Показати скорочену інформацію

dc.contributor.authorЩербина, О.uk
dc.contributor.authorЩербина, Н.uk
dc.contributor.authorShcherbyna, O.en
dc.contributor.authorShcherbyna, N.en
dc.date.accessioned2020-10-01T07:26:36Z
dc.date.available2020-10-01T07:26:36Z
dc.date.issued2019
dc.identifier.citationДжон Лок про мовчання як аргумент і прояв поваги в аргументації [Текст] / О. Щербина, Н. Щербина // Sententiae. – 2019. – № 2. – С. 6-18.uk
dc.identifier.issn2075-6461
dc.identifier.issn2308-8915
dc.identifier.urihttp://ir.lib.vntu.edu.ua//handle/123456789/30661
dc.description.abstractУ статті, звертаючись до методу раціональної реконструкції, описаного Ричардом Рорті, було проведено аналіз деяких праць Дж. Лока з метою виявлення нових перспектив у сфері локознавчих досліджень. Як результат, продемонстровано наявність мовчання як аргументу і прояву поваги у дослідженнях Локом царин пізнання, політичної філософії та філософії освіти, що є недостатньо висвітленим у сучасній локознавчій традиції. Авторами статті репрезентовано позицію, відповідно до якої Лок, хоча і не досліджує безпосередньо мовчання як аргумент, проте описує аргумент ad ignorantiam, формулювання якого у праці «Проба про людське розуміння» та розуміння ним мовчазної згоди у праці «Два трактати про врядування», пов'язані з мовчанням як аргументом та проявом поваги. Обґрунтовано, що мовчання як аргумент присутнє у всіх чотирьох аргументах (argumentum ad verecundiam, argumentum ad ignorantiam, argumentum ad hominem, argumentum ad judicium), описаних Локом. Крім того, аргумент ad ignorantiam можна розглядати одночасно як аргумент від мовчання (ex silentio argument) та різновид аргументу до мовчання. Розглянуті аргументи можуть виступати як аргумент до мовчання для пропонента і/або третьої сторони, тобто будь- кого, хто не є безпосереднім учасником суперечки. Ґрунтуючись на поясненні Локом характерної риси мовчазної згоди, тобто відсутності висловленої згоди/незгоди, продемонстровано можливість виокремлення опосередкованого зв'язку мовчазної згоди та аргументу ad ignorantiam, оскільки і мовчазна згода, і аргумент ad ignorantiam у Лока спираються на відсутність висловлених заяв щодо згоди або незгоди з боку опонента. Встановлено, що описані Локом думки про виховання дітей також корелюють з мовчанням як аргументом та проявом поваги. Застосовуючи класифікацію видів поваги, запропоновану С. Хадсоном та доповнену Р. Ділон, до використаного Локом у різних його текстах поняття «повага», обґрунтовано, що описана ним повага охоплює майже всі види з зазначеної класифікації.uk
dc.description.abstractIn the article, referring to the method of rational reconstruction described by R. Rorty, an analysis of some works of J. Locke has been made in order to identify new prospects in John Locke's philosophy researches. As a result, it’s been demonstrated the presence of silence as an argument and a manifestation of respect J. Locke’s research of realms of cognition, political philosophy and philosophy of education. This is not covered in modern John Locke's philosophy researches. The authors emphasize that J. Locke, although not directly exploring silence as an argument, however, describes the argument ad ignorantiam, the wording of which in the work «An Essay Concerning Human Understanding» and his understanding of tacit consent in the work «Two Treatises of Government» are related to silence as an argument and a manifestation of respect. The position that silence as an argument is present in all four arguments (argumentum ad verecundiam, argumentum ad ignorantiam, argumentum ad hominem, argumentum ad judicium) described by J. Locke is substantiated. Additionally, the argument ad ignorantiam can be considered both as an argument from silence (ex silentio argument) and as a kind of argument to silence. Considered arguments can serve as an argument to silence for the proponent and/or the third party, that is, anyone who is not directly involved in the dispute. Basing on J. Locke's explanation of the characteristic feature of tacit consent, that is, the absence of the expressed consent/disagreement, the possibility of distinguishing the indirect connection between tacit consent and the argument ad ignorantiam is demonstrated, since both tacit consent and the argument ad ignorantiam in J. Locke's works rely on the absence of expressed statements on the consent or disagreement of the opponent. It is established that the ideas of the education of children described by J. Locke also correlate with silence as an argument and a manifestation of respect. Applying the classification of the types of respect proposed by S. Hudson and complemented by R. Dillon to the use of the term «respect» to the various texts of J. Locke, it is substantiated that described by him respect covered almost all kinds of this classification.en
dc.language.isouk_UAuk_UA
dc.publisherВНТУuk
dc.relation.ispartofSententiae. № 2 : 6-18.en
dc.relation.urihttps://sententiae.vntu.edu.ua/index.php/sententiae/article/view/452
dc.titleДжон Лок про мовчання як аргумент і прояв поваги в аргументаціїuk
dc.title.alternativeSilence as an Argument and a Manifestation of Respect in the Argumentation in John Locke's Worksen
dc.typeArticle
dc.relation.referencesЛок, Д. (2001). Два трактати про врядування. Київ: Основи.uk
dc.relation.referencesСігов, К. (Ред.). (2017). Довіра. Гідність. Милосердя. Успенські читання. Київ: Дух і Літера.uk
dc.relation.referencesAshcraft, R. (1986). Revolutionary Politics and Locke's Two Treatises of Government. Princeton: Princeton UP.en
dc.relation.referencesDillon, R.S. (2018, Feb. 18). Respect. Retrieved April 19, 2019 from The Stanford Encyclopedia of Philosophy website: https://plato.stanford.edu/entries/respect/#KinResen
dc.relation.referencesDuncan, M. (2012). The Curious Silence of the Dog and Paul of Tarsus: Revisiting The Argument from Silence. Informal Logic, Vol. 32, No. 1, 83-97. https://doi.org/10.22329/il.v32i1.3139en
dc.relation.referencesEemeren, F.H., Grootendorst, R., & Snoeck Henkemans, A.F. (2002). Argumentation: analysis, evaluation, presentation. Mahwah, NJ: Lawrence Erlbaum Associates. https://doi.org/10.4324/9781410602442en
dc.relation.referencesGiorgini, G., & Irrera, E. (Eds.). (2017). Roots of Respect. Berlin, & Boston: De Gruyter. https://doi.org/10.1515/9783110526288en
dc.relation.referencesHamblin, Ch. L. (1970). Fallacies. London, Methuen.en
dc.relation.referencesHinton, M. (2018). On Arguments from Ignorance. Informal Logic, 38(2), 184-212. https://doi.org/10.22329/il.v38i2.4697en
dc.relation.referencesJolley, N. (2018). Locke and Malebranche: Intelligibility and Empiricism. In Ph. Hamon, & M. Pecharman (Eds.), Locke and Cartesian Philosophy (pp. 205-218). Oxford: Oxford UP.en
dc.relation.referencesKhatchadourian, H. (2015). How to Do Things with Silence. Berlin, & Boston: De Gruyter. https://doi.org/10.1515/9781501501449en
dc.relation.referencesKrabbe, E. C. W. (1995). Appeal to Ignorance. In H. V. Hansen, & R. C. Pinto (Eds.), Fallacies: Classical and Contemporary Readings. (pp. 251-264). University Park, Pa.: The Pennsylvania State UP.en
dc.relation.referencesKreider, A. (2016). Informal fallacies as abductive inferences. Logic And logical philosophy, 25: 73-82. https://doi.org/10.12775/LLP.2016.001en
dc.relation.referencesLange, J. (1966). The Argument from Silence. History and Theory, 5(3), 288-301. https://doi.org/10.2307/2504447en
dc.relation.referencesLocke, J. (1824a). An Essay Concerning Human Understanding. In J. Locke, The Works in nine volumes (vol. II). London: Rivington.en
dc.relation.referencesLocke, J. (1824b). An examination of P. Malebranche's opinion of seeing all things in God. In J. Locke, The Works in nine volumes (vol. VIII). London: Rivington.en
dc.relation.referencesLocke, J. (1824c). Two Treatises of Government. In J. Locke, The Works in nine volumes (vol. IV). London: Rivington.en
dc.relation.referencesLocke, J. (1898). Some Thoughts Concerning Education. London: C. J. Clay and Sons; Cambridge: Cambridge UP.en
dc.relation.referencesMcGrew, T. (2014). The Argument from Silence. Acta Analytica, 29(2), 215-228. https://doi.org/10.1007/s12136-013-0205-5en
dc.relation.referencesMilstead, Z. (2018). Religion and Arguments from Silence. European Journal for Philosophy of Religion, 10(3), 155. https://doi.org/10.24204/ejpr.v10i3.1797en
dc.relation.referencesPocock, J. G. A. (1957). The Ancient Constitution and the Feudal Law: A Study of English Historical Thought in the Seventeenth Century. New York: Cambridge UP.en
dc.relation.referencesRorty, R. (1984). The historiography of philosophy: four genres. In R. Rorty, J. B. Schneewind, & Q. Scinner (Eds.), Philosophy in history. Essays on historiography of philosophy (pp. 49-75). Cambridge: Cambridge UP. https://doi.org/10.1017/CBO9780511625534.006en
dc.relation.referencesSkinner, Q. (1978). The Foundations of Modern Political Thought. Volume 1, The Renaissance. Cambridge: Cambridge UP.en
dc.relation.referencesStephens, C. (2011). A Bayesian Approach to Absent Evidence Reasoning. Informal Logic, 31(1), 56-65. https://doi.org/10.22329/il.v31i1.2967en
dc.relation.referencesWagemans, J.H.M. (2003). Conceptualizing fallacies: The informal Logic and pragma-dialectic approaches to the argumentum ad ignorantiam. In F. H. van Eemeren et al. (Eds.), Proceedings of the fifth conference of the International Society for the Study of Argumentation (pp. 1049-1051). Amsterdam: Sic Sat, International Center for the Study of Argumentation.en
dc.relation.referencesWalton, D. (1996). Arguments from Ignorance. University Park, Pa.: The Pennsylvania State UP.en
dc.relation.referencesWalton, D. (1999a). Profiles of Dialogue for Evaluating Arguments From Ignorance. Argumentation, 13(1), 53-71. https://doi.org/10.1023/A:1007738812877en
dc.relation.referencesWalton, D. (1999b). The Appeal to Ignorance, or Argumentum Ad Ignorantiam. Argumentation, 13(4), 367-377. https://doi.org/10.1023/A:1007780012323en
dc.relation.referencesWoods, J. (2003). Paradox and Paraconsistency: Conflict Resolution in the Abstract Sciences. Cambridge UP. https://doi.org/10.1017/CBO9780511614002en
dc.identifier.doihttps://doi.org/10.22240/sent38.02.006


Файли в цьому документі

Thumbnail

Даний документ включений в наступну(і) колекцію(ї)

Показати скорочену інформацію