dc.contributor.author | Яковенко, В. О. | uk |
dc.contributor.author | Ульяновська, Ю. В. | uk |
dc.contributor.author | Яковенко, Т. Ю. | uk |
dc.contributor.author | Чупілко, Т. А. | uk |
dc.contributor.author | Yakovenko, V. | en |
dc.contributor.author | Ulianovska, Yu. | en |
dc.contributor.author | Yakovenko, T. | en |
dc.contributor.author | Chupilko, T. | en |
dc.date.accessioned | 2023-03-20T12:27:49Z | |
dc.date.available | 2023-03-20T12:27:49Z | |
dc.date.issued | 2021 | |
dc.identifier.citation | Адаптація принципів Agile методології для управління проєктом розробки програмного застонку [Текст] / В. О. Яковенко, Ю. В. Ульяновська, Т. Ю. Яковенко, Т. А. Чупілко // Інформаційні технології та комп'ютерна інженерія. – 2021. – № 3. – С. 44-52. | uk |
dc.identifier.issn | 1999-9941 | |
dc.identifier.uri | http://ir.lib.vntu.edu.ua//handle/123456789/36490 | |
dc.description.abstract | В роботі описано використання деяких принципів Agile методології та SCRUM фреймворку для управління реальним проєктом, який має свою специфіку та особливості. Розглянуті процеси, що мають зв'язок з проєктним менеджментом: проєктуван-ня логіки та архітектури додатку, організація роботи з кодом та ресурсами додатку командою з розробки. Досліджуваний проєкт є навчальним 3D додатком в ігровій формі, що являє симулятор роботи митного поста. Даний проєкт побудований на базі Unreal Engine 4 та використовує Git як систему контролю версій для командної роботи. Визначено, що успішність застосування принципів гнучкої методології істотно залежить від коректності виконання початкового етапу (проєктування архітектури та логіки додатку) та адекватного до принципів методології розподілу задач на підзадачі. Розроблена архітектура повинна бути гнучкою. Вона має пе-редбачати можливість змін або розширення функціональності розроблюваного програмного продукту без внесення змін до вже розробленої частини програмного продукту та без радикальних змін самої архітектури. Результати даного дослідження можуть бути використані для розробки методології проєктування архітектури та логіки програмного забезпечення, що розроблятиметься за використання Agile методології. Застосування гнучкої методології для управління проєктами розробки програмних продуктів порі-вняно з методологією водоспаду дозволяє скоротити час розробки до 10-12 разів та витрати на виправлення помилок (багів) до 20 разів. | uk |
dc.description.abstract | The article describes the use of some principles of Agile methodology and SCRUM framework for managing a real project, which has its own specifics and features. The processes related to project management are considered: designing the logic and architecture of the application, organizing work with the code and resources of the application by the development team. The investigated project is a 3D educa-tional application in a game form and is a simulator of the work of a customs post. This project is built on the basis of Unreal Engine 4 and uses Git as a version control system for team work.
Agile methodology has significant advantages in today's conditions of constant and rapid changes in technology and user needs regarding project management of software development. But its application requires adaptation to the specifics of the project, which determines the relevance of this study.
It has been determined that the success of the application of the principles of the agile methodology significantly depends on the correctness of the initial stage (design of the architecture and application logic) and the methodology that is adequate to the principles of distributing tasks into subtasks. The designed architecture must be flexible. It should provide for the possibility of changing or expanding the functionali-ty of the developed software product without making changes to the finished part of the software product and without radical changes in the architecture itself.
The results of this study can be used to develop a methodology for the design of architecture and software logic, which will be developed using the Agile methodology. The use of an agile methodology for managing software development projects in comparison with the waterfall methodology can reduce development time by up to 10-12 times and the cost of fixing errors (bugs) by up to 20 times. | en |
dc.language.iso | uk_UA | uk_UA |
dc.publisher | ВНТУ | uk |
dc.relation.ispartof | Інформаційні технології та комп'ютерна інженерія. № 3 : 44-52. | uk |
dc.relation.uri | https://itce.vntu.edu.ua/index.php/itce/article/view/843 | |
dc.subject | методологія Agile | uk |
dc.subject | управління проєктом | uk |
dc.subject | розробка додатку | uk |
dc.subject | адаптація SCRUM фреймворку | uk |
dc.subject | Agile methodology | en |
dc.subject | project management | en |
dc.subject | application development | en |
dc.subject | adaptation of SCRUM framework | en |
dc.title | Адаптація принципів Agile методології для управління проєктом розробки програмного застонку | uk |
dc.title.alternative | Adapting the principles of Agile methodology to manage an application development program project | en |
dc.type | Article | |
dc.identifier.udc | 004.5 (045) | |
dc.relation.references | Н. Рябоконь, Б. Рябоконь, А. Рябоконь, «Впровадження методології Agile: ціннісно орієнтова-ний підхід», Збірник наукових праць Черкаського державного технологічного університету. Серія: Економічні науки, 49, 34-42. 2018. doi.org/10.24025/2306-4420.0.49.2018.136152. | uk |
dc.relation.references | І. О. Пилипенко, «Підвищення ефективності реалізації проектів в умовах високого рівня неви-значеності на прикладі проекту будівництва житлового будинку», Управління розвитком скла-дних систем, 14, 72-75. 2013. doi: 10.32347/2412-9933.2013.14. | uk |
dc.relation.references | R. Hoda, J. Noble, S. Marshall, «Self-organizing roles on agile software development teams», IEEE Transactions on Software Engineering, 39(3), 422-444. 2013. | en |
dc.relation.references | E. S. Hidalgo, «Management of a multidisciplinary research project: A case study on adopting Agile methods», Journal of Research Practice, 14 (1). 2018. | en |
dc.relation.references | J. Galvis-Ardila, L. V. Anduquia, H. M. Diez-Silva, «Adopting Communications Management Practices in Project Management: A Preliminary Study in Bogotá, Colombia. In N. Moreno-Monsalve», Handbook of Research on Project Management Strategies and Tools for Organizational Success, 339-352. 2020. | en |
dc.relation.references | E. S. Hidalgo, «Adapting the scrum framework for agile project management in science: case study of a distributed research initiative», Heliyon, 5 (3), 14-47. 2019. | en |
dc.relation.references | The 15th State of Agile Report is copyrighted by Digital.ai, 2021. [Online]. Avalilable: https://stateofagile.com/#ufh-i-661275008-15th-state-of-agile-report/7027494. | en |
dc.relation.references | R. Kortmann, C. Harteveld, «Agile game development: lessons learned from software engineering. Learn to game, game to learn». National University of Singapore, Singapore, 40th ISAGA Conference, 29/06/09, 1-11. [Online]. Avalilable: https://web.northeastern.edu/casperharteveld/pubs/Agile_ISAGA2009.pdf | en |
dc.relation.references | Jing-Wei Liu, Chia-Yu Ho, Jamie Y.T. Chang & Jacob Chia-An Tsai, «The role of Sprint planning and feedback in game development projects: Implications for game quality», Journal of Systems and Software, 2019, 154, 79-91. | en |
dc.relation.references | Jing-Wei Liu, Chia-Yu Ho, Jamie Y.T. Chang & Jacob Chia-An Tsai, «The role of Sprint planning and feedback in game development projects: Implications for game quality», Journal of Systems and Software, 2019, 154, 79-91. | en |
dc.relation.references | Rapiscan Systems. Cargo & vehicle inspection. [Online]. Avalilable: https://www.rapiscansystems.com/en/products/category/cargo-and-vehicle-inspection | en |
dc.relation.references | Engstrom, H., Marklund, B. B., Backlund, P. & Toftedahl, M., Game development from a software and creative product perspective a quantitative literature review approach. Entertainment Computing, 2018, 10-22. | en |
dc.relation.references | Schwaber, K., Sutherland, J. (2020). The Scrum Guide. The Definitive Guide to Scrum: The Rules of he Game [Online]. Available: https://scrumguides.org/docs/scrumguide/v2020/2020-Scrum-Guide-US.pdf. | en |
dc.relation.references | Ojiako, G. U., Hamdan, A., & Bashir, H., «Modeling and analyzing interrelationships among project success factors and criteria». Proceedings of the 9th International Conference on Industrial Engineering and Operations Management. Bangkok, Thailand, 2019, March 5-7, 910-917. http://www.ieomsociety.org/ieom2019/papers/257.pdf. | en |
dc.identifier.doi | https://doi.org/10.31649/1999-9941-2021-52-3-44-52 | |