Формування фінансової грамотності майбутніх інженерів на заняттях з вищої математики
Автор
Хом’юк, І. В.
Khomiuk, I. V.
Хомюк, И. В.
Дата
2019Metadata
Показати повну інформаціюCollections
Анотації
Проаналізовано концептуальні ідеї формування фінансової грамотності майбутніх інженерів на заняттях з вищої математики. Ґрунтуючись на сучасних наукових дослідженнях щодо питань фінансової грамотності автором запропоновано розглядати фінансову грамотність майбутніх інженерів як інтегровану якість, що виявляється в єдності двох основних аспектів: особистісного (мотиваційний, ціннісний компоненти) та діяльнісного (когнітивний та операційний компоненти), сформованість яких дозволяє майбутнім інженерам застосовувати фінансові знання основ економіки та фінансів, приймати правильні фінансові рішення. Охарактеризовано основні компоненти фінансової грамотності майбутніх інженерів: мотиваційний (система мотивів, навички самоосвіти, самовдосконалення в фінансовій освіті, критичного мислення, самостійної роботи, самоорганізації та самоконтролю); ціннісний (ціннісні установки щодо необхідності знань фінансової теорії); когнітивний (знання у фінансовій сфері та їх постійне оновлення); операційний (використання отриманих фінансових знань на практиці). Розроблено структурну схему фінансової грамотності майбутніх інженерів. Визначено, що для формування компонентів фінансової грамотності майбутніх інженерів на заняттях з вищої математики доцільно використовувати задачний підхід, оскільки задачі інтерпретують своєрідну модель практичних ситуацій, в які занурюються студенти в процесі знаходження їх розв’язків. Визначено, що у навчальному процесі вивчення вищої математики задачі виконують такі функції: навчальну (як засіб засвоєння знань, умінь та навичок); стимулюючу (стимул до здійснення пізнавальної діяльності); контролюючу (як засіб контролю за якістю засвоєння навчального матеріалу); розвиваючу (як засіб розвитку інтелектуальної сфери особистості). Прослідковано міжпредметні зв’язки тем вищої математики з фінансовою. Наведено приклади використання задач фінансового змісту на заняттях з вищої математики в процесі вивчення лінійної та векторної алгебри, аналітичної геометрії, диференціального числення. The article analyzes the conceptual ideas of financial literacy formation of future engineers in higher mathematics classes.
The article substantiates that the formation of financial literacy of future engineers in mathematics classes is a complex
process, the effectiveness of which largely depends on the level of their mathematical abilities and mastery of teaching
material. Based on the current research on financial literacy, the author proposes to consider the financial literacy of future engineers as an integrated quality, which manifests itself in the unity of two main aspects: personal (motivational, value
components) and activity (cognitive and operational components), which allows for the formation and formulation. financial
knowledge of the basics of economics, learning to make the right financial decisions. The basic components of financial
literacy of future engineers are described: motivational (system of motives, self-education skills, self-improvement in financial
education, critical thinking of independent work, self-organization and self-control); value (value settings for the need for
knowledge of financial theory); cognitive (financial knowledge and constant updating); operating (use of financial knowledge
gained in practice). A structural diagram of financial literacy of future engineers has been developed. It has been found that
it is advisable to use a task approach to formulate the financial literacy components of future engineers, since the tasks
interpret a peculiar model of practical situations in which students are immersed in the process of finding their solutions. It is
determined that in the educational process of studying higher mathematics tasks perform the following functions: educational
(as a means of assimilation of knowledge, skills and skills); stimulating (stimulus to exercise cognitive activity); supervising
(as a means of controlling the quality of learning the learning material); developing (as a means of developing the intellectual
sphere of the individual). Cross-curricular links in higher mathematics topics with finance have been traced. Examples of
using financial content problems in higher mathematics classes in the process of studying linear and vector algebra and
analytical geometry, differential calculus are given. Проанализированы концептуальные идеи формирования финансовой грамотности будущих инженеров на занятиях
по высшей математике. Основываясь на современных научных исследованиях, касающихся вопросов финансовой
грамотности, автором предложено рассматривать финансовую грамотность будущих инженеров как интегри-
рованное качество, проявляющееся в единстве двух основных аспектов: личностного (мотивационный, ценно-
стный компоненты) и деятельностного (когнитивный и операционный компоненты), сформированность кото-
рых позволяет будущим инженерам применять финансовые знания основ экономики, принимать правильные
финансовые решения. Охарактеризованы основные компоненты финансовой грамотности будущих инжене-
ров: мотивационный (система мотивов, навыки самообразования, самосовершенствования в финансовом обра-
зовании, критического мышления, самостоятельной работы, самоорганизации и самоконтроля); ценностный
(ценностные установки о необходимости знаний финансовой теории); когнитивный (знания в финансовой сфере
и их постоянное обновление); операционный (использование полученных финансовых знаний на практике). Раз-
работана структурная схема финансовой грамотности будущих инженеров. Определено, что для формирова-
ния компонентов финансовой грамотности будущих инженеров целесообразно использовать задачный подход,
поскольку задачи интерпретируют своеобразную модель практических ситуаций, в которые погружаются сту-
денты в процессе нахождения их решений. Определено, что в учебном процессе изучения высшей математики
задачи выполняют следующие функции: учебную (как средство усвоения знаний, умений и навыков); стимули-
рующую (стимул к осуществлению познавательной деятельности); контролирующую (как средство контроля
качества усвоения учебного материала); развивающую (как средство развития интеллектуальной сферы лич-
ности). Отслежены межпредметные связи тем высшей математики и финансовой. Приведены примеры исполь-
зования задач финансового содержания на занятиях по высшей математике в процессе изучения линейной и
векторной алгебры, аналитической геометрии, дифференциального исчисления.
URI:
http://ir.lib.vntu.edu.ua//handle/123456789/31131