Діагностика сформованості психологічного компонента конфліктологічної культури майбутніх фахівців технічних спеціальностей
Автор
Гречановська, О. В.
Hrechanovska, O. V.
Гречановская, Е. В.
Дата
2019Metadata
Показати повну інформаціюCollections
Анотації
Сучасний конкурентоспроможний випускник вищої школи повинен мати не лише високий рівень
знань, а й високий рівень психологічної готовності до майбутньої професії. Психологічний стан учасників освітнього процесу відіграє значну роль у їх професійній діяльності, тому важливим освітнім
елементом розглядається формування конфліктологічної культури та її основних компонентів.
На основі аналізу науково-педагогічних джерел розглянуто поняття «конфліктологічна культура»
та подано авторське визначення «конфліктологічної культури особистості» та «конфліктологічної
культури майбутніх фахівців технічних спеціальностей». Одним з базових компонентів конфліктологічної культури виокремлено психологічний компонент. Розкрито сутність таких складових психологічного компонента як адаптація до нового середовища, самооцінка та самоствердження, проходження соціалізації (протягом усього періоду навчання). Зазначено особливості студентського віку.
Формування психологічного компонента розглядається у процесі вивчення гуманітарних дисциплін із
застосуванням інтерактивних технологій.
Для діагностики результатів сформованості психологічного компонента конфліктологічної культури майбутніх фахівців технічних спеціальностей виокремлено критерії, показники та рівні оцінювання. За критерії взято компоненти конфліктологічної культури: мотиваційно-професійний, психологічний, когнітивно-креативний, культурологічний, оцінювальний. Відповідно до критеріїв та показників визначено п’ять рівнів сформованості психологічного компонента конфліктологічної культури майбутніх фахівців технічних спеціальностей в процесі гуманітарної підготовки (конститутивний (який становить основу), теоретичний (початковий), практичний (базовий), творчий (середній,
вхідний), науковий (високий)). Запропоновано методики для визначення сформованості психологічного
компонента.
Подано результати педагогічного експерименту. Ефективність запровадження інтерактивних
технологій навчання в процесі викладання гуманітарних дисциплін, що сприяють формуванню психологічного компонента конфліктологічної культури майбутніх фахівців технічних спеціальностей
доведено за використання критерію Колмогорова–Смірнова. A modern competitive high school graduate should have not only a high level of knowledge, but also a high level of psychological
readiness for the future profession. The psychological state of the participants of the educational process plays a
significant role in their professional activity, therefore the formation of conflictological culture and its main components is
considered to be an important educational element.
In the article, on the basis of the analysis of scientific and pedagogical sources, the concept of “conflictological culture” is
considered, and the author’s definition of “conflictological culture of personality” and “conflictological culture of future specialists
of technical specialties” is presented. One of the basic components of conflictological culture is the psychological component.
The essence of such constituents of the psychological component as adaptation to the new environment, selfesteem
and self-affirmation, socializing (throughout the whole period of studying) is revealed. The features of student-age
are noted. The formation of the psychological component is considered in the process of studying humanitarian disciplines
with the use of interactive technologies.
For the diagnosis of the results of the formation of the psychological component of conflictological culture of future specialists
of technical specialties, criteria, indicators and grading levels are identified. The components of conflictological culture
— motivational and professional, psychological, cognitive and creative, culturological, evaluative — are adopted as
criteria. According to the criteria and indicators, five levels of formation of the psychological component of conflictological
culture of future specialists of technical specialties were determined in the process of humanitarian training (constitutive
(which forms the basis), theoretical (initial), practical (basic), creative (secondary, entry), scientific (high)). A number of
methodologies for determining the formation of the psychological component are proposed.
The results of the pedagogical experiment are presented. The effectiveness of the implementation of interactive educational
technologies in the process of teaching the humanitarian disciplines that contribute to the formation of the psychological
component of conflictological culture of future specialists of technical specialties is proved by the criterion of Kolmogorov–
Smirnov. Современный конкурентоспособный выпускник высшей школы должен иметь не только высокий уровень зна-ний, но и высокий уровень психологической готовности к будущей профессии. Психологическое состояние участ-ников образовательного процесса играет значительную роль в их профессиональной деятельности, поэтому важным образовательным элементом рассматривается формирование конфликтологической культуры и ее основных компонентов.
На основе анализа научно-педагогических источников рассмотрено понятие «конфликтологическая культу-ра» и дается авторское определение «конфликтологической культуры личности» и «конфликтологической культуры будущих специалистов технических специальностей». Одним из базовых компонентов конфликтоло-гической культуры выделен психологический компонент. Раскрыта сущность таких составляющих психологи-ческого компонента как адаптация к новой среде, самооценка и самоутверждения, прохождения социализации (в течение всего периода обучения). Отмечены особенности студенческого возраста. Формирование психологиче-ского компонента рассматривается в процессе изучения гуманитарных дисциплин с применением интерактив-ных технологий.
Для диагностики результатов сформированности психологического компонента конфликтологической культуры будущих специалистов технических специальностей выделены критерии, показатели и уровни оцен-ки. В качестве критериев приняты компоненты конфликтологической культуры: мотивационно-профессиональ-ный, психологический, когнитивно-креативный, культурологический, оценочный. В соответствии с критериями и показателями определены пять уровней сформированности психологического компонента конфликтологиче-ской культуры будущих специалистов технических специальностей в процессе гуманитарной подготовки (кон-ститутивный (составляющий основу), теоретический (начальный), практический (базовый), творческий (сред-ний, входящий), научный (высокий)). Предложены методики для определения сформированности психологическо-го компонента.
Представлены результаты педагогического эксперимента. Эффективность внедрения интерактивных технологий обучения в процессе преподавания гуманитарных дисциплин, способствующих формированию пси-хологического компонента конфликтологической культуры будущих специалистов технических специальностей доказана с использованием критерия Колмогорова-Смирнова.
URI:
http://ir.lib.vntu.edu.ua//handle/123456789/31064