Визначення технічного стану електричних двигунів в умовах неповноти початкових даних
Author
Рубаненко, О. Є.
Токарчук, О. А.
Date
2022Metadata
Show full item recordCollections
- Наукові роботи каф. ЕСС [342]
Abstract
The article analyzes the damageability of electric motors at agricultural processing enterprises in
Ukraine. Modern microprocessor systems are being introduced in order to automate the process of
determining the technical condition of electric motors. Their software implements complex and informative
methods for determining the current state of electric motors based on the analysis of the current values of
diagnostic parameters.
The current values of not all diagnostic parameters of electric motors are known at the time of
determining the technical condition. Therefore, their predicted values are applied.
The authors propose to evaluate the current technical condition of electric motors by analyzing the
value of the coefficient of its residual life. The values of this coefficient vary from 1 p.p. (the engine is fine) to
0 p.p. (the engine is defective.) An example shows the use of software, namely, Anfis editor of the Fuzzy Logic
Tool Box application of the Matlab application package, for creating a mathematical model of the residual
life coefficient of an electric motor. It is noted that the error in training the model based on 582 considered
variants of combinations of diagnostic parameters and the corresponding values of the residual life of the
electric motor does not exceed 0.00288 p.p. (0.2%), and for test voters – 4.1%.
Taking into account the large number of mutually influential diagnostic parameters of electric motors,
in order to simplify the assessment of the current technical condition, we propose to use the integral diagnostic
parameter the coefficient of residual life.
At the same time, it is difficult to determine the technical condition of a working electric motor, because
some diagnostic parameters can be measured in a disconnected or disassembled electric motor (for example,
measuring the insulation resistance of the stator winding with a megaohmmeter or measuring the diameter of
the rotor shaft under the bearing in order to identify the cause of vibration). Therefore, determined at the rate
of the process, under such conditions, the technical state of the operating electric motor is predictable fuzzy.
To determine it, one should use the methods and means of neuro-fuzzy modeling. Therefore, the problem of
improving the quality of operation of electric motors in agricultural production by improving the quality of
their diagnostics is relevant and of great national economic importance. В статті проаналізовано пошкоджуваність електричних двигунів на агропереробних підприємствах України. З метою автоматизації процесу визначення технічного стану електричних двигунів впроваджуються сучасні мікропроцесорні системи. Їх програмне забезпечення реалізує складні та інформативні алгоритми визначення поточного стану електричних двигунів на основі аналізу поточних значень діагностичних параметрів. Однак, поточні значення не всіх діагностичних параметрів електричних двигунів відомі на момент визначення технічного стану. Тому застосовуються їх прогнозні значення.
URI:
http://ir.lib.vntu.edu.ua//handle/123456789/38289