Показати скорочену інформацію

dc.contributor.authorКашканов, А. А.uk, ru
dc.contributor.authorKashkanov, A.en
dc.date.accessioned2020-12-08T08:27:20Z
dc.date.available2020-12-08T08:27:20Z
dc.date.issued2020
dc.identifier.citationКашканов А. А. Методика оцінювання і зменшення невизначеності в задачах автотехнічної експертизи дорожньо-транспортних пригод [Текст] / A. А. Кашканов // Вісник машинобудування та транспорту. – 2020. – № 1. – С. 71-78.uk
dc.identifier.issn2415-3486
dc.identifier.issn2413-4503
dc.identifier.urihttp://ir.lib.vntu.edu.ua//handle/123456789/30995
dc.description.abstractПри вирішенні задач автотехнічної експертизи дорожньо-транспортних пригод (ДТП) прийняття рішень відбувається в умовах неповноти інформації, тобто в умовах невизначеності. В процесі прийняття рішень виникають різні види невизначеності в залежності від причин її появи: кількісна, інформаційна, вартісна, професійна, обмежувальна, зовнішнього середовища. Крім того, невизначеність може мати стохастичну або нечітку природу. Відсутність єдиного методологічного підходу щодо оцінювання та мінімізації впливу невизначеності на результати автотехнічної експертизи ДТП може спричинити значну похибку визначення досліджуваних параметрів. Мета роботи полягає в узагальненні та розвитку існуючих підходів щодо оцінювання невизначеності методологічного забезпечення автотехнічної експертизи та мінімізації суб’єктивності формування експертних висновків в процесі встановлення обставин виникнення аварійних ситуацій. Розглянуто структуру формування невизначеності та методи її оцінювання при вирішенні задач автотехнічної експертизи ДТП. Показано, що процес прийняття рішень в автотехнічній експертизі ДТП слід розглядати не тільки як детермінований, але і як стохастичний та нечіткий процес, який потребує застосування синтезу детермінованих, імовірнісних, регресійних та нейро-нечітких моделей для врахування більшості факторів, що впливають на зменшення невизначеності при формуванні експертних висновків. Запропоновано оцінювати невизначеність методологічного забезпечення автотехнічної експертизи ДТП за показниками узагальненої інформаційної ентропії, яка не є власною властивістю прийнятої системи автотехнічної експертизи ДТП, а залежить від способу опису цієї системи. Розроблено метод нормованої ентропії, який, на відміну від існуючих, є універсальним інструментом для оцінювання композиційної невизначеності (композиції стохастичної і нечіткої невизначеності), характерної для цьного виду задач. Показано, що врахування стохастичної та нечіткої невизначеності, дозволяє звузити діапазони можливих рішень при проведенні експертизи на 20 %, а порівняно з детермінованим підходом суб’єктивність формування експертних висновків в процесі встановлення обставин виникнення аварійних ситуацій зменшується на 46-48 %.uk
dc.description.abstractWhen solving the problems of automotive technical expertise in road traffic accidents (RTAs), decisions are made in conditions of incomplete information, that is, in conditions of uncertainty. In the decision-making process, different types of uncertainty arise, depending on the reasons for its occurrence: quantitative, informational, cost-based, professional, restrictive, and the external environment. In addition, uncertainty can be stochastic or fuzzy. The lack of a unified methodological approach to assessing and minimizing the impact of uncertainty on the results of an autotechnical examination of an accident can lead to a significant error in determining the parameters under study. The aim of the work is to generalize and develop existing approaches to assessing the uncertainty of methodological support of automotive technical expertise and minimize the subjectivity of the formation of expert conclusions in the process of establishing the circumstances of emergencies. The structure of the formation of uncertainty and methods for its assessment in solving the problems of automotive technical expertise of accidents are considered. It is shown that the decision-making process in the automotive technical expertise of road accidents should be considered not only as deterministic, but also as a stochastic and fuzzy process that requires the use of the synthesis of deterministic, probabilistic, regression and neuro-fuzzy models to take into account most of the factors that influence to reduce uncertainty in the formation of expert opinions. It is proposed to evaluate the uncertainty of the methodological support of the automotive technical expertise of traffic accidents by the indicators of generalized informational entropy, which is not a property of the adopted system of automotive technical expertise of traffic accidents, but depends on the way this system is described. A method of normalized entropy is developed, which, unlike the existing ones, is a universal tool for assessing compositional uncertainty (composition of stochastic and fuzzy uncertainty), characteristic for this type of problem. It is shown that taking stochastic and fuzzy uncertainties into account allows us to narrow the range of possible solutions when conducting an examination by 20%, and compared with the deterministic approach, the subjectivity of forming expert conclusions in establishing the circumstances of emergencies decreases by 46-48%.en
dc.description.abstractПри решении задач автотехнической экспертизы дорожно-транспортных происшествий (ДТП) принятие решений происходит в условиях неполноты информации, то есть в условиях неопределенности. В процессе принятия решений возникают разные виды неопределенности в зависимости от причин ее появления: количественная, информационная, стоимостная, профессиональная, ограничительная, внешней среды. Кроме того, неопределенность может иметь стохастическую или нечеткую природу. Отсутствие единого методологического подхода к оцениванию и минимизации влияния неопределенности на результаты автотехнической экспертизы ДТП может приводить к значительной погрешности определения исследуемых параметров. Целью работы является обобщение и развитие существующих подходов к оценке неопределенности методологического обеспечения автотехнической экспертизы и минимизации субъективности формирования экспертных выводов в процессе установления обстоятельств возникновения аварийных ситуаций. Рассмотрена структура формирования неопределенности и методы ее оценки при решении задач автотехнической экспертизы ДТП. Показано, что процесс принятия решений в автотехнической экспертизе ДТП следует рассматривать не только как детерминированный, но и как стохастический и нечеткий процесс, требующий применения синтеза детерминированных, вероятностных, регрессионных и нейро-нечетких моделей для учета большинства факторов, влияющих на уменьшение неопределенности при формировании экспертных заключений. Предложено оценивать неопределенность методологического обеспечения автотехнической экспертизы ДТП показателями обобщенной информационной энтропии, которая не является собственным свойством принятой системы автотехнической экспертизы ДТП, а зависит от способа описания этой системы. Разработан метод нормированной энтропии, который в отличие от существующих, является универсальным инструментом для оценки композиционной неопределенности (композиции стохастической и нечеткой неопределенности), характерной для данного вида задач. Показано, что учет стохастической и нечеткой неопределенности, позволяет сузить диапазоны возможных решений при проведении экспертизы на 20 %, а по сравнению с детерминированным подходом субъективность формирования экспертных выводов в процессе установления обстоятельств возникновения аварийных ситуаций уменьшается на 46-48 %.ru
dc.language.isouk_UAuk_UA
dc.publisherВНТУuk
dc.relation.ispartofВісник машинобудування та транспорту. № 1 : 71-78.uk
dc.relation.urihttps://vmt.vntu.edu.ua/index.php/vmt/article/view/198
dc.subjectстохастичні процесиuk
dc.subjectнечіткі величиниuk
dc.subjectкомпозиційна невизначеністьuk
dc.subjectнормована ентропіяuk
dc.subjectавтотехнічна експертизаuk
dc.subjectдорожньо-транспортна пригодаuk
dc.subjectstochastic processesen
dc.subjectfuzzy valuesen
dc.subjectcompositional uncertaintyen
dc.subjectnormalized entropyen
dc.subjectautomotive technical expertiseen
dc.subjecttraffic accidenten
dc.subjectстохастические процессыru
dc.subjectнечеткие величиныru
dc.subjectкомпозиционная неопределенностьru
dc.subjectнормированная энтропияru
dc.subjectавтотехническая экспертизаru
dc.subjectдорожно-транспортное происшествиеru
dc.titleМетодика оцінювання і зменшення невизначеності в задачах автотехнічної експертизи дорожньо-транспортних пригодuk
dc.title.alternativeMethodology for assessing and reducing uncertainty in the problems of automotive technical expertise of traffic accidentsen
dc.title.alternativeМетодика оценки и уменьшения неопределенности в задачах автотехнической экспертизы дорожно-транспортных происшествийru
dc.typeArticle
dc.identifier.udc656.08
dc.relation.referencesА. А. Кашканов, Технології підвищення ефективності автотехнічної експертизи дорожньо-транспортних пригод : монографія [Електронний ресурс]. Вінниця : ВНТУ, 2018. 160 с. Один електрон. опт. диск (CD-ROM); 12 см. Назва з тит. екрану. ISBN 978-966-641-740-7.uk
dc.relation.referencesГ. М. Гнатієнко, В. Є. Снитюк, Експертні технології прийняття рішень. Київ: Маклаут, 2008. 444 с.uk
dc.relation.referencesЮ. П. Зайченко, Нечеткие модели и методы в интеллектуальных системах. Киев: Слово, 2008. 344 с.ru
dc.relation.referencesM. Brach, R. Brach, Vehicle Accident Analysis and Reconstruction Methods. SAE International, 2011. 442 p.en
dc.relation.referencesR. Brach, P. Dunn, Uncertainty analysis for forensic science. Lawyers and Judges Publishing Company Inc, USA, 2003.en
dc.relation.referencesL. D. Metz, L. G. Metz, Sensitivity of accident reconstruction calculations. SAE Technical Paper 980375, 1998.en
dc.relation.referencesM. R. Brach, M. Guzek, Z. Lozia, Uncertainty of road accident reconstruction computations, [in:] Proceedings of the 16th Annual EVU Congress, Institute of Forensic Research Publisher, Kraków 2007, P. 35–50.en
dc.relation.referencesW. Bartlett, A. Fonda, Evaluating uncertainty in accident reconstruction with finite differences, SAE Technical Paper No. 2003- 01-0489, Warrendale, PA, 2003, doi:10.4271/2003-01-0489.en
dc.relation.referencesG. A. Davis, Bayesian reconstruction of traffic accidents, Law, Probability and Risk 2 (2), 2003. 69– 89, doi: 10.1093/lpr/2.2.69.en
dc.relation.referencesW. Wach, “Calculation reliability in vehicle accident reconstruction,” Forensic Science International, Volume 263, P. 27–38, 2016, ISSN 0379-0738, https://doi.org/10.1016/j.forsciint.2016.03.038.en
dc.relation.referencesS. Kimbrough, Determining the relative likelihoods of competing scenarios of events leading to an accident, Special Publication Accident Reconstruction SP-1873 (2004), SAE Technical Paper No. 2004-01-1222, Warrendale, PA, 2004, doi:10.4271/2004-01-1222.en
dc.relation.referencesK. Sobczyk, Methods of statistic dynamics. PWN, Warsaw, 1973. (in the Polish language).en
dc.relation.referencesA. Moser, H. Steffan, A. Spek, W. Makkinga, Application of the Monte Carlo methods for stability analysis within the accident reconstruction software PC- Crash, SAE Technical Paper No. 2003-01-0488, Warrendale, PA, 2003. doi:10.4271/2003-01-0488.en
dc.relation.referencesW. Wach, J. Unarski, Uncertainty of calculation results in vehicle collision analysis, Forensic Sci. Int. 167 (2), 2007. P. 181– 188, doi:10.1016/j.forsciint.2006.06.061.en
dc.relation.referencesW. Bartlett, W. Wright, O. Masory, R. Brach, A. Baxter, B. Schmidt, F. Navin, T. Stanard, Evaluating the uncertainty in various measurement tasks common to accident reconstruction, SAE Technical Paper No. 2002-01-0546, Warrendale, PA, 2002, doi:10.4271/2002-01-0546.en
dc.relation.referencesT. Zou, M. Cai, R. Du, J. Liu, Analyzing the uncertainty of simulation results in accident reconstruction with Response Surface Methodology, Forensic Sci. Int. 216 (2012) 49–60, doi: 10.1016/j.forsciint.2011.08.016.en
dc.relation.referencesJ. W. Muttart, Development and Evaluation of Driver Response Time Predictors Based upon Meta Analysis, SAE Technical Paper 2003-01-0885, Warrendale, PA, 2003. doi: 10.4271/2003-01-0885.en
dc.relation.referencesА. А. Кашканов, Г. Г. Кашканова, О. Г. Грисюк, «Оцінювання невизначеності вимірювання швидкості автомобіля при автотехнiчнiй експертизі дорожньо-транспортних пригод,» Вісник Житомирського державного технологічного університету. Серія: Технічні науки, № 2 (77), с. 85–93. 2016.uk
dc.relation.referencesO. Saraiev and Y. Gorb, A Mathematical Model of the Braking Dynamics of a Car, SAE Technical Paper 2018-01-1893, 2018.en
dc.relation.referencesА. А. Кашканов, О. В. Гуцалюк, «Вплив невизначеності даних на результати оцінювання гальмових властивостей автомобілів при експертизі ДТП,» Міжвузівський збірник «Наукові нотатки». Луцьк: ЛНТУ, вип. 37, с. 134–139. 2012.uk
dc.relation.referencesЄ. Л. Старіков, «Вдосконалення методів дослідження маневру транспортного засобу,» Криміналістичний вісник, № 2 (20), с. 201–209. 2013.uk
dc.relation.referencesR. M. Brach, Tire models for vehicle dynamic simulation and accident reconstruction, SAE Technical Paper No. 2009-01- 0102, Warrendale, PA, 2009. doi:10.4271/2009-01-0102.en
dc.relation.referencesV. Bogdanovic, N. Milutinovic, S. Kostic, N. Ruskic, “Research of the influences of input parameters on the result of vehicles collision simulation,” Promet Traffic Transp, no. 24, p. 243–251. 2004. DOI: https://doi.org/10.7307/ptt.v24i3.317.en
dc.relation.referencesGuzek M., Lozia Z. Possible errors occurring during accident reconstruction based on car 'black box' records, SAE Transactions 111 (6), 2002. P. 677–696 (also: SAE Technical Paper No. 2002-01-0549), doi:10.4271/2002-01-0549.en
dc.relation.referencesG. A. Davis, “Crash reconstruction and crash modification factors,” Accident Analysis and Prevention, no. 62, p. 294–302. 2014. doi:10.1016/j.aap.2013.09.027.en
dc.relation.referencesНауково-методичні рекомендації з питань підготовки та призначення судових експертиз та експертних досліджень (у редакції наказу Міністерства юстиції України від 26.12.2012 № 1950/5 зі змінами № 1350/5 від 27.07.2015).uk
dc.relation.referencesВ. М. Дубовой, О. О. Ковалюк, Моделі прийняття рішень в управлінні розподіленими динамічними системами. Вінниця: Універсум-Вінниця, 2008. 185 с.uk
dc.relation.referencesВ. Є. Снитюк, Прогнозування. Моделі. Методи. Алгоритми. К.: Маклаут, 2008. 364 с.uk
dc.relation.referencesДж. Нейман, О. Моргенштерн. Теория игр и экономическое поведение. М.: Наука, 1970. 707 с.ru
dc.relation.referencesО. В. Глонь, В. М. Дубовой, Моделювання систем керування в умовах невизначеності. Вінниця: Універсум-Вінниця, 2004.uk
dc.relation.referencesА. Н. Колмогоров, С. В. Фомин, Элементы теории функций и функционального анализа. М.: Физматиз, 1968.ru
dc.relation.referencesC. E. Shannon, “A Mathematical Theory of Communication,” Bell System Technical Journal, vol. 27, p. 379–423. 1948.en
dc.relation.referencesR.Y. Rubinstein, “Optimization of Computer Simulation Models with Rare Events,” European Journal of Operations Research, vol. 99, p. 89–112. 1997.en
dc.identifier.doihttps://doi.org/10.31649/2413-4503-2020-11-1-71-78


Файли в цьому документі

Thumbnail

Даний документ включений в наступну(і) колекцію(ї)

Показати скорочену інформацію