Показати скорочену інформацію

dc.contributor.authorСтоляренко, О. В.uk
dc.contributor.authorСтоляренко, Ол.uk
dc.contributor.authorStoliarenko, O.en
dc.contributor.authorStoliarenko, Ol.en
dc.date.accessioned2021-04-06T12:08:12Z
dc.date.available2021-04-06T12:08:12Z
dc.date.issued2020
dc.identifier.citationСтоляренко О. Антропологічні детермінанти гуманістичних концепцій виховання [Текст] / О. Столяренко, Ол. Столяренко // Педагогіка безпеки. – 2020.– № 1. – С. 1-8.uk
dc.identifier.issn2524-1079
dc.identifier.issn2524-1087
dc.identifier.urihttp://ir.lib.vntu.edu.ua//handle/123456789/31772
dc.description.abstractВ статті розкриті антропологічні детермінанти гуманістичних концепцій виховання. Домінантою є формування базових цінностей гуманізму. Принцип людиноцентризму в освіті об’єктивується нами як особистісно орієнтований виховний процес. В основі антропологічної концепції лежить антропоцентрична модель виховання. Людина в ній – найвища цінність, відкрита система, а головне завдання виховання – створення середовища, сприятливого для саморозвитку кожного. Антропологізм максимально наближається до гуманістичного принципу організації виховання відповідно до законів розвитку особистості, сприяє формуванню у молоді ціннісного ставлення до людини, на основі якого можливе виховання толерантності. У статті представлений фрагмент дослідження виховання культури толерантних взаємин на основі гуманістичних цінностей. А сама толерантність розглядається в руслі антропологічної концепції. Доведено, що виховання толерантності відбувається ефективніше за умов забезпечення особистісно зорієнтованої суб’єкт- суб’єктної взаємодії і створення ситуацій колективного співробітництва та довіри; оптимізація міжособистісного спілкування учнів за рахунок розвитку у них здатності до розуміння й прийняття власної особистості (прояву рефлексії) та стійкості до зовнішніх негативних впливів (емоційної стабільності); активізація зусиль, спрямованих на сприйняття іншої людини, розвиток у вихованців емпатії та асертивності. Толерантність ми розуміємо як ціннісно-усвідомлену психічну інтра- та інтерактивність, що виявляється в рефлексивності учнів (здатності до усвідомленого розуміння власної особистості, поваги до неї), їхній соціальній перцепції (визнанні, розумінні та прийнятті іншої людини) і можлива лише за умови здатності до емоційної чуйності (емпатії), самоконтролю та емоційної стійкості як запоруки продуктивної суб’єкт-суб’єктної взаємодії, співпраці й конструктивного діалогу; виступає невід’ємним атрибутом активної життєвої позиції. Завдяки експериментальній методиці доведено ефективність авторської моделі виховання толерантності в закладах загальної середньої освіти, новітніх, інтерактивних форм і методів гуманістичного виховання.uk
dc.description.abstractThe article describes the anthropological concept, its role in the organization of humanistic education based on the anthropocentrism principle. In the article the theoretical and methodical principles of humanistic education studies based on anthropocentric ideas are scientifically proved; the scientific-methodical system and the research concept are developed on methodological, theoretical and practical levels; the level of the psychological and pedagogical scientific studies, educational practice development and subsequently the peculiarities of youth’s humanistic education based on anthropocentric ideas and its role as the main factor of the education humanization process is investigated, the main principles of the humanistic transformations methodology in education is clarified. The notion and structure of a value-centered attitude to a person as a universal, complex personal quality were defined. The criteria of mastering basic humanistic values by modern youth in order to form personal value-centered attitudes (cognitive, motivational, operational and productive), indicators (external and internal), levels of the quality under study were developed. Organizational and pedagogical conditions were defined, proved and implemented, methodological approaches of solving the problem were improved. An important role is played by the subject-to-subject interaction, cooperative creative activity, humanization of partner relationships, scientific and methodological provisions, content, forms, methods and means of educational work. Anthropological educational concepts are described in the article, a fragment of the study concerning the improving the pupils’ level of a value-centered attitude to a person process is presented, the results of work are summarized. The dynamics analysis of teaching a value-centered attitude to a person to pupils of different age groups has proved the suitability of the author's technology. At all stages of the experiment positive changes concerning basic humanistic values mastering, which was implemented in behavior and valuecentered attitude to a person took place in the personality’s structure by the cognitive, motivational, operational and productive criteria.en
dc.description.abstractВ статье раскрыта антропологическая детерминация гуманистических концепций воспитания. Доминантой является формирование базовых ценностей гуманизма. Принцип человекоцентризма в образовании обьективируется нами как личностно ориентированный воспитательный процесс. В основе антропологической концепции лежит антропоцентрическяа модель воспитания. Человек в ней – высшая ценность, открытая система, а главная задача воспитания – создание среды, благоприятной для саморазвития каждого. Антропологизм максимально соотносится с гуманистическим принципом организации воспитания соответственно законам развития личности, благоприятствует формированию у молодежи ценностного отношения к человеку, на основе которого возможно воспитание толерантности. В статье представлен фрагмент исследования воспитания культуры толерантных взаимоотношений на основе гуманистических ценностей. А сама толерантность рассматривается в контексте антропологической концепции. Определены, теоретически обоснованы и экспериментально проверены педагогические условия воспитания толерантности (обеспечение личностно- ориентированного межличностного субъект-субъектного взаимодействия и создание обстановки коллективного сотрудничества и доверия; оптимизация взаимодействия учащихся за счёт развития у них способности к пониманию и принятию собственной личности (рефлексивности) и устойчивости к внешним негативным воздействиям (эмоциональной стабильности); активизация педагогических усилий, направленных на развитие способности к принятию другого человека: эмпатии и ассертивности; использования психолого-педагогических интерактивных методов, приёмов, технологий, в частности семинара-тренинга, способствующих овладению навыками и умениями толерантного межличностного взаимодействия). Благодаря экспериментальной методике доведена эффективность авторской модели воспитания толерантности в учебных заведениях, новейших, интерактивных форм и методов гуманистического воспитания.ru
dc.language.isouk_UAuk_UA
dc.publisherВНТУuk
dc.relation.ispartofПедагогіка безпеки. № 1 : 1-8.uk
dc.relation.urihttps://pedbezpeka.vntu.edu.ua/index.php/pb/article/view/99
dc.subjectантропологізмuk
dc.subjectантропологічна концепціяuk
dc.subjectгуманістичне вихованняuk
dc.subjectгуманістичні цінностіuk
dc.subjectціннісне ставлення до людиниuk
dc.subjectтолерантністьuk
dc.subjectготовність до толерантних взаєминuk
dc.subjectanthropologismen
dc.subjectanthropocentrismen
dc.subjectanthropological concepten
dc.subjecthumanistic educationen
dc.subjecthumanistic valuesen
dc.subjectvalue-centered attitude to a personen
dc.subjectwill for active humanistic activityen
dc.subjectантропологизмru
dc.subjectантропологическая концепцияru
dc.subjectгуманистическое воспитаниеru
dc.subjectгуманистические ценностиru
dc.subjectценностное отношение к человекуru
dc.subjectтолерантностьru
dc.subjectготовность к толерантным взаимоотношениямru
dc.titleАнтропологічні детермінанти гуманістичних концепцій вихованняuk
dc.title.alternativeAnthropological determinants of humanistic educational conceptsen
dc.title.alternativeАнтропологіческая детерминация гуманистических концепций воспитанияru
dc.typeArticle
dc.relation.referencesАвшенюк, Н. М., Дяченко, Л. М., Котун, К. В., Марусинець, М. М., Огієнко, О. І., Сулима, О. В., & Постригач, Н. О. (2017). Зарубіжний досвід професійної підготовки педагогів: аналітичні матеріали. Київ: ДКС «Центр».uk
dc.relation.referencesАносов, І. П. (2003). Сучасний освітній процес: антропологічний аспект: монографія. Київ: Твім інтер.uk
dc.relation.referencesБерезюк, О. С. (Ред.), Власенко., О. М., Башманівський, О. Л., Захарчук, Н. В., & Піддубна, О. М. (2013). Дидактична модель професійної діяльності майбутнього фахівця в умовах інноваційного освітнього простору (концептуальний підхід) (І частина): монографія. Житомир: Вид-во ЖДУ ім. І. Франка.uk
dc.relation.referencesГук, О. Ф. Гуманізація освітнього процесу у вищому навчальному закладі. URL: http://www.soc.univ.kiev.ua/sites/default/files/library/elopen/aktprob14_179.pdf.uk
dc.relation.referencesГуревич, Р. С. Актуальні проблеми навчання, виховання та розвитку учнів загальноосвітньої школи. URL: http://library.vspu.net/bitstream/handle/123456789/1071/001.pdf?sequence=1&isAllowed=y.uk
dc.relation.referencesЗязюн, І. А. Філософія педагогічної антропології. URL: https://lib.iitta.gov.ua/3244/1/%D0%B7%D1%8F%D0%B7%D1%8E%D0%BD10.pdf.uk
dc.relation.referencesЄвсович, Р. В. (2014). Гуманізація та гуманітаризація вищої освіти в Україні: історичний аспект. Духовність особистості: методологія, теорія і практика. URL: http://oaji.net/articles/2014/690- 1396516546.pdf.uk
dc.relation.referencesМальцев, О. В. (2018). Концепції удосконалення природи людини в неорелігійних доктринах ХХ ст. (Дис. канд. філос. наук.). Житомирський державний університет імені Івана Франка, Житомир.uk
dc.relation.referencesРадіонова, І. О. (2000). Сучасна американська філософія освіти і виховання: тематичні поля та парадигмально-концептуальні побудови. Харків: ХДПУ.uk
dc.relation.referencesСтоляренко, О. В. (2017). Виховання у школярів ціннісного ставлення до людини: теоретичний та методичний аспекти: монографія. Кн. 1. Людський вимір: історія, минуле і сучасність. Вінниця: ТОВ «Планер».uk
dc.relation.referencesСтоляренко, О. В. (2018). Виховання у школярів ціннісного ставлення до людини: теоретичний та методичний аспекти: монографія. Кн. 2. Методологія виховання ціннісного ставлення до людини в учнів загальноосвітньої школи. Вінниця: ТОВ «Нілан-ЛТД».uk
dc.relation.referencesСтоляренко, О. В., & Столяренко, О. В. & Лешко У. (Ред.). (2020). Педагогічні та соціально-політичні чинники формування інформаційного суспільства в руслі гуманістичної парадигми сталого розвитку. Інформаційне суспільство: сучасні трансформації: монографія. (с. 355-368). Вінницький державний педагогічний університет імені Михайла Коцюбинського. Вінниця: ФОП Корзун Д. Ю.uk
dc.relation.referencesСтоляренко, О. В., & Коберник О. М. (Ред.). (2019). Ціннісна детермінація особистісної саморегуляції в гуманістичній парадигмі виховання. Виховання зростаючої особистості: ціннісний вимір: колективна монографія. (с. 5-24). Умань: Візаві.uk
dc.relation.referencesСтоляренко, О. В., Столяренко, О. В., & Коберник О. М. (Ред.). (2019). Ціннісне ставлення до людини в загальній стратегії виховання особистості. Виховання зростаючої особистості: ціннісний вимір: колективна монографія. (с. 75-93). Умань: Візаві.uk
dc.relation.referencesЯценко, С. Л. Соціально-філософський аспект проблеми особистісно-орієнтованого навчання. URL: http://studentam.net.ua/content/view/7773/99/.uk
dc.identifier.doihttps://doi.org/10.31649/2524-1079-2020-5-1-001-008


Файли в цьому документі

Thumbnail

Даний документ включений в наступну(і) колекцію(ї)

Показати скорочену інформацію