Показати скорочену інформацію

dc.contributor.authorГречановська, О. В.uk
dc.contributor.authorHrechanovska, O. V.en
dc.contributor.authorГречановская, Е. В.ru
dc.date.accessioned2020-12-21T11:20:29Z
dc.date.available2020-12-21T11:20:29Z
dc.date.issued2019
dc.identifier.citationГречановська О. В. Діагностика сформованості психологічного компонента конфліктологічної культури майбутніх фахівців технічних спеціальностей [Текст] / О. В. Гречановська // Вісник Вінницького політехнічного інституту. – 2019. – № 3. – С. 111-118.uk
dc.identifier.issn1997–9266
dc.identifier.issn1997–9274
dc.identifier.urihttp://ir.lib.vntu.edu.ua//handle/123456789/31064
dc.description.abstractСучасний конкурентоспроможний випускник вищої школи повинен мати не лише високий рівень знань, а й високий рівень психологічної готовності до майбутньої професії. Психологічний стан учасників освітнього процесу відіграє значну роль у їх професійній діяльності, тому важливим освітнім елементом розглядається формування конфліктологічної культури та її основних компонентів. На основі аналізу науково-педагогічних джерел розглянуто поняття «конфліктологічна культура» та подано авторське визначення «конфліктологічної культури особистості» та «конфліктологічної культури майбутніх фахівців технічних спеціальностей». Одним з базових компонентів конфліктологічної культури виокремлено психологічний компонент. Розкрито сутність таких складових психологічного компонента як адаптація до нового середовища, самооцінка та самоствердження, проходження соціалізації (протягом усього періоду навчання). Зазначено особливості студентського віку. Формування психологічного компонента розглядається у процесі вивчення гуманітарних дисциплін із застосуванням інтерактивних технологій. Для діагностики результатів сформованості психологічного компонента конфліктологічної культури майбутніх фахівців технічних спеціальностей виокремлено критерії, показники та рівні оцінювання. За критерії взято компоненти конфліктологічної культури: мотиваційно-професійний, психологічний, когнітивно-креативний, культурологічний, оцінювальний. Відповідно до критеріїв та показників визначено п’ять рівнів сформованості психологічного компонента конфліктологічної культури майбутніх фахівців технічних спеціальностей в процесі гуманітарної підготовки (конститутивний (який становить основу), теоретичний (початковий), практичний (базовий), творчий (середній, вхідний), науковий (високий)). Запропоновано методики для визначення сформованості психологічного компонента. Подано результати педагогічного експерименту. Ефективність запровадження інтерактивних технологій навчання в процесі викладання гуманітарних дисциплін, що сприяють формуванню психологічного компонента конфліктологічної культури майбутніх фахівців технічних спеціальностей доведено за використання критерію Колмогорова–Смірнова.uk
dc.description.abstractA modern competitive high school graduate should have not only a high level of knowledge, but also a high level of psychological readiness for the future profession. The psychological state of the participants of the educational process plays a significant role in their professional activity, therefore the formation of conflictological culture and its main components is considered to be an important educational element. In the article, on the basis of the analysis of scientific and pedagogical sources, the concept of “conflictological culture” is considered, and the author’s definition of “conflictological culture of personality” and “conflictological culture of future specialists of technical specialties” is presented. One of the basic components of conflictological culture is the psychological component. The essence of such constituents of the psychological component as adaptation to the new environment, selfesteem and self-affirmation, socializing (throughout the whole period of studying) is revealed. The features of student-age are noted. The formation of the psychological component is considered in the process of studying humanitarian disciplines with the use of interactive technologies. For the diagnosis of the results of the formation of the psychological component of conflictological culture of future specialists of technical specialties, criteria, indicators and grading levels are identified. The components of conflictological culture — motivational and professional, psychological, cognitive and creative, culturological, evaluative — are adopted as criteria. According to the criteria and indicators, five levels of formation of the psychological component of conflictological culture of future specialists of technical specialties were determined in the process of humanitarian training (constitutive (which forms the basis), theoretical (initial), practical (basic), creative (secondary, entry), scientific (high)). A number of methodologies for determining the formation of the psychological component are proposed. The results of the pedagogical experiment are presented. The effectiveness of the implementation of interactive educational technologies in the process of teaching the humanitarian disciplines that contribute to the formation of the psychological component of conflictological culture of future specialists of technical specialties is proved by the criterion of Kolmogorov– Smirnov.en
dc.description.abstractСовременный конкурентоспособный выпускник высшей школы должен иметь не только высокий уровень зна-ний, но и высокий уровень психологической готовности к будущей профессии. Психологическое состояние участ-ников образовательного процесса играет значительную роль в их профессиональной деятельности, поэтому важным образовательным элементом рассматривается формирование конфликтологической культуры и ее основных компонентов. На основе анализа научно-педагогических источников рассмотрено понятие «конфликтологическая культу-ра» и дается авторское определение «конфликтологической культуры личности» и «конфликтологической культуры будущих специалистов технических специальностей». Одним из базовых компонентов конфликтоло-гической культуры выделен психологический компонент. Раскрыта сущность таких составляющих психологи-ческого компонента как адаптация к новой среде, самооценка и самоутверждения, прохождения социализации (в течение всего периода обучения). Отмечены особенности студенческого возраста. Формирование психологиче-ского компонента рассматривается в процессе изучения гуманитарных дисциплин с применением интерактив-ных технологий. Для диагностики результатов сформированности психологического компонента конфликтологической культуры будущих специалистов технических специальностей выделены критерии, показатели и уровни оцен-ки. В качестве критериев приняты компоненты конфликтологической культуры: мотивационно-профессиональ-ный, психологический, когнитивно-креативный, культурологический, оценочный. В соответствии с критериями и показателями определены пять уровней сформированности психологического компонента конфликтологиче-ской культуры будущих специалистов технических специальностей в процессе гуманитарной подготовки (кон-ститутивный (составляющий основу), теоретический (начальный), практический (базовый), творческий (сред-ний, входящий), научный (высокий)). Предложены методики для определения сформированности психологическо-го компонента. Представлены результаты педагогического эксперимента. Эффективность внедрения интерактивных технологий обучения в процессе преподавания гуманитарных дисциплин, способствующих формированию пси-хологического компонента конфликтологической культуры будущих специалистов технических специальностей доказана с использованием критерия Колмогорова-Смирнова.ru
dc.language.isouk_UAuk_UA
dc.publisherВНТУuk
dc.relation.ispartofВісник Вінницького політехнічного інституту. № 3 : 111-118.uk
dc.relation.urihttps://visnyk.vntu.edu.ua/index.php/visnyk/article/view/2372
dc.subjectконфліктологічна культураuk
dc.subjectпсихологічний компонентuk
dc.subjectпедагогічний експериментuk
dc.subjectкритерій Колмогорова–Смірноваuk
dc.subjectconflictological cultureen
dc.subjectpsychological componenten
dc.subjectpedagogical experimenten
dc.subjectKolmogorov–Smirnov criterionen
dc.subjectконфликтологическая культураru
dc.subjectпсихологический компонентru
dc.subjectпедагогический экспериментru
dc.subjectкритерий Колмогорова-Смирноваru
dc.titleДіагностика сформованості психологічного компонента конфліктологічної культури майбутніх фахівців технічних спеціальностейuk
dc.title.alternativeDiagnostics of Formation of Psychological Component of Conflictological Culture of Future Specialists in Technical Specialtiesen
dc.title.alternativeДиагностика сформированности психологического компонента конфликтологической культуры будущих специалистов технических специальностейru
dc.typeArticle
dc.identifier.udc378.147
dc.relation.referencesЛ. С. Выготский, Собрание сочинений, в 6 т, т. 6. М.: Педагогика, 1984. 400 с.ru
dc.relation.referencesБ. Г. Ананьев, «К психофизиологии студенческого возраста,» Современные психологические проблемы высшей школы, вып. 2, с. 82-89, 1974.ru
dc.relation.referencesЛ. М. Яворовська, Р. Ф. Камишнікова, О. Є. Поліванова, С. Г. Яновська, та С. М. Куделко, уклад. Психологічні особливості студентського віку. На допомогу кураторам, вип. 3. Х.: ХНУ імені В. Н. Каразіна, 2013. 88 с.uk
dc.relation.referencesГ. М. Андрєєва, Соціальна психологія. М.: вид-во Московського ун-ту, 1980, 195 с.uk
dc.relation.referencesР. Азимова, «Социально-психологическая природа самооценки и ее нравственный аспект,» Известия АН АзССР, № 3, с. 99, 1969.ru
dc.relation.referencesМ. Й. Варій, Психологія. Навч. пос. для студ. вищ. навч. закл., 2-ге вид. К.: Центр учбової літератури, 2009, 288 с.uk
dc.relation.referencesМ. С. Трубицина, «Развитие адекватной самооценки учащихся уровня сформрованости основных коммуникатив- ных компетенций,» Гімназия, № 23, с. 112, 2003.ru
dc.relation.referencesА. А. Бодалев, Особистість і спілкування, вибрані труди. М.: Освіта, 1983, 274 с.uk
dc.relation.referencesА. В. Петровский, и М. Г. Ярошевский, Психология, пособие для студентов высших педагогических учебных за- ведений, 2-е изд., стереотип. М.; издат. центр «Академия»; Высшая школа, 2001, с. 31.ru
dc.relation.referencesА. А. Реан, А. Р. Кудашев, и А. А. Баранов, Психология адаптации личности. СПб.: Прайм-ЕВРОЗНАК, 2008. 479 с.ru
dc.relation.referencesВ. В. Москаленко, Соціальна психологія. [Електронний ресурс]. Режим доступу: http://ebooktime.net/book_152.html .uk
dc.relation.referencesО. В. Гречановська, Педагогічна система формування конфліктологічної культури в майбутніх фахівців техні- чних спеціальностей. Вінниця: ТОВ «ТВОРИ», 2018, 437 с.uk
dc.identifier.doihttps://doi.org/10.31649/1997-9266-2019-144-3-111-118


Файли в цьому документі

Thumbnail

Даний документ включений в наступну(і) колекцію(ї)

Показати скорочену інформацію