Підвищення якості автотехнічної експертизи дорожньо-транспортних пригод в умовах композиційної невизначеності
Автор
Кашканов, А. А.
Рейко, С. Л.
Діордіца, В. М.
Кашканов, В. А.
Кашканова, А. А.
Kashkanov, А.
Reiko, S.
Diorditsa, V.
Kashkanov, V.
Kashkanova, А.
Диордица, В. Н.
Дата
2020Metadata
Показати повну інформаціюCollections
Анотації
Прийняття рішень під час розв’язування задач автотехнічної експертизи дорожньо-транспортних
пригод (ДТП) здійснюється в умовах неповноти інформації, тобто в умовах невизначеності, яка може
мати стохастичну або нечітку природу, а отже є композиційною. При формуванні експертних висновків
автотехнічої експертизи ДТП загальна невизначеність формується за рахунок невизначеності обраної
структури моделі ДТП, експериментальних даних, похибки вимірювальних приладів, адекватності моделі
ДТП, невизначеності показів свідків та інших доказів, компетентності та сумлінності експерта.
Розрахунок параметрів руху транспортних засобів при автотехнічній експертизі в переважній більшості
випадків виконується без оцінювання похибки одержуваних результатів, що не задовольняє вимоги Закону
України «Про метрологію та метрологічну діяльність» та визначає актуальність удосконалення методів
розв’язування задач автотехнічної експертизи ДТП.
В роботі розкрито перспективи удосконалення існуючих методів оцінювання ефективності
гальмування колісних транспортних засобів (ТЗ), як основного способу попередження виникнення
аварійних ситуацій на автомобільному транспорті, що регламентовано діючими Правилами дорожнього
руху. Представлено основні теоретичні залежності, що формують основу удосконаленої методики
оцінювання параметрів руху автомобілів при гальмуванні. Аналіз результатів виконаних розрахунків
показує, що завдяки врахуванню конструкції гальмівної системи, типу і стану використовуваних шин при
оцінюванні ефективності гальмування, удосконалена методика дозволяє уникнути однаковості рішень в
межах однієї категорії ТЗ, а врахування стохастичної та нечіткої невизначеності сприяє звуженню
діапазонів можливих рішень на 49,4 %. При цьому Імовірність появи помилок І роду скорочується на 1,75–
18,5 %, а помилок ІІ роду – на 43,1–67,8 %. Decision-making in solving the problems of auto technical examination of road accidents (road accidents) is carried out in
conditions of incomplete information, ie in conditions of uncertainty, which may be stochastic or fuzzy in nature, and therefore is
compositional. When forming expert opinions of auto technical examination of road accident the general uncertainty is formed due
to uncertainty of the chosen structure of model of road accident, experimental data, error of measuring devices, adequacy of
model of road accident, uncertainty of indications of witnesses and other proofs, competence and honesty of the expert. The calculation of vehicle parameters in motor vehicle expertise in the vast majority of cases is performed without estimating the error of the results, which does not meet the requirements of the Law of Ukraine "On Metrology and Metrological Activity" and determines the relevance of improving methods of solving road accident technical examination.
The paper reveals the prospects of improving the existing methods of assessing the effectiveness of braking of wheeled vehicles, as the main way to prevent accidents in road transport, which is regulated by the current Traffic Rules. The basic theoretical dependences which form a basis of the improved technique of estimation of parameters of movement of cars at braking are presented. Analysis of the results of the calculations shows that by taking into account the design of the braking system, type and condition of tires used in assessing braking efficiency, the improved technique avoids the same solutions within one category of vehicles, and taking into account stochastic and fuzzy uncertainty narrows the range of possible solutions by 49.4 %. The probability of occurrence of type I errors is reduced by 1.75-18.5%, and type II errors - by 43.1-67.8%. Принятие решений при решении задач автотехнической экспертизы дорожно-транспортных происшествий (ДТП) осуществляется в условиях неполноты информации, то есть в условиях неопределенности, которая может иметь стохастическую или нечеткую природу, а значит, является композиционной. При формировании экспертных заключений автотехнической экспертизы ДТП общая неопределенность формируется за счет неопределенности выбранной структуры модели ДТП, экспериментальных данных, погрешности измерительных приборов, адекватности модели ДТП, неопределенности показаний свидетелей и других доказательств, компетентности и добросовестности эксперта. Расчет параметров движения транспортных средств при автотехнической экспертизе в подавляющем большинстве случаев выполняется без оценки погрешности получаемых результатов, не удовлетворяющих требования Закона Украины «О метрологии и метрологической деятельности» и устанавливает актуальность совершенствования методов решения задач автотехнической экспертизы ДТП .
В работе раскрыто перспективы совершенствования существующих методов оценки эффективности торможения колесных транспортных средств (ТС), как основного способа предупреждения возникновения аварийных ситуаций на автомобильном транспорте, регламентировано действующими Правилами дорожного движения. Представлены основные теоретические зависимости, формирующие основу усовершенствованной методики оценки параметров движения автомобилей при торможении. Анализ результатов выполненных расчетов показывает, что благодаря учету конструкции тормозной системы, типа и состояния используемых шин при оценке эффективности торможения, усовершенствованная методика позволяет избежать единообразия решений в пределах одной категории ТС, а учет стохастической и нечеткой неопределенности способствует сужению диапазонов возможных решений на 49,4 %. При этом вероятность появления ошибок І рода сокращается на 1,75–18,5 %, а ошибок второго рода - на 43,1–67,8 %.
URI:
http://ir.lib.vntu.edu.ua//handle/123456789/31684