Аудіовізуальні засоби навчання в процесі формування іншомовної комунікативної компетентності
Автор
Зозуля, І. Е.
Стадній, А. С.
Слободянюк, А. А.
Дата
2022Metadata
Показати повну інформаціюCollections
- Наукові роботи каф. МЗ [507]
Анотації
Завдяки інформаційним технологіям сучасний візуально орієнтований світ – це світ
реальних і віртуальних можливостей. Тому телебачення й інтернет використовують не лише
для розваги, але й з пізнавальною метою в усіх сферах людської діяльності, зокрема й в освіті.
У дидактиці аудіовізуальні засоби відіграють важливу роль в оволодінні іноземними
мовами. Доцільність їхнього використання в навчальному процесі зумовлюється тим, що вони
сприяють реалізації всіх загальнодидактичних принципів навчання – активності, свідомості,
послідовності, а також наочності. Аудіо- та відеоматеріали спрямовані на підвищення
ефективності сприйняття програмового матеріалу, перевірку рівня його засвоєння, оволодіння
вміннями та практичними навичками застосування отриманих знань. Метою нашого
дослідження стала спроба окреслити найбільш базові принципи формування іншомовної
компетентності студентів немовних закладів вищої освіти на основі використання
аудіовізуальних засобів навчання.
У процесі дослідження проведено аналіз і синтез передового педагогічного досвіду,
узагальнено власні спостереження, експериментально перевірено доцільність використання
аудіовізуальних засобів навчання у формуванні іншомовної мовленнєвої компетентності
іноземних студентів підготовчого відділення та основного етапу навчання (1-4 курси),
українських студентів 1-2 курсів Вінницького національного технічного університету.
У статті розкрито сутність поняття іншомовної мовленнєвої компетентності.
Проаналізовано основні методи формування іншомовної комунікативної компетентності
студентів на основі використання аудіо- та відеоматеріалів (фоновправ, фонозаписів текстів,
аудіоуроків, подкастів, відеофрагментів, відеофільмів, електронних підручників, online-
словників, відеоконференцій, віртуальних семінарів, телекомунікаційних проєктів).
Теоретично обґрунтувано й експериментально перевірено ефективність використання
аудіовізуальних засобів навчання та їхній вплив на формування мовленнєвої компетентності в
українських та іноземних студентів. Доведено, що під час використання аудіовізуальних
засобів на заняттях варто враховувати пізнавальні закономірності навчальної діяльності
студентів, їхню підготовленість до сприймання й засвоєння матеріалу, що вивчається, а також
важливо забезпечити органічне поєднання конкретних аудіовізуальних засобів із професійною
майстерністю викладача.
Створення іншомовного комунікативного середовища сприятиме не лише оптимізації
навчання майбутніх інженерів іншомовного фахового спілкування, а й формуванню в них
професійної комунікативної компетентності. The modern visually oriented world is the
world of real and virtual possibilities due to the information technologies application. Therefore,
television and Internet are used not only for entertainment, but also for educational purposes in all the
spheres of human activity including education.
In didactics, audiovisuals play an important role in mastering foreign languages. The
expediency of their use in the educational process is stipulated by their implementation facilitating of
all general didactic learning principles – activity, consciousness, consistency, and clarity as well.
Audio and video materials are aimed at improving the perception efficiency of program material,
checking the level of its assimilation, mastering the abilities and practical skills of acquired knowledge
application. The aim of our analysis was an attempt to define the most basic principles of foreign
language competence formation of students from non-language institutions of higher education based
on the use of audiovisual teaching aids.
During the study, the analysis and synthesis of the advanced pedagogical experience was
carried out, own observations were generalized, expediency of the use of audiovisual teaching aids in
formation of foreign language competence of foreign students of preparatory department and the main
stage of training (1st-4th year students), 1st-2nd year Ukrainian students of Vinnytsia National Technical
University was experimentally verified.
The article reveals the essence of the concept of foreign language competence. The main
methods of students’ foreign language competence formation based on the use of audio and video
materials (phonetic recordings, texts recordings, audio lessons, podcasts, video clips, video films,
electronic textbooks, online dictionaries, video conferences, virtual seminars, telecommunication
projects) are analyzed. The effectiveness of the use of audiovisual teaching aids and their influence on
the formation of speech competence among Ukrainian and foreign students is theoretically
substantiated and experimentally tested. It is proved that while using audiovisuals in the classroom one
should take into account the cognitive patterns of students’ learning activities, their readiness to
perceive and assimilate the learning material, and it is also important to ensure an organic combination
of specific audiovisuals with teacher’s professional skills.
Creation of the foreign language communicative environment will help not only training
optimization of future engineers of foreign language professional communication, and also the
formation of their professional communicative competence.
URI:
http://ir.lib.vntu.edu.ua//handle/123456789/35734