Критерії оптимальної експлуатації автомобілів на альтернативних видах палива
Автор
Рудзінський, В.
Ємець, Б.
Мельничук, С.
Рябчук, О.
Цимбал, С.
Rudzinskyi, V.
Yemets, B.
Melnychuk, S.
Ryabchuk, O.
Tsymbal, S.
Дата
2021Metadata
Показати повну інформаціюCollections
Анотації
Запропоновано низку критеріїв, які обґрунтовують конструктивні та експлуатаційні показники автомобілів, що працюють на альтернативних видах палива: економічну ефективність експлуатації таких автомобілів, їхню екологовідповідність; рівень ускладнення конструкції переобладнаних автомобілів; трудомісткість їхнього технічного обслуговування, ремонту тощо; тягово-швидкісні та інші відмінні, порівняно з базовими, властивості автомобілів під час роботи на альтернативному паливі (АП); енергоємність та (або) собівартість АП; коефіцієнт корисної дії силової установки та (або) автомобіля на АП; ступінь впровадження в експлуатацію (масовість виробництва) та подальша перспектива розвитку конструкції подібних автомобілів; стан підтримки на державному (місцевому) рівні розроблених конструкцій.
Здійснено експертну оцінку прийнятих критеріїв у порядку їхньої вагомості. Поряд з аналізом оцінок, які виставлені у балах, використано метод ранжирування з метою дослідження результатів опитування фахівців-експертів. Це дозволило застосувати значення встановлених оптимальних критеріїв для обґрунтування експлуатації автомобілів під час їхньої роботи на АП.
Аналіз кореляційної матриці показав, що числові оцінки, виставлені прийнятим критеріям, характеризуються високим ступенем кореляції, та фахівці-експерти в цілому одностайні в оцінці їхньої вагомості. Найважливішими критеріями експлуатації автомобілів на АП визначено: економічну ефективність експлуатації, тягово-швидкісні та інші, відмінні порівняно з базовими, властивості автомобілів під час роботи на АП. Інші критерії є також достатньо важливими, коефіцієнти вагомості для них є значно вищими за 7 %, і вони теж мають бути взяті до уваги під час проведення глибокого аналізу та синтезу показників оптимальної експлуатації автомобілів на АП. Крім того, важливим є те, що групі критеріїв, які характеризують лише один вид автомобіля під час роботи на АП (наприклад, ступінь впровадження в експлуатацію) експерти надали лише близько 17 % вагомості. The article deals with some criteria that substantiate the design and operational performance of automobiles running on alternative fuels; economic efficiency of operation of such vehicles, their ecological conformity; the level of complexity of the design of converted automobiles; labor intensity of their maintenance, repair, etc. ; traction-speed and other different, in comparison with the basic, properties of automobiles while working on alternative fuel (AF); energy consumption and (or) cost price of AF; efficiency of power plant and (or) car on AF; the degree of commissioning (mass production) and further prospects for the development of the design of such automobiles; state of support developed structures at the national (local) level.
An expert assessment of the adopted criteria in the order of their importance is made. Along with the analysis of scores, which are presented in points, it is used the ranking method to study the results of the survey of experts. This allows applying the values of the established optimal criteria to justify the operation of vehicles during their work on the AF.
The analysis of the matrix correlation shows that the numerical estimates set by the accepted criteria are characterized by a high degree of correlation, and experts are generally unanimous in assessing their importance. The most important criteria for the operation of automobiles on the AF are economic efficiency, traction and speed and other, different compared to the basic, the properties of automobiles while working on the AF. Other criteria are also quite important, the weights for them are much higher than 7%, and they also should be taken into account while conducting an in-depth analysis and synthesis of indicators of optimal operation of automobiles on the AF. In addition, it is important that the group of criteria that characterize only one type of automobile when working on the AF (for example, the degree of commissioning) experts gave only about 17% of the importance.
URI:
http://ir.lib.vntu.edu.ua//handle/123456789/35526