Library. No. 2301. Ер-Ріяд, Саудівська Аравія.uk
dc.relation.referencesАль-’Аш’арі, Абу ль-Хасан. (1950). Макалят аль-ісляміїн уа іхтіляф аль-мусаллін. Аль-Ка-гіра: Мактаба ан-Нагда аль-Місріййя.uk
dc.relation.referencesАль-Ісфагані, Шамс ад-Дін. (б. д.). Шарх ат-Таджрід. [Рукопис]. King Saud University Li-brary. No. 2217. Ер-Ріяд, Саудівська Аравія.uk
dc.relation.referencesАль-Катібі, Наджм ад-Дін. (2006). Хікмату ль-’Айн. Каїр: Аль-Мактаба аль-Азгарійя.uk
dc.relation.referencesАль-Кафауві, Абу ль-Бака’. (1998). Куллійят. Бейрут: Муассаса ар-Рісала.uk
dc.relation.referencesАль-Кафауві, Махмуд. (б. д.). Ката’іб А’лам аль-Ахйар. [Рукопис]. Süleymaniye Kütüphanesi. Fe 1381. Стамбул, Туреччина.uk
dc.relation.referencesАль-Кафауві, Мухаммад (=a). (б. д.). Рісала фі Ісбат аль-Ваджіб. [Рукопис]. Princeton Uni-versity Library. Robert Garrett Collection. ELS 3409. Прінстон, США.uk
dc.relation.referencesАль-Кафауві, Мухаммад (=b). (б. д.). Хашійя ‘аля ісбат аль-ваджіб. Princeton University Li-brary. Robert Garrett Collection. No. 5330Y. Прінстон, США.uk
dc.relation.referencesАль-Кафауві, Мухаммад. (1867). Хашійя ‘аля л-Ларі. [Рукопис]. Стамбул: Матбаа Султана.uk
dc.relation.referencesАль-Хаббазі. (б. д.). Рісала фі ’ільм аль-калям. [Рукопис]. Мактаба Малік Абд аль-Азіз аль-Амма. Mss. 1343. Ер-Ріяд, Саудівська Аравія.uk
dc.relation.referencesІбн Сіна. (1982). Кітаб ан-Наджа. Бейрут: Дар аль-Афак аль-Джадіда.uk
dc.relation.referencesІбн Сіна. (1961). Аль-Ішарат уа т-Танбігат. Каїр: Дар аль-Ма’ріфа.uk
dc.relation.referencesІбн Хальдун. (2004). Мукаддіма. Бейрут: Дар аль-Фікр.uk
dc.relation.referencesАд-Даввані (2011). Рісала фі ісбат аль-ваджіб. Амман: Дар ан-Нур.uk
dc.relation.referencesСа’да Р. (1990). Мушкіля ас-Сараа байна ль-Фальсафа уа д-Дін. Бейрут: Дар аль-Фікр аль-Лубнані.uk
dc.relation.referencesЯкубович М. (2016). Філософська думка Кримського ханства. Київ: Комора.uk
dc.relation.referencesAydin, Omer. (2005). Kalam between Tradition and Change: The Emphasis on Understanding of Classical Islamic Theology in Relation to Western Intellectual Effects, In S. Gündüz, & C. S. Yaran (Eds.), Change and essence: dialectical relations between change and continuity in the Turkish intellectual tradition (pp. 103-121). Washington: The Council for Research in Values and Philosophy.en
dc.relation.referencesFakhri, Majid. (1957). The Classical Islamic Arguments for the Existence of God, The Muslim world, 1957, 47, 133-145. https://doi.org/10.1111/j.1478-1913.1957.tb02956.xen
dc.relation.referencesLizzini O. (2005). Utility and Gratuitousness of Metaphysics: Avicenna, Quaestio, (5), 307-344. https://doi.org/10.1484/J.QUAESTIO.2.301835en
dc.relation.referencesWisnowsky R. (2004). One Aspect of the Avicennian Turn in Sunni Theology, Arabic Sciences and Philosophy, 14(1), 65-100. https://doi.org/10.1017/S0957423904000013en
dc.relation.referencesYakubovych M. (2016). Philosophical Thought of the Crimean Khanate. Kyiv: Komora.en
dc.identifier.doihttps://doi.org/10.22240/sent38.01.027


Файли в цьому документі

Thumbnail

Даний документ включений в наступну(і) колекцію(ї)

Показати скорочену інформацію