Показати скорочену інформацію

dc.contributor.authorОксанич, І. Г.uk
dc.contributor.authorСлюсаренко, О. П.uk
dc.contributor.authorШевченко, І. В.uk
dc.contributor.authorOksanуch, І. H.en
dc.contributor.authorSliusarenko, O. P.en
dc.contributor.authorShevchenko, І. V.en
dc.contributor.authorОксанич, И. Г.ru
dc.contributor.authorСлюсаренко, А. П.ru
dc.contributor.authorШевченко, И. В.ru
dc.date.accessioned2021-01-05T11:40:59Z
dc.date.available2021-01-05T11:40:59Z
dc.date.issued2019
dc.identifier.citationОксанич І. Г. Формування компетенцій агентів у багатоагентній системі, орієнтованій на виконання бізнес-операцій [Текст] / І. Г. Оксанич, О. П. Слюсаренко, І. В. Шевченко // Вісник Вінницького політехнічного інституту. – 2019. – № 6. – С. 91-98.uk
dc.identifier.issn1997-9266
dc.identifier.issn1997–9274
dc.identifier.urihttp://ir.lib.vntu.edu.ua//handle/123456789/31130
dc.description.abstractРоботизація організаційно-технічних систем передбачає використання програмних ботів для виконання окремих бізнес-операцій. Функціонування програмних ботів спільно з людиною-виконавцем породжує проблему формування компетенцій агентів у багатоагентній системі, що орієнтована на виконання бізнес-операцій. Важливою складовою процесів комунікації є проблемно-орієнтована анкетна мова, за допомогою якої з одного боку, користувач (майбутній h-агент) формує структуру та зміст компетенції щодо виконання певної бізнес-операції, а з другого боку здійснюється діалог між h-агентом та ботом (b-агентом). Тому розроблено комплекс моделей, за допомогою яких розв’язується задача побудови найбільш адекватної структури системи словесних образів, що відображає зміст бізнес-операції та інтерпретує словосполучення у процесі діалогу агентів. Для цього визначено набір операторів обробки тексту, необхідних для інтерпретації. Формальна модель інтер-претації словосполучень може застосуватися в процесі навчання b-агента будь-якої ролі, а також й у процесі його функціонування сумісно з людиною та застосовуватись для будь-якої мови без використання граматичного аналізу. Для розробки інформаційної технології формування компетенцій агентів у багатоагентній системі запропоновано модель спеціалізованого сервісу організаційно-технічної системи, яка на відміну від існуючих заснована на використанні інтелектуального агента, і включає модель агента, модель компетенції агента, комплекс моделей інтерпретації природномовних словосполучень і базу знань, що дозволяє будувати контрольовану багатоагентну систему для виконання бізнес-процесів, яка швидко адаптується до нових бізнес-операцій. Запропоновано комплекс моделей формування компетенції інтелектуального агента, якій на відміну від існуючих містить модель анкетної мови, концептуальну та формальну модель інтерпретації словосполучень, модель визначення найзначущих аспектів бізнес-операції та базу знань, що дозволяє швидко формувати різні компетенції агентів у діалозі між користувачем та агентом з мінімальним використанням мов програмування.uk
dc.description.abstractRobotization of the organization-technical systems provides using software bots for each business operation. The software bots functionality related to the executing human will cause the problem of agents’ competency formation in a multiagent system with orientation on business operations execution. The problem-oriented questionary language is the impotent component of communication process. This language is applied by user (future h-agent) for creating structure and content of competence for defined business operation. And this language is applied for supplying dialogue between h-agent and bot (b-agent). The set of models has been designed for solution of the task of construction of most adequate structure of verbal images system. This verbal images system represents content of business operation and interprets phrase in agents’ dialogue process. Wherefore the set of text processing operators needed for interpretation has been designed. The formal model of phrase interpretation can be used in the process of b-agent learning to getting any role. This formal model is used in the process of mutual functioning of b-agent and human. Also this formal model can be used for any language without implementation of grammar analysis. The specialized service model of organization-technical system for development of information technology for agent competencies formation in a multi-agent system is proposed. This model, unlike the existing ones, is based on the use of an intellectual agent, and includes an agent model, an agent competence model, a set of natural-language interpreting models, and a base of knowledge. In this case designed model can build a controlled multiagent system for executing business processes with quick adaption to new business operations. The complex of models for the intellectual agent competence formation is offered. This complex, unlike the existing ones, contents the model of questionary language, the conceptual and formal models of phrases interpretation, the model of definition the most important aspects of business operation, and knowledge base. Used knowledge base allows to quickly form various competencies of agents in the dialogue between user and agent with minimal use of programming languages.en
dc.description.abstractРоботизация организационно-технических систем предполагает использование программных ботов для вы- полнения отдельных бизнес-операций. Функционирование программных ботов совместно с человеком-испол- нителем порождает проблему формирования компетенций агентов в многоагентной системе, ориентирован- ной на выполнение бизнес-операций. Важной составляющей процессов коммуникации является проблемно- ориентированный анкетный язык, с помощью которого с одной стороны, пользователь (будущий h-агент) фор- мирует структуру и содержание компетенции по выполнению определенной бизнес-операции, а с другой сторо- ны осуществляется диалог между h-агентом и ботом (b-агентом). Поэтому разработан комплекс моделей, с помощью которых решается задача построения наиболее адекватной структуры системы словесных образов, которая отражает содержание бизнес-операции и интерпретирует словосочетания в процессе диалога аген- тов. Для этого определен набор операторов обработки текста, необходимых для интерпретации. Формальная модель интерпретации словосочетаний может применяться в процессе обучения b-агента для любой роли, а также в процессе его функционирования совместно с человеком и применяться для любого языка без использо- вания грамматического анализа. Для разработки информационной технологии формирования компетенций агентов в многоагентной системе предложена модель специализированного сервиса организационно-техни- ческой системы, которая в отличие от существующих основана на использовании интеллектуального агента, и включает модель агента, модель компетенции агента, комплекс моделей интерпретации словосочетаний естественного языка и базу знаний, что позволяет строить контролируемую многоагентную систему для выполнения бизнес-процессов, быстро адаптирующуюся к новым бизнес-операциям. Предложен комплекс моде- лей формирования компетенции интеллектуального агента, который, в отличие от существующих, содержит модель анкетного языка, концептуальную и формальную модель интерпретации словосочетаний, модель опре- деления наиболее значимых аспектов бизнес-операции и базу знаний, что позволяет быстро формировать раз- личные компетенции агентов в диалоге между пользователем и агентом с минимальным использованием язы- ков программирования.ru
dc.language.isouk_UAuk_UA
dc.publisherВНТУuk
dc.relation.ispartofВісник Вінницького політехнічного інституту. № 6 : 91-98.uk
dc.relation.urihttps://visnyk.vntu.edu.ua/index.php/visnyk/article/view/2448
dc.subjectорганізаційно-технічна системаuk
dc.subjectбізнес-операціяuk
dc.subjectінтелектуальний агентuk
dc.subjectмодельuk
dc.subjectбаза знаньuk
dc.subjectorganization-technical systemen
dc.subjectbusiness operationen
dc.subjectintellectual agenten
dc.subjectmodelen
dc.subjectknowledge baseen
dc.subjectорганизационно-техническая системаru
dc.subjectбизнес-операцияru
dc.subjectинтеллектуальный агентru
dc.subjectмодельru
dc.subjectбаза знанийru
dc.titleФормування компетенцій агентів у багатоагентній системі, орієнтованій на виконання бізнес-операційuk
dc.title.alternativeFormation of Agents’ Competences in Multi-Agent System Oriented on Business Operation Executionen
dc.title.alternativeФормирование компетенций агентов в многоагентной системе, ориентированной на выполнение бизнес-операцийru
dc.typeArticle
dc.identifier.udc007.5:658.5
dc.relation.referencesН. Б. Паклин, и В. И. Орешков. Бизнес-аналитика от данных к знаниям. Санкт-Петербург, Россия: Питер, 2013. 704 с.ru
dc.relation.referencesМ. Месарович, и Я. Такахара, Общая теория систем: математические основы. Москва, Россия: Мир, 1978. 312 с.ru
dc.relation.referencesВ. В. Бескоровайный, «Системологический анализ проблемы структурного синтеза территориально распределенных систем,» Автоматизированные системы управления и приборы автоматики, вып. 120, с. 29-37, 2002.ru
dc.relation.referencesВ. П. Тарасик, Математическое моделирование технических систем. Москва, Россия: ДизайнПРО, 2004, 640 с.ru
dc.relation.referencesА. А. Тимченко, Основи системного проектування та аналізу складних об’єктів. Київ, Україна: Либідь, 2000, кн. 1, 272 с.ru
dc.relation.referencesJ. Boner, Reactive Microservices Architecture. Design Principles for Distributed Systems. United States of America: O’Reilly, 2016, 48 p.en
dc.relation.referencesM. Richards, Microservice s vs. Service-Oriented Architecture. United States of America: O’Reilly, 2016, 45 p.en
dc.relation.referencesM. Richards, Microservices, AntiPatterns and Pitfalls. United States of America: O’Reilly, 2016, 55 p.en
dc.relation.referencesI. Nadareishvili, R. Mitra, M. McLarty, аnd M. Amundsen, Microservice Architecture. Aligning Principles, Practices, and Culture. United States of America: O’Reilly, 2016, 128 p.en
dc.relation.referencesI. Oksanych, I. Shevchenko, I. Shcherbak, аnd S. Shcherbak, «Development of specialized services for predicting the business activity indicators based on micro-service architecture,» Eastern-European Journal of Enterprise Technologies, vol. 2, issue 2(86). рр. 50-55, 2017. https://doi.org/10.15587/1729-4061.2017.98991 .en
dc.relation.referencesА. А. Таль, «Анкетный язык и абстрактный синтез минимальных последовательностных машин,» Автоматика и телемеханика, т. 25, вып. 6, с. 946-962, 1964.ru
dc.relation.referencesА. Ф. Лосев, Введение в общую теорию языковых моделей. Москва, Россия: Эдиториал УРСС, 2010. 296 с.ru
dc.identifier.doihttps://doi.org/10.31649/1997-9266-2019-147-6-91-98


Файли в цьому документі

Thumbnail

Даний документ включений в наступну(і) колекцію(ї)

Показати скорочену інформацію