Формування інформаційно-аналітичного забезпечення управління бізнес-проєктами підприємства
Автор
Тюріна, Н.
Назарчук, Т.
Шкабара, Н.
Tyurina, N.
Nazarchuk, T.
Shkabara, N.
Дата
2022Metadata
Показати повну інформаціюCollections
Анотації
У дослідженні розкрито актуальність проблеми формування та раціонального використання інформаційно-аналітичного забезпечення управління проектами суб’єктів господарювання. Аргументовано, що інформаційно-аналітичне забезпечення – невід’ємна та одна з ключових складових нормативно-методичного забезпечення проектного менеджменту. За результатами аналізування діяльності підприємства визначено стратегічні цілі його подальшого розвитку за векторами: (1) маркетинг, (2) виробництво, (3) персонал, (4) фінанси. Розроблено матрицю SWOT-аналізу бізнес-моделі розвитку підприємства зі складовими внутрішнього та зовнішнього середовища (сильні та слабкі сторони). Визначено, що для досягнення поставлених цілей проектного менеджменту необхідно підсилити сильні та послабити слабкі сторони підприємства, а також реалізувати можливості та нівелювати загрози із зовнішнього середовища функціонування підприємства. Обґрунтовано основні принципи інформаційно-аналітичного забезпечення моделювання стратегічного розвитку підприємства. The purpose of the article is to improve the information and analytical support of project management in business.
The study reveals the relevance of the problem of formation and rational use of information and analytical support for project management of the entity.
It is argued that information and analytical support is an integral and one of the key components of regulatory and methodological support of project management. Based on the results of the analysis of the enterprise's activities, the strategic goals of its further development are determined by the following vectors: (1) marketing, (2) production, (3) personnel, (4) finance.
The applied significance of the research results is that a matrix of SWOT-analysis of the business model of enterprise development with components of the internal and external environment (strengths and weaknesses) has been developed. It is stated that in order to achieve the goals of project management it is necessary to strengthen the strengths and weaknesses of the enterprise, as well as to realize opportunities and eliminate threats from the external environment of the enterprise. The basic principles of modeling the strategic development of the enterprise are substantiated. The scientific novelty of the research results is that the economic essence of enterprise development strategies is revealed, business models of strategic and managerial decisions are developed and their place and role in the set of elements of strategic enterprise management are indicated; the strategic analysis of financial and economic activity of the enterprise is carried out and the economic diagnostics of the environment of its functioning is carried out; the method of substantiation of resource provision of strategic development of the enterprise and strategy of its management as a whole as an important means of ensuring effective development of the enterprise is improved.
URI:
http://ir.lib.vntu.edu.ua//handle/123456789/37396