Показати скорочену інформацію

dc.contributor.authorАдлер, О. О.uk
dc.contributor.authorЛесько, О. Й.uk
dc.contributor.authorДолгій, Л. М.uk
dc.date.accessioned2023-03-17T09:31:36Z
dc.date.available2023-03-17T09:31:36Z
dc.date.issued2022
dc.identifier.citationАдлер О. О. Застосування LEAN-технологій в системі бізнес-планування та економічного аналізу сучасного підприємства (на прикладі ПрАТ «Концерн Хлібпром») [Текст] / О. О. Адлер, О. Й. Лесько, Л. М. Долгій // Причорноморські економічні студії. – Одеса : Видавничий дім «Гельветика», 2022. – № 4. – С. 98-105.uk
dc.identifier.issn2524-0897
dc.identifier.urihttp://ir.lib.vntu.edu.ua//handle/123456789/36472
dc.description.abstractThe article discusses the related to the study of assessing the competitiveness of enterprises, as well as improving the management system of enterprise competitiveness through the prism of modern management approaches. It is established that in the conditions of market relations an important element of the system of economic analysis of the enterprise is to ensure its competitive position. Today, the main criteria for the competitiveness of a modern enterprise are indicators that characterize the efficiency of production activities of the enterprise, the financial condition of the enterprise, the efficiency of sales and promotion of goods, the competitiveness of enterprise goods. Each of these groups is characterized by a set of individual indicators that need to be analyzed in comparison with similar indicators of competing companies. This is due to the fact that the competitiveness of the enterprise is a relative characteristic that can be assessed only in comparison with the performance of the enterprise with the corresponding indicators of competitors or base or reference enterprises. In this regard, it is necessary to ensure a systematic approach in determining the level of competitiveness of the enterprise and the development of a modern system of measures to improve it. The purpose of the study is to develop a system of modern practical measures to increase the level of competitiveness of the company "Concern Khlibprom". An analysis of the competitiveness of the company "Concern Khlibprom", which led to the conclusion that regardless of whether the positive trends of the overall competitive level of the company, there are some problematic areas of its activities that need to be eliminated so that the company can continue to maintain market position within domestic and foreign markets. As practical recommendations, it is proposed to use one of the ways of operational improvement in modern enterprises in the form of LEAN improvement – the introduction of LEAN-culture. In particular, it is proposed to increase the efficiency of fixed assets through the use of innovative approaches in the selection of equipment, equipment and organization of the technological cycle of production, as well as improving the staffing process by improving the skills of workers by improving their skills and efficiencyen
dc.description.abstractУ статті розглянути питання, присвячені вивченню питань оцінки конкурентоспроможності підприємств, а також удосконалення системи управління конкорунтоспроможністю підприємства через призму сучасних підходів менеджменту. Проведено аналіз конкурентоспросожності ПрАТ «Концерн Хлібпром», який дав можливість дійти висновку, що не зважаю чи на позитивні тенденції загального показника конкурентного рівня підприємства, є певні проблемні напрямки його діяльності, які мають бути усунуті аби підприємство і налдалі змоголо підтримувати відповідну ринкову позицію в межах вітчизняного та зарубіжного ринків. В якості системи пропозицій щодо підвищення рівня конкурентоспроможності досліджуваного підприємства запропоновано використати сучасну систему заходів, яка базується на LEAN-культурі та широко застосовується сьогодні на провідних підприємствах вітчизняного та закордонного ринків хлібопекарської галузі.uk
dc.language.isouk_UAuk_UA
dc.publisherПричорноморський науково-дослідний інститут економіки та інноваційuk
dc.relation.ispartofПричорноморські економічні студії. № 4 : 98-105.uk
dc.subjectконкурентоспроможністьuk
dc.subjectпідприємствоuk
dc.subjectаналізuk
dc.subjectуправлінняuk
dc.subjectкоефіцієнт конкурентоспроможностіuk
dc.subjectlean-технологіїuk
dc.subjectcompetitivenessen
dc.subjectenterpriseen
dc.subjectanalysisen
dc.subjectmanagementen
dc.subjectcompetitiveness coefficienten
dc.subjectleantechnologiesen
dc.titleЗастосування LEAN-технологій в системі бізнес-планування та економічного аналізу сучасного підприємства (на прикладі ПрАТ «Концерн Хлібпром»)uk
dc.typeArticle
dc.identifier.udc658.51
dc.identifier.doihttps://doi.org/10.32843/bses.74-14uk


Файли в цьому документі

Thumbnail

Даний документ включений в наступну(і) колекцію(ї)

Показати скорочену інформацію