До питання комерційної діяльності : поняття, фактори впливу, особливості управління за сучасних умов
Author
Причепа, І. В.
Лесько, О. Й.
Горенко, Р. В.
Prychepa, I.
Lesko, O.
Horenko, R.
Date
2022Metadata
Show full item recordCollections
- Наукові роботи каф. ЕПВМ [357]
Abstract
Стаття присвячена дослідженню сутності та змісту поняття комерційної діяльності, виявленню специфіч-
них характеристик та особливостей управління комерційною діяльністю за сучасних умов. В розрізі дослі-
дження охарактеризовано у їх тісному взаємозв`язку та розмежовано поняття «бізнес», «підприємництво»,
«комерція», «маркетинг», «збут». Досліджено співвідношення між поняттями комерційної діяльності та тор-
гівлі. Проаналізовано підходи науковців до трактування поняття комерційної діяльності, уточнено його сут-
ність та зміст з виокремленням специфічних характеристик. Охарактеризовано найбільш значимі фактори
впливу на ефективність організації та реалізації комерційної діяльності на сучасному етапі економічного роз-
витку. Охарактеризовано особливості управління комерційною діяльністю. Окреслено принципи ефективного
управління комерційною діяльністю за сучасних умов господарювання. The article is devoted to the study of the concept of commercial activity, identification of its specific characteristics and features of management in modern conditions. The concepts of business, entrepreneurship, commerce,
marketing, sales in their close relationship are described. The relationship between the concepts of commercial activity and trade is studied, it was found that commerce is a much broader concept, characterizing the expanded
sphere of activity of enterprises, which is focused on the organization of processes of purchase and sale of goods
and services. The approaches of scientists to the interpretation of the concept of commercial activity are analyzed:
some scientists generally characterize commercial activity as an operational and organizational activity (system of
measures, processes), others emphasize the close connection with commodity-money exchange. It is determined
that almost all researchers agree that commercial activities involve the implementation of processes and operations
in the field of trade, considering the needs of consumers. The essence and content of the concept of commercial activity are specified with the separation of its specific characteristics. Commercial activity is characterized as a set of
processes of organization and management of commercial relations, providing different stages of commodity-money exchange, to meet public demand, as well as to ensure the effectiveness of such exchange. Significant factors
influencing the effectiveness of the organization and implementation of commercial activities in modern economic
conditions: the formation of post-industrial society, active implementation of digital innovations in business, global
market processes, as well as integration processes in trade, coronavirus crisis. Features of business management
under modern business conditions are described. The principles of effective management of commercial activities
in the direction of targeting and ensuring the flexibility of commercial activities, continuous monitoring of commercial
risks, initiative in decision-making, active use of marketing tools to achieve business goals are outlined.
Please use this identifier to cite or link to this item:
http://ir.lib.vntu.edu.ua//handle/123456789/35236