dc.contributor.author | Ільїна, А. | uk |
dc.contributor.author | Ilyina, A. | en |
dc.date.accessioned | 2020-10-23T10:44:44Z | |
dc.date.available | 2020-10-23T10:44:44Z | |
dc.date.issued | 2020 | |
dc.identifier.citation | Ільїна А. Квазі-трансцендентальна універсальність у філософському дискурсі Жака Дериди [Текст] / А. Ільїна // Sententiae. – 2020. – № 1. – С. 61-90. | uk |
dc.identifier.issn | 2075-6461 | |
dc.identifier.issn | 2308-8915 | |
dc.identifier.uri | http://ir.lib.vntu.edu.ua//handle/123456789/30750 | |
dc.description.abstract | Статтю присвячено історико-філософському дослідженню засад універсалізму особливого
типу. Цей універсалізм, властивий трансцендентальному мисленню, був радикалізований у
квазі-трансцендентальному дискурсі Жака Дериди. При цьому встановлено, що експліцитна
критика універсалізму, притаманна деконструкційній філософії, спрямована на «логоцентристську» парадигму універсальності, що підважується (квазі)трансцендентальною філософією.
Виявлено конститутивну функцію відмінності й іншості у становленні трансцендентальної
й особливо квазі-трансцендентальної універсальності. Показано, що у (квазі)трансцендентальному дискурсі синґулярність виявляється залученою до царини універсального. Натомість
«догматичний» універсалізм виносив синґулярність і/або партикулярність за свої межі, відтак
підважуючи спроможність власних претензій. Простежуючи трансценденталістську тенденцію до врівноваження статусу і значущості універсального і партикулярного (синґулярного),
авторка доходить висновку, що відношення між ними уможливлює конституювання свого
роду гіпер-універсальності.
Визначено універсалістські імплікації деридианського поняття «квазі-трансцендентальне».
Встановлено, що одним із засадничих чинників конституювання універсалізму квазі-трансцендентального типу є деконструкція бінарного мислення, здійснювана насамперед за допомогою принципів differance, нерозв’язності (апорії) і сліду. При цьому нерозв’язність імплікує
універсальність, оприявнюючи перекривання і взаємне зумовлювання на позір альтернативних елементів. Натомість слід зумовлює перевершення логоцентристських альтернатив «первинне-вторинне» і «присутність-відсутність». | uk |
dc.description.abstract | The article is devoted to historico-philosophical investigation of the grounds of universalism of special
type. This universalism, inherent in transcendental thinking, was radicalized in quasi-transcendental
discourse of Jacques Derrida. It is established that explicit critique of universalism in deconstructive philosophy
is aimed at “logo-centric” paradigm of universality which is questioned by (quasi)transcendental
philosophy.
Constitutive function of difference and otherness in establishment of transcendental and especially
quasi-transcendental universality was brought to light. It was shown that in (quasi)transcendental discourse
singularity is involved into the sphere of universal, whereas “dogmatic” universalism brought
singularity and/or particularity outside, thus questioning its own claims. Tracing transcendentalist tendency
to balance status and significance of universal and particular (singular), the author concludes that
relation between them makes possible constituting hyper-universality of special type.
Universal implications of the Derrida’s notion “quasi-transcendental” are defined. It was determined
that one of the main factors constituting universalism of quasi-transcendental type is the deconstruction
of binary thinking, accomplished first of all with the help of principles: differance, insolvability (aporia)
and trace. Among them insolvability implies universality revealing the overlap and mutual conditioning
of alternative (at a glance) elements. Instead, the trace conditions superiority of logo-centric alternatives
“primary-secondary” and “presence-absence”. | en |
dc.language.iso | uk_UA | uk_UA |
dc.publisher | ВНТУ | uk |
dc.relation.ispartof | Sententiae. № 1 : 61-90. | en |
dc.relation.uri | https://sententiae.vntu.edu.ua/index.php/sententiae/article/view/498 | |
dc.title | Квазі-трансцендентальна універсальність у філософському дискурсі Жака Дериди | uk |
dc.title.alternative | Quasi-transcendental Universality in Philosophical Discourse of J. Derrida | en |
dc.type | Article | |
dc.relation.references | Автономова, Н. (2012). К вопросу о релятивизме и универсализме применительно к концеп-
ции Жака Деррида. In В. А. Лекторский (Ред.), Релятивизм, плюрализм, критицизм:
эпистемологический анализ (сс. 135-162). Москва: ИФ РАН. | ru |
dc.relation.references | Гусерль, Е. (2009). Досвід і судження. Дослідження генеалогії логіки. (В. Кебуладзе, Пер.).
Київ: ППС-2002. | uk |
dc.relation.references | Ільїна, А. (2019). Дерида як об'єкт історії філософії: концепт апорії в ракурсі проблеми уні-
версальності. Sententiae, 38(1), 6-26. | uk |
dc.relation.references | Кебуладзе, В. (2011). Феноменологія досвіду. Київ: Дух і Літера. | uk |
dc.relation.references | Пролеєв, С. (2010). Негативна онтологія "пост-": пошук нового культурного універсалізму.
Δόξα / Докса, 15, 193-204. | uk |
dc.relation.references | Adair, S. (2018). The Aesthetic Use of the Logical Functions in Kant's Third Critique. Berlin: De
Gruyter. https: //doi.org/10.1515/9783110576078 | en |
dc.relation.references | Avtonomova, N. (2012). To the question of relativism and universalism in relation to Jacques Derrida’s
conception. In V. A. Lectorsky (Ed.), Relativism, pluralism, criticism: epistemological
analysis (pp. 135-162). Moscow: IF RAS. [In Russian]. | en |
dc.relation.references | Bates, D. (2005). Crisis Between the Wars: Derrida and the Origins of Undecidability.
Representations, 90(1), 1-27. https: //doi.org/10.1525/rep.2005.90.1.1 | en |
dc.relation.references | Benhabib. S. (2007). Another Universalism: On the Unity and Diversity of Human Rights.
Proceedings and Addresses of the American Philosophical Association, 81(2), 7-32. | en |
dc.relation.references | Bielik-Robson, A. (2019). Marrano Universalism. Benjamin, Derrida and Buck-Morss on the
Condition of Universal Exile. Telos, 186, 25-44. https: //doi.org/10.3817/0319186025 | en |
dc.relation.references | Bremer , M. (2007). Transcendental Logic’s New Clothes. In J. Y. Beziau, A. Costa-Leite (Eds.),
Perspectives on Universal Logic (pp. 101-110). Milano: Polimetrica. | en |
dc.relation.references | Colebrook , C. (2016). The Play of the World: The End, the Great Outdoors, the Outside, Alterity
and the Real. Derrida Today, 9(1), 21-35. https: //doi.org/10.3366/drt.2016.0117 | en |
dc.relation.references | Cunningham, D. (2015). Logics of Generalization: Derrida,Grammatology and Transdisciplinarity.
Theory, Culture & Society, 32(5-6), 79-107. https: //doi.org/10.1177/0263276415592037 | en |
dc.relation.references | Derrida, J. (1967a). Cogito et histoire de la folie. In J. Derrida, L'écriture et la différence (pp. 51-
98). Paris: Seuil. | en |
dc.relation.references | Derrida, J. (1967b). De la grammatologie. Paris: Minuit. | |
dc.relation.references | Derrida, J. (1967c). «Genèse et structure» et la phenomenology. In J. Derrida, L'écriture et la
difference (pp. 229-252). Paris: Seuil. | |
dc.relation.references | Derrida, J. (1967d). La Voix et le Phénomène. Paris: PUF. | |
dc.relation.references | Derrida, J. (1972a). La differance. In J. Derrida, Marges de la philosophie (pp. 1-30). Paris: Minuit. | |
dc.relation.references | Derrida, J. (1972b). La Dissémination. Paris: Seuil. | |
dc.relation.references | Derrida, J. (1972c). La mythologie blanche. In J. Derrida, Marges de la philosophie (pp. 247-324).
Paris: Minuit. | |
dc.relation.references | Derrida, J. (1972d). Positions. Paris: Minuit. | |
dc.relation.references | Derrida, J. (1978). La vérité en peinture. Paris: Flammarion. | |
dc.relation.references | Derrida, J. (1985). Préjugés. Devant la loi. In J. Derrida, V. Descombes et al., La faculté de juger
(pp. 87-139). Paris: Minuit. | |
dc.relation.references | Derrida, J. (1987). Nombre de oui. In J. Derrida, Psyché: Inventions de l'autre (pp. 639-651). Paris: Galilée. | |
dc.relation.references | Derrida, J. (1987-1998a). Avant-propos. In J. Derrida, Psyché: Inventions de l'autre (Vol. 1, pp. 9-
10). Paris: Galilée. | |
dc.relation.references | Derrida, J. (1987-1998b). Psyché: Invention de l'autre. In J. Derrida, Psyché: Inventions de l'autre
(Vol. 1, pp. 11-61). Paris: Galilée. | |
dc.relation.references | Derrida, J. (1990). Du droit à la philosophie. Paris: Galilée. | |
dc.relation.references | Derrida, J. (1993). Aporias. (Th. Dutoit, Trans.). Stanford: Stanford UP. | |
dc.relation.references | Derrida, J. (1994). Force de loi: le «fondement mystique de l'autorité». Paris: Galilée. | |
dc.relation.references | Derrida, J. (1996). Le monolinguisme de l'autre, ou La prothèse d'origine. Paris: Galilée. | |
dc.relation.references | Derrida, J. (2001). On Cosmopolitanism and Forgiveness. (M. Dooley, & M. Hughes, Trans.).
London: Routledge. | |
dc.relation.references | Derrida, J. (2007). Abraham, the Other. In B. Bergo, J. Cohen, & R. Zagury-Orly (Eds.), Judeities.
Questions for Jacques Derrida (pp. 1-35). New York: Fordham UP. | |
dc.relation.references | Derrida, J., & Caputo, D. (1997). Deconstruction in an Nutshell: a Conversation with Jacques Derrida.
New York: Fordham UP. | en |
dc.relation.references | Derrida, J., & Dufourmantelle, A. (1997). De l’hospitalite. Paris: Calmann-Levy. | |
dc.relation.references | Drummond, J. J. (1990). Husserlian intentionality and non-foundational realism: noema and object.
Dordrecht: Kluwer. https: //doi.org/10.1007/978-94-009-1974-7 | en |
dc.relation.references | Duc Thao, Trân. (1986). Phenomenology and Dialectical Materialism. (R. S. Cohen, Trans.).
Dordrecht: Reidel PC. https: //doi.org/10.1007/978-94-009-5191-4 | en |
dc.relation.references | Dufourmantelle, A. (2012). L'Hospitalité, une Valeur Universelle? Insistance, 2(8), 57- 62. https:
//doi.org/10.3917/insi.008.0057 | |
dc.relation.references | Funke, G. (1981). A Transcendental-Phenomenological Investigation Concerning Universal Idealism,
Intentional Analysis and the Genesis Of Habitus. In W. McKenna, R. M. Harlan, & L. E. Winters
(Eds.), Apriori and world. European Contributions to Husserlian Phenomenology (pp. 71-113).
The Hague, Boston, & London: Nijhoff. https: //doi.org/10.1007/978-94-009-8201-7_4 | en |
dc.relation.references | Gardner, S. (2015). Introduction. In S. Gardner, & M. Grist, The Transcendental Turn (pp. 1-19).
New York: Oxford UP. https: //doi.org/10.1093/acprof: oso/9780198724872.003.0001 | |
dc.relation.references | Gasché, R. (1987). Infrastructures and systematicy. In J. Sallis (Ed.), Deconstruction and
Philosophy: The Texts of Jacques Derrida (pp. 3-20). Chicago: University of Chicago Press. | en |
dc.relation.references | Gasché, R. (1997). The Tain of the Mirror: Derrida and the Philosophy of Reflection. Cambridge:
Harvard UP. | |
dc.relation.references | Gasché, R. (1999). Of Minimal Things: Studies on the Notion of Relation. Stanford: Stanford UP. | en |
dc.relation.references | Gorman, C. (2015). The Undecidable: Jacques Derrida and Paul Howard. Newcastle upon Tyne:
Cambridge Scholars Publishing. | en |
dc.relation.references | Hubble, R. L. (2003). Structures of Representation: Metaphor and Mimesis in Jacques Derrida's
Glas. London: University of London. | en |
dc.relation.references | Husserl, E. (1956). Erste Philosopie. Haag: Nijhoff. | en |
dc.relation.references | Husserl, E. (1969). Formal and Transcendental Logic. (D. Cairns, Trans.). The Hague: Nijhoff.
https: //doi.org/10.1007/978-94-017-4900-8 | en |
dc.relation.references | Husserl, E. (1970). The Crisis of European Sciences and Transcendental Phenomenology. (D. Carr,
Trans.). Evanston: Northwestern UP. | en |
dc.relation.references | Husserl, E. (2003). Introduction to Transcendental Phenomenology. (C. Welch, Trans.). Sackville,
N.B.: Atcost Press. | en |
dc.relation.references | Husserl, E. (2009). Experience and judgment. Research of genealogy of logic. (V. Kebuladze,
Trans.). Kyiv: PPS-2002. [In Ukrainian]. | en |
dc.relation.references | Ilyina, A. (2019). Derrida as an object of the history of philosophy: the concept of aporia in terms of the
universality problem. Sententiae, 38(1), 6-26. [In Ukrainian]. https: //doi.org/10.22240/sent38.01.006 | en |
dc.relation.references | Kant, I. (2000). Critique of the Power of Judgment. (P. Guyer, Trans.). New York: Cambridge UP.
https: //doi.org/10.1017/CBO9780511804656 | en |
dc.relation.references | Katz, A. (2018). The Defiance of the Transcendental by Phantasy and Imagination in Husserl and
Kant. Horizon, 7(1), 57-78. https: //doi.org/10.21638/2226-5260-2018-7-1-57-78 | en |
dc.relation.references | Kebuladze, V. (2011). Phenomenology of experience. Kyiv: Duh i Litera. [In Ukrainian]. | en |
dc.relation.references | Klein, T. (1974). Husserl's Kantian Meditations. The Southwestern Journal of Philosophy, 5(3), 69-
82. https: //doi.org/10.5840/swjphil19745337 | en |
dc.relation.references | Lafont, C. (2015). Transcendental versus Hermeneutic Phenomenology in Being and Time. In S.
Gardner, & M. Grist (Eds.), The Transcendental Turn (pp. 278-293). New York: Oxford UP.
https: //doi.org/10.1093/acprof: oso/9780198724872.003.0014 | en |
dc.relation.references | Landgrebe, L. M. (2019). Edmund Husserl. Retrieved from Encyclopædia Britannica website https:
//www.britannica.com/biography/Edmund-Husserl | en |
dc.relation.references | Lawlor, L. (2002). Derrida and Husserl: The Basic Problem of Phenomenology. Bloomington: Indiana UP. | en |
dc.relation.references | Lewis, M. (2008). Derrida and Lacan: Another Writing. Edinburgh: Edinburgh UP. https:
//doi.org/10.3366/edinburgh/9780748636037.001.0001 | en |
dc.relation.references | Mohanty, J. N. (1959). Individual Fact and Essence in Edmund Husserl's Philosophy. Philosophy
and Phenomenological Research, 20(2), 222-230. https: //doi.org/10.2307/2104358 | en |
dc.relation.references | Morris, D. (2005). Bergsonian Intuition, Husserlian Variation, Peirceian Abduction: Toward a
Relation Between Method, Sense and Nature. The Southern Journal of Philosophy, 43, 267-
298. https: //doi.org/10.1111/j.2041-6962.2005.tb01954.x | en |
dc.relation.references | Saussure, F. de. (1995). Cours de linguistique generale. Paris: Payot et Rivages. | |
dc.relation.references | Seron, D. (2002). Landgrebe et Fink sur l'universalité de la philosophie phénoménologique. Les
Études philosophiques, 3(62), 281-292. https: //doi.org/10.3917/leph.023.0281 | |
dc.relation.references | Skempton, S. (2012). Universality and the Deconstruction of Identity. Diacrítica, 26(2), 277-289. | en |
dc.relation.references | Sokolowski, R. (1974). Husserlian meditations: how words present things. Evanston: Northwestern UP. | |
dc.relation.references | Sowa, R. (2010). The Universal as “What is in Common”: Comments on the Proton-Pseudos in
Husserl’s Doctrine of the Intuition of Essence. In C. Ierna, & H. Jacobs (Eds.), Philosophy,
Phenomenology, Sciences: essays in Commemoration of Edmund Husserl (pp. 525-557). Dordrecht:
Springer. https: //doi.org/10.1007/978-94-007-0071-0_21 | en |
dc.relation.references | Stäheli, U. (2003). Undecidability and the Political. MPP Working Paper No. 21/2003, Copenhagen
Business School. Retrieved from CBS website https: //openarchive.cbs.dk/bitstream/handle/
10398/6420/wp21-2003us.pdf?sequence=1 | en |
dc.relation.references | Tugenhadt, E. (2005). Phenomenology and Linguistic Analysis. In R. Bernet, D. Welton, & G.
Zavota (Eds.), Edmund Husserl: The Web of Meaning: Language, Noema, and Subjectivity
and Intersubjectivity (pp. 49-70). London: Taylor & Francis. | en |
dc.relation.references | Ville, J. de. (2019). Perpetual Peace: Derrida Reading Kant. International Journal for the Semiotics
of Law, 32(3), 335-357. https: //doi.org/10.1007/s11196-019-09605-8 | en |
dc.relation.references | Wallgren, Th. (2006). Transformative Philosophy: Socrates, Wittgenstein, and the Democratic spirit
of Philosophy. Lanham, MD: Lexington Books. | en |
dc.relation.references | White, D. A. (2017). Derrida on Being as Presence: Questions and Quests. Warsaw, & Berlin:
DeGuyter. https: //doi.org/10.1515/9783110540147 | |
dc.identifier.doi | https://doi.org/10.31649/sent39.01.061 | |